Hade egentligen inte tänkt lägga mig i detta, men det känns som att detta är på väg mot allt som jag inte gillar med komp. So here we go!
Pillade lite med formatet på tåget på vägen hit. Kommer sitta mer med det på tåget till varberg ikväll.
@Trulsante
Ett hål i mallen är ALDRIG att eftersträva, det betyder bara att du är felkompad och har anförskaffat dig fördelar du inte skall ha. Sedan är det bra att du hittar hålet, men meddela oss som skriver mallen då och låt inte andra lida av vårt misslyckande.
Vidare, har ni bygg listor i ert tilltänkta komp-spann? För det känns inte som det. Det känns snarare som att ni resonerar enligt följande:
"Mjuka listor är kul, vi lägger kompen högt så bygger folk mjuka listor"
Jag tror inte på detta. Det resultatet får man snarare i subjektiv komp, i mall så kan man opta med matte(vilket iaf jag kommer göra).
List-exempel.
Ett exempel på hårdaste listan, vi tar spacemarines som exempel.
Salamanders(kompar minst om man inte använder deras förmåga) 0
HQ:
Captain(med massa wargear som inte kompar) 100?pts -4 (om jag bara lägger på skit så kan jag nog få upp honom i 100pts)
Troop
9 Scouts() 108 -9
9 Scouts() 108 -9
9 Scouts() 108 -9
9 Scouts() 108 -9
9 Scouts() 108 -9
9 Scouts() 108 -9
Fast
9 Assault squad(utan jump packs) 153 -7
Heavy
9 Dev() 126 -9
9 Dev() 126 -9
46 power armor: -3
Totalt: 1459 komp 20.
Jag har nu 41pts kvar och 30 komp poäng att spendera för att inte överskrida er lägsta nivå. Tbh så hade det kunnat vara kul med en eller annan bil eller kanske en flamer. Men när kompen slår så hårt som den gör så är inte komp 17 intressant alls. I synnerhet inte när listan känns så oinspirerande. Går säkert att opta det lite, har lagt 2min på detta. Men är det listor av denna typen ni vill uppmuntra?
Lagom-bajs-marines(3-5 bilar, lite kroppar och special vapen) e alltså för hårt för att få vara med?
------------------------------------
Vi tittar i andra ändan av spannet. Max-komp.
För att komma upp i komp25 så får jag använda 50 komp på 1500pts. Vilket gör att enheterna måste ligga på 30pts/komp i snitt.
DE är väl den codex jag kan i huvet som kommer undan billigast, vi prova en lista med dem.
HQ
Archon(alla reliker och wargear som inte kompar) 200ish pts -3
Troop
10 Wyches(chef, granat, lite wychvapen(15? pts)) 130pts -4
Elite
10 Blood brides(chef, granat, wychvapen) 150 -3
5 Hellions(Chef) 70 -4
1500pts Komp 26 (kan kanske rent av få in en bil...)
Här har vi alltså den typen av lista som kommer med på komp 25ish. Allt jag behöver göra för att vinna matchen är alltså att springa runt, inte spela spelet och sikta på att ta med mig 5pts innan komp.
Så, om man som lag vill vinna turneringen eller komma topp 5(vilket med följande strategi inte bör vara så svårt) så letar man igenom mallen tills man hittar en enhet(jag tog wyches) som är kiss-kass och inte kompar så mkt. Sedan spammar man denna till förbannelse, när man väl fyllt sina 1500pts så använder man resten av kompen till att ta enheter / upgraderingar som hjälper dig att hålla objektiv. I listan ovan skulle jag nog byta wychar mot warriors så jag fick in lite skytte tills kompen tog slut. Väl vid spelbordet så skiter jag i att spela matchen utan siktar in allt på att ta enkla poäng. och mitt mål är att förlora med så lite som möjligt och låta kompen sköta resten.
Om vi låter listorna ovan spela mot varandra så kommer inte marinesen döda alla DE. På bord med mkt ruiner så kan de säkert drawa. Jag tar mina wychar och go-to-groundar på objektiv i ruiner i 6 rundor... Räcker till draw i de flesta missions --> DE vinner med 18-2 efter komp.
Är det detta ni vill uppmuntra?
Jag hade helst sett tröskelkomp. Funkar imo bäst i lagturneringar. Låt oss ta följande scenario.
- Vi har inget svar på denna listan, vi kastar vår komp 25 på den och tar som sämst med oss 8-10poäng. Bah!
Spelar ingen roll var komp-differansen appliceras, för eller efter matcher är spelade. Slutresultatet blir detsamma.
Skall ni ha aktiv komp så tycker jag det skall vara ett mkt smalt spann.
Spannet tycker jag känns rättvisast(mest balanserat) mellan 15-17. Där kan alla vara med och man kan ta vilka enheter man vill OM man kompenserar med skräp. Eller så bygger jag en "lite-av-varje" som inte förlitar sig på en superenhet.
Skall ni tvunget ha aktiv komp så ha ett väldigt litet spann, anledningen till att jag HATAR aktiv komp är:
- Spelare A har hög komp, spelare B måste gå in i terminator mode för att kunna vinna matchen efter komp. Han kommer behöva jaga på A som fan under hela matchen för att klämma in potentiellt 7 rundor, han kommer behöva jaga varje regel för att nå dit osv osv. Blir bara tråkig stämning. Ingen av dessa personer kommer vara nöjd efter matchen. Stämningen vart kass och matchen var varken jämn eller spännande. Detta händer inte varje gång, inte ens ofta. Men bara risken för att det skulle kunna ske är vidrig.
En god vän kom till gothcon för ett par år sedan med en lågkompslista, han hade riktigt tråkigt hela turneringen igenom. Han var konstant tvungen att jaga wipes, tiden stressade hela tiden och INGEN av motståndarna hade det så roligt iom detta spelsätt.
Massa rantande detta. Kan prata mer om det i helgen, är nog lättare att förmedla sig ansikte mot ansikte.
Men jag ber er, måla inte in er i ett hörn med detta formatet. Var öppna för disskusion

(vilket det känns som ni är, så keep it up)
Puss.