Lagturnering på BSK 2011 - 4-6 november

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Användarvisningsbild
Tadaotoko

Re: Lagturnering på BSK 2011 - 4-6 november

Inlägg av Tadaotoko »

egge skrev:Det är möjligen bara jag men jag har aldrig märkt att folk spelat långsamt på BSK på grund utav att upplägget inte tillåter folk att spela sina egna arméer. Min erfarenhet handlar mer om att folk spelar andra arméer på grund utav mallen. Jag har inget emot att folk testar nya arméer men 1500 poäng på 3 timmar är inte svårt att spela klart under. Om man inte kan det även om motståndaren också skulle vara lite långsam så tycker jag faktiskt att man inte skall välja den armén.

Genom att ha tydliga gränser och straff för om man inte spelar klart tror jag många skulle tänka en gång till om de verkligen skall spela en armé med massa specialregler första gången på BSK eller om de verkligen skall spela en 200 figursarmé på BSK för att mallen kanske gynnar det. Får vi bara fram tankegången: "Kommer jag hinna spela klart varje match med denna armé? Ja!" så har vi nog löst 99% utav samtliga förseningar.

Jag tror också det är många som vet om sig att vara långsamma spelare eller spelar långsamt med en viss armétyp men struntar i det och spelar det de vill för det ger inget straff att bli försenad utöver att motståndaren också får en avbruten match.
Tycker att du har ganska kånstiga åsikter.
För det första så är väll kompen till för att skapa variation. Om nu truneringen örsespråkar ett vist spelsätt på denna turnering där det är bättre att spela vissa armeer som man i vanliga fall inte spelar så är det väll ett täcken på att malen har lyckats. Vill man inte ha detta typ av spel så kan man ju strunta i att ha komp så att folk inte behöver opta komp för turneringen.
För det andra så är väll roligt med folk som spelar anorlunda listor. Hordarmeer är inte precis överrepresenterade och när det är ett format där de är bra att spela dem i borde det väll inte straffas.
För det tredje så är den enda rättvisa lösningen att förlänga tiden. I det fall båda parter blir straffade kan det vara bättre att försöka maska i de matcher som man vet att man inte kan vinna då detta gör att motståndaren inte kan få lika mycket poäng från matchen och om man har tur kan man få mer poäng själv än vad man egentligen skulle få. Om man bara ska straffa den ena så behövs det dommare som hela tiden går omkring runt borden och ser till så att ingen maskar. Annars kan det vara väldigt svårt att bevisa att den ena parten har maskat.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Mutt

Inlägg av Mutt »

Tadaotoko skrev:
egge skrev:Det är möjligen bara jag men jag har aldrig märkt att folk spelat långsamt på BSK på grund utav att upplägget inte tillåter folk att spela sina egna arméer. Min erfarenhet handlar mer om att folk spelar andra arméer på grund utav mallen. Jag har inget emot att folk testar nya arméer men 1500 poäng på 3 timmar är inte svårt att spela klart under. Om man inte kan det även om motståndaren också skulle vara lite långsam så tycker jag faktiskt att man inte skall välja den armén.

Genom att ha tydliga gränser och straff för om man inte spelar klart tror jag många skulle tänka en gång till om de verkligen skall spela en armé med massa specialregler första gången på BSK eller om de verkligen skall spela en 200 figursarmé på BSK för att mallen kanske gynnar det. Får vi bara fram tankegången: "Kommer jag hinna spela klart varje match med denna armé? Ja!" så har vi nog löst 99% utav samtliga förseningar.

