SydCon-feedback, tack och allmänt mayhem
- speedfreek
Re: SydCon-feedback, tack och allmänt mayhem
Altid lika härligt när man ser folk med nyss tagen turneringsoskuld vara sugna på mer.
Tack för ett bra arrangemang.
Nu ska jag gå och planera nästa armélista...
Tack för ett bra arrangemang.
Nu ska jag gå och planera nästa armélista...
-
the godfather
tackar för all positiv feedback för mitt bidrag till tuneringen!
// Jeppa, mission författare
Kompen:
Det var väldigt bra att det fanns en subjektiv justering av mallkompen. Det är alltid trist när man möter någon som har hittat en lucka i mallen och därmed har en lista som är mycket bättre än ens egen och samtidigt har högre komp. Med en subjektiv bedömning/justering speglar kompen bättre hur hård listan är. Att folk vars komp sänktes mycket inte blev informerade trots att det hade sagts att så skulle göras var inte bra, men det har redan fått sin förklaring tidigare i tråden. (Och jag drabbades själv inte av det.) Dock tyckte jag att kompen påverkade för lite. Det kändes som att lågkompade listor gynnades. Fast eftersom systemet var tydligt utlyst innan så var det ju bara att anpassa sig efter läget.
Lokalerna:
Lokalerna var enligt mig riktigt usla. De blev tokigt varma redan innan matcherna hade börjat. Akustiken var helt värdelös. Det var många matcher jag hade problem att höra vad motståndaren sa.
Terräng/bräden:
Brädena i sig är bra som vanligt. Avställningsyta är alltid trevligt. Terrängen var väldigt bra i 4th men kanske inte helt 5th-anpassad. Det har dock redan behandlats innan.
Missions:
Jag tycker att lite mer avancerade missions är roligare, men de enklare varianterna funkade. Dock tyckte jag att det var dåligt att beskrivningarna var så otroligt kortfattade. I princip varje match började med att både jag och motståndaren kliade sig i huvudet och funderade "Vilken variant är Spearhead (eller vad det nu stod) igen?" Eftersom det fanns så mycket ledig plats på pappret kunde det gott ha skrivits ut, även om texten var exakt samma som i regelboken. Eller i vart fall skrivit "Spearhead (Quarter deployment)" så att man slapp stå och bläddra i regelboken innan varje mission. Även VP-skalan och poängfördelning kunde varit utskriven på varje missionlapp. Till sist tycker jag att när det är så mycket poäng på missions blir det väldigt stort fokus på mobila och tåliga Troops. Men jag antar att många vill ha det så. Det är väl mest en smaksak.
Allmänt:
Arrangemanget flöt på bra. Den mesta informationen var tydlig (även om det var svårt att höra pga lokalerna). Och jag hade ett jättekul konvent.
Stort tack till arrangörerna för att ni offrar er fritid för att vi andra skall kunna ha kul!!
Det var väldigt bra att det fanns en subjektiv justering av mallkompen. Det är alltid trist när man möter någon som har hittat en lucka i mallen och därmed har en lista som är mycket bättre än ens egen och samtidigt har högre komp. Med en subjektiv bedömning/justering speglar kompen bättre hur hård listan är. Att folk vars komp sänktes mycket inte blev informerade trots att det hade sagts att så skulle göras var inte bra, men det har redan fått sin förklaring tidigare i tråden. (Och jag drabbades själv inte av det.) Dock tyckte jag att kompen påverkade för lite. Det kändes som att lågkompade listor gynnades. Fast eftersom systemet var tydligt utlyst innan så var det ju bara att anpassa sig efter läget.
Lokalerna:
Lokalerna var enligt mig riktigt usla. De blev tokigt varma redan innan matcherna hade börjat. Akustiken var helt värdelös. Det var många matcher jag hade problem att höra vad motståndaren sa.
Terräng/bräden:
Brädena i sig är bra som vanligt. Avställningsyta är alltid trevligt. Terrängen var väldigt bra i 4th men kanske inte helt 5th-anpassad. Det har dock redan behandlats innan.
Missions:
Jag tycker att lite mer avancerade missions är roligare, men de enklare varianterna funkade. Dock tyckte jag att det var dåligt att beskrivningarna var så otroligt kortfattade. I princip varje match började med att både jag och motståndaren kliade sig i huvudet och funderade "Vilken variant är Spearhead (eller vad det nu stod) igen?" Eftersom det fanns så mycket ledig plats på pappret kunde det gott ha skrivits ut, även om texten var exakt samma som i regelboken. Eller i vart fall skrivit "Spearhead (Quarter deployment)" så att man slapp stå och bläddra i regelboken innan varje mission. Även VP-skalan och poängfördelning kunde varit utskriven på varje missionlapp. Till sist tycker jag att när det är så mycket poäng på missions blir det väldigt stort fokus på mobila och tåliga Troops. Men jag antar att många vill ha det så. Det är väl mest en smaksak.
Allmänt:
Arrangemanget flöt på bra. Den mesta informationen var tydlig (även om det var svårt att höra pga lokalerna). Och jag hade ett jättekul konvent.
Stort tack till arrangörerna för att ni offrar er fritid för att vi andra skall kunna ha kul!!
- theWatchman
Håller i stort med om allt som skrivits.Nefrums skrev:tackar för all positiv feedback för mitt bidrag till tuneringen!
@Jeppa: Väldigt bra missions, precis lagom mycket uppdrag!
För mig som spelat regelboksmissions hur mycket som helst var det ju inga problem med att du refererade till regelboken så där har jag inte mycket att säga. En sak bara som var lite illa var att ha take and hold på spear head deployment. Det blir nästan alltid en draw på objektiv i en sådan match om spelarna är erfarna.
+++++ Ansatsen med Mallkomp + subjektiv komp med alert tresholds.
+++ Missions var bra överlag
+ Luftigt schema så man hinner spela klart och andas ut mellan matcherna.
+++ Avställningsyta mellan borden!! E så stört mycket skönare än utan.
----- Att man inte lyckades med sin ansats kring kompen. Även om förklaringen är förstålig.
- Jag tycker inte målning ska kunna ge upp till en masacre. Även om jag låg väldigt bra till på målning, så tycker jag det blir fel. Tyskland vann inte andra världkriget mer trotts att dom hade coolare colorscheme och army composition.
Lokalerna tycker jag va helt ok, lite varmt på lördagen men ingenting om man jämför med exempelvis Rydcon. Aukistiken fundera jag aldrig kring, men jag brukar låta mest i lokalen med damp tjo och tjim, så ljud stör inte mig.
Tack för ett trevligt konvent med roliga matcher, kul att spela mot 3 av 5 nya motståndare också.
MvH
Pappan
+++ Missions var bra överlag
+ Luftigt schema så man hinner spela klart och andas ut mellan matcherna.
+++ Avställningsyta mellan borden!! E så stört mycket skönare än utan.
----- Att man inte lyckades med sin ansats kring kompen. Även om förklaringen är förstålig.
- Jag tycker inte målning ska kunna ge upp till en masacre. Även om jag låg väldigt bra till på målning, så tycker jag det blir fel. Tyskland vann inte andra världkriget mer trotts att dom hade coolare colorscheme och army composition.
Lokalerna tycker jag va helt ok, lite varmt på lördagen men ingenting om man jämför med exempelvis Rydcon. Aukistiken fundera jag aldrig