DHettNeck skrev:Hylander skrev:
1. Mallen är byggd för 1500-2000 och att fungera i spannet 0-25. Dessutom skall den kunna fungera för aktivt komp. I alla fall om man läser vad som står i den.
2. Om TOK nu ha en turnering med snällare arméer( och möjligheten till riktigt snälla sådana ) så lägger de sig i det övre spannet.
3. Allt Olof beskriver i sin post är ju då ett mallfel. Detta är väl något som mallgruppen bör se över inte TOK som arrangörer.
1. Ja, mallen är byggd för det. Men det betyder inte att alla codexar kan bygga listor på komp 25 om det bara finns bra enheter i codexet. Mallen fungerar också för aktiv komp, det folk säger här är väl snarare att den aktiva kompen slår för hårt (vilket inte styrs av mallen). Om varje kompskillnad i matchen gav ±1 VP istället för en BP hade det nog varit mycket mer ok, mallen förespråkar ju också att det är VP som justeras med aktiv komp, inte BP.
2. Absolut och det är det inget fel med, det folk säger är bara att det längst upp i spannet blir väldigt konstiga och tråkiga listor för alla inblandade.
3. Nej, det är det inte. Det är snarare en produkt av valt kompspann tillsammans med väldigt hård aktiv komp.
Mallen är väldigt tydlig med att spannet 0-25 skall tas med en nya salt och mer är en intro för folk som aldrig använt mallen. Om du vill kan ju vi mallgruppen ändra så att spannet bara sträcker sig till 22 istället (då allt över 22 nästan bara är avarter av listor). Folk (dom flesta iaf) har inte problem med att spela komp 17+ då det är kul med snällare listor som variation, det folk har problem med är att erat system promotar komp 25 för mycket och att komp 25 bara går att bygga med en handfull codexar med väldigt knasiga listor.
Bra svar av Tröger.
Spelar man med aktiv komp blir vad jag kallar "kompfaktorn" ganska avgörande och detta är ju något som arrangören väljer. Den ni valt skulle man kunna kalla en faktor 1 på en 0-20 match, där varje steg i kompen ger en poäng i matchen. Väljer man kompfaktorn för högt kommer ju det bli fördelaktigt att bygga lista mot så nära höga gränsen som möjligt, väljer man den för lågt kommer det bli fördelaktigt att bygga lista mot den låga gränsen. Som exempel är ju kompfaktor 0 detsamma som tröskelkomp och då blir det ju fördelaktigt att bygga nära tröskeln. Kompfaktor 0.5 är ju det Tröger verkar vara mer det tänkta med mallen och kanske då är närmare en "neutral" kompfaktor (finns egentligen ingen teoretisk sådan heller eftersom arméstyrkan sällan är linjär).
Som jag ser det är faran med att sätta kompfaktorn för hög mycket större än att sätta den för låg, eftersom om man sätter den för hög får man precis det scenario Olof beskriver, där det i kombination med ett stort spann maximeras uppåt, vilket leder till avarter i armébyggandet. Har man det "för lågt" närmar man sig tröskelkomp, vilket i mina ögon inte är så farligt alls. Då går listbyggandet ändå mot att göra en så bra armé som möjligt, enligt vissa ramar.
(Som en bisak om mina mer personliga åsikter: Jag har inget emot snälla arméer. Tycker att ni gör rätt på det sättet. Tyckte däremot att det var tråkigt att inte ens kunna bygga en AdMech-alliering alls. Trögers förslag på variant av tröskelkomp var mycket smart där man slipper lite av potentiella avarter med aktiv komp, men samtidigt tillåter lite variation inom laget)
Olof ninjade mig med sin raderade A4. Borde kanske gjort detsamma men han är en större man än jag. Jag skall inte till WarCon å andra sidan.
Turneringen kommer bli grym hur som helst!!