Jag tror också det är många som vet om sig att vara långsamma spelare eller spelar långsamt med en viss armétyp men struntar i det och spelar det de vill för det ger inget straff att bli försenad utöver att motståndaren också får en avbruten match.
Tycker att du har ganska kånstiga åsikter.
För det första så är väll kompen till för att skapa variation. Om nu truneringen örsespråkar ett vist spelsätt på denna turnering där det är bättre att spela vissa armeer som man i vanliga fall inte spelar så är det väll ett täcken på att malen har lyckats. Vill man inte ha detta typ av spel så kan man ju strunta i att ha komp så att folk inte behöver opta komp för turneringen.
För det andra så är väll roligt med folk som spelar anorlunda listor. Hordarmeer är inte precis överrepresenterade och när det är ett format där de är bra att spela dem i borde det väll inte straffas.
För det tredje så är den enda rättvisa lösningen att förlänga tiden. I det fall båda parter blir straffade kan det vara bättre att försöka maska i de matcher som man vet att man inte kan vinna då detta gör att motståndaren inte kan få lika mycket poäng från matchen och om man har tur kan man få mer poäng själv än vad man egentligen skulle få. Om man bara ska straffa den ena så behövs det dommare som hela tiden går omkring runt borden och ser till så att ingen maskar. Annars kan det vara väldigt svårt att bevisa att den ena parten har maskat.
Så kanske man tycker fram tills dess att man möter en långsam hordspelare och förlorar matchen när den blir avbruten i förtid trots att bägge spelarna vet att om man spelat 1 turn till så hade hordspelaren med all sannolikhet blivit whipe-ad. Anledningen att jag talar om hord-spelare är inte för att det bara är de som spelar långsamt, utan för att de är de som oftast leder i början av matchen och istället har problem att hålla hela matchen igenom. Ofta är allting fearless de första 2-3 rundorna och sedan går ner till ld 7 eller mindre av olika anledningar.

Förlänga matchen är klart alltid den bästa lösningen, men inte alltid möjligt i och med att det finns andra matcher som ska börja på utsatt tid. Man kan inte ha 38 lag á 4 spelare som står och väntar på att söliga Pelle ska spela klart mot söliga Olle (namnen har ingen förankring med verkliga spelare).

Hogge

Inlägg av Hogge »

Jag är långsam, ganska trög och jävligt kass

Tycker det räcker att jag förlorar alla matcher med 0-20, behöver inte mer minus

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag tycker definitivt att det ska finnas något som "tvingar" folk att spela klart sina matcher, speciellt på BSK. BSK är så stort att det inte alls är omöjligt att något skamlöstlag bygger sina arméer för att man inte ska spela klart matcherna om man inte kan bli straffad för det. Först tänkte jag att man skulle kunna ha något eskalerande minus på hur många rundor laget inte har spelat klart i tid, men då skulle det kunna vara så att i sista omgången möter ett lag som spelat klart alla matcher ett lag som varit försenade två och för att relativt sett få mer poäng än motståndarna så segar de medvetet.

Allra rättvisast är nog att ha ett eskalerande minus på spelarnivå, det kan väl inte vara så svårt att rapportera vilka spelare som inte hunnit klart i tid? Om inte öppet visar den informationen så är det rätt svårt att ta reda på den och utnyttja den.
Alexander Merinen

egge

Inlägg av egge »

@Tadaotoko: Tycker du jag har konstiga åsikter för att jag inte tycker man skall spela med en armé man inte tror hinner spela klart en match? Jag ser inte att konstruera en armé som inte hinner spela klart som en variation som är meningsfull i en turnering.

Och om en match är 3 timmar är det enda rättvisa att båda spelarna får samma tid på sig och den som inte hinner klart på sin tid får helt enkelt inte göra något mer.

Jag tror det ligger till så här: Folk maskar inte med meningen. Men om det finns tydliga straff kommer folk inte bygga arméer som de känner att de antagligen inte hinner spela klart med. Jag tror inte heller att någon kommer maska under turneringens gång för att motståndaren skall dras ned i poäng. Jag tror då mer på att folk bygger arméer som tjänar på att bara spela ett fåtal rundor och struntar i att de ofta inte kommer hinna klart. Jag tror inte att folk bygger arméer som kommer förlora på att spela bara ett fåtal rundor och sedan bryr sig inte om att de inte hinner spela klart.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Mutt skrev: Så kanske man tycker fram tills dess att man möter en långsam hordspelare och förlorar matchen när den blir avbruten i förtid trots att bägge spelarna vet att om man spelat 1 turn till så hade hordspelaren med all sannolikhet blivit whipe-ad. Anledningen att jag talar om hord-spelare är inte för att det bara är de som spelar långsamt, utan för att de är de som oftast leder i början av matchen och istället har problem att hålla hela matchen igenom. Ofta är allting fearless de första 2-3 rundorna och sedan går ner till ld 7 eller mindre av olika anledningar.
Jag som hordspelare har enbart förlorat poäng genom att matcher inte hunnit bli färdigspelade. Det är ju när horden är framme och slåss som man vinner matchen, motspelaren tjänar i regel alltid på en kortare match då han hunnit skjuta hela matchen och sen slutar den innan horden kommit fram och hunnit döda allt.
Detta har kostat mig poäng på flera turneringar.

