Försenade matcher - Förslag på hur det skall handskas med?

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
Hylander

Försenade matcher - Förslag på hur det skall handskas med?

Inlägg av Hylander »

Vi har diskuterat detta och åsikterna går isär om hur och om det är ett problem.

Min åsikt är att det kan påverka resultatet i en match väldigt mycket. Med tanke på hur diskussionerna om komp ibland går iväg där en komppoäng hit eller dit kanske max påverkar 2-3 poäng på slutresultatet så torde detta vara värre. Flera poäng kan stå på spel i EN match om matchen inte spelas klart.

Så hur kommer vi till bukt med problemet?

Självfallet bör varje spelare inse att är man inte snabb så är inte 100+ inf modeller vägen att vandra. Man kan kanske kan snabba upp olika delar av sitt spel samt kanske välja arméer man är bekant med och har lite färre modeller.

Detta till trots så kommer vissa matcher inte riktigt att hinnas klart så vad kan man göra för att få ordning på det eller det kanske inte ses som ett problem?

Innan jag släpper denna tråd lös vill jag poängtera att alla ev systemförslag bör vara väl grundade, lätta för oss som arrangerar att genomföra samt ta i beaktning att även om långsamma spelar "poängbestraffas" så har tex de som får möta dem ändå förlorat på det hela.
Mitt mål med posten är att få hjälp med idéer som gör att så många matcher som möjligt spelas till sista tärningslaget utan ev bestraffningar eller dy.

Shoot!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Försenade matcher - Förslag på hur det skall handskas me

Inlägg av Katarsis »

Jag tycker att ett system med prickar är lätt och bra. Det tar inte bort dem som vill tjäna fördelar i en enskild match men i enskilda matcher är det ändå tveksamt om det skall bestraffas. Enligt mig är det bara dem som sätter det i system som behöver bestraffas. Så, för varje gång man inte lyckats slutföra matchen på utsatt tid (inklusive eventuella rundor 6 och 7) så får man en prick.
Prick ett = inget straff.
Prick två = -2 matchpoäng (om max är 20)
Varje prick efter två = -5 matchpoäng

Straffen kan såklart justeras.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Håller med Katarsis om att ett sådannt system är att föredra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

egge

Inlägg av egge »

Låter bra. Jag tycker dock att det kan vara hårdare. Prick per lag. Så om två personer i laget inte hinner spela klart så blir det två prickar på laget istället för en per person. Då blir det också press från andra i laget att man alltid skall spela klart.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Kerrai

Inlägg av Kerrai »

Prick per lag låter rimligt.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Finns det inte en risk att spelare/lag kommer överens om att undvika att ge varandra prickar trots att matcher inte är färdigspelade? Detta eftersom båda lagen kan bli lidande pga poängavdrag.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

@Egge: Bra idé med att pricka lagen som helhet.
Hylander skrev:Finns det inte en risk att spelare/lag kommer överens om att undvika att ge varandra prickar trots att matcher inte är färdigspelade? Detta eftersom båda lagen kan bli lidande pga poängavdrag.
Jo, men jag ser i alla fall ingen annan lösning. I en enskild match kan man inte avgöra vem som är den långsamma spelaren och i och med detta så måste man föra statistik på långsamma matcher. Men jag tror inte att det är ett problem, folk brukar vara ganska ärliga på dessa punkter och i och med att det snackas en del om det under turneringarna så tror jag inte att någon kommer att fuska på denna punkten.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Kan kanske funka... Det är inte alltför svårt heller att avgöra när man går runt och 15min varnar som arrangör.

egge

Inlägg av egge »

Jag tror inte det blir ett problem med att folk kommer överens om att inte nämna förseningar. Jag har aldrig problem med förseningar om det är jag som slutligen vinner på det. Om jag inte gör det dock så skall det banne mig vara en prick!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Om inte rapporterna kommit in senast tio minuter efter sista rundan så straffas båda lagen. Då kan man använda Mattes (han gillar att bli kallad det) pricksystem med en "fri" prick. Blir lite bättre tempo. Samtidigt som superlångsamma spelare får eld i baken av sju personer...

Skriv svar