Dock vill jag påstå att hordarméer inte tar längre tid att spela än andra armeér, det går i regel ganska fort att flytta modeller när de väl finns på spelbordet, och det är inte ofta milimeterjustering är nödvändig.
Jag tycker att de matcher man inte hinner spela klart är när man möter tex en IG spelare som lägger en halvtimme bara på deployment, och sen ytterligare 20min varje movement för att varenda bil måste stå perfekt. Men jag klandrar ingen för om inte bilarna står perfekt kan det kosta matchen.
Skyttet går i regel alltid snabbt, men det är mycket svårare (och tar därmed längre tid) att gå/stå rätt med en mechad armé än med en foothord som bara kutar snabbaste vägen frammåt.

Det är aldrig kul när man inte hinner spela klart en match, men det enda man kan göra är att spela mycket, och även när man spelar hemma på skoj kan man försöka hålla visst tempo så man vänjer sig.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Det är ju enormt stor skillnad på ork-hord och tyranid-hord.

Det är svårt att lyckas förlora med en ork-hord om man bara hinner 3-4 rundor och tyranider (och orker)
gillar ofta att hinna spela sina närstrider i rundorna 4+.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Ähh folk får fan kamma sig. Hinner man inte spela 1500p på 3 timmar får man träna. Jag han spela 5 matcher 1850 på 4 timmar, nu hade jag en snabb lista men om man planerar under fi turn så hinner man exekvera hela sin turn på 15 minuter... Jag är emot straff, snarare luftigare schema så alla hinner klart.. Men de e generellt ommotiverande att själv spela 1 timme när fienden njuter av spelet 3 ggr så länge. Jag tycker att om någon är slö, låt den som inte är slö avgöra om de ska ta slut eller om man ska spela in över rast tiden... Då är det bara SJUKT dåligt att spela sakta.. Sen alla ni som bet med er att ni inte e så snabba.. Gör snabba listor eller öva mer...

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Klus skrev:Dock vill jag påstå att hordarméer inte tar längre tid att spela än andra armeér, det går i regel ganska fort att flytta modeller när de väl finns på spelbordet, och det är inte ofta milimeterjustering är nödvändig.
Jag tycker att de matcher man inte hinner spela klart är när man möter tex en IG spelare som lägger en halvtimme bara på deployment, och sen ytterligare 20min varje movement för att varenda bil måste stå perfekt. Men jag klandrar ingen för om inte bilarna står perfekt kan det kosta matchen.
Skyttet går i regel alltid snabbt, men det är mycket svårare (och tar därmed längre tid) att gå/stå rätt med en mechad armé än med en foothord som bara kutar snabbaste vägen frammåt.
Håller med, mobilt skytte är det som tar tid, för allting måste stå på rätt ställen så att de inte blockerar varandra och helst har alternativa mål ifall det primära målet dör av någonting annat. Har man en hord är det inte så mycket att fundera på, man ska bara rakt framåt med allting.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Papa D skrev: Jag tycker att om någon är slö, låt den som inte är slö avgöra om de ska ta slut eller om man ska spela in över rast tiden... Då är det bara SJUKT dåligt att spela sakta.. Sen alla ni som bet med er att ni inte e så snabba.. Gör snabba listor eller öva mer...
/D
Smart tanke, men oftast är det inte riktigt så uppenbart vem som har maskat. Jag spelar själv rätt fort (ibland lite för fort), en 1750 match på under 2 timmar är inga problem mot en lika snabb motståndare, så det är sällan jag inte hunnit klart en match. Det har hänt någon gång att man behövt bryta, men då oftast i runda 6. Jag har alltid spelat minst 5 rundor på mina 20+ turneringar. Så av egna erfarenheter så tror jag att problemet är främst när två lika sega personer möts.
Alexander Merinen

Skriv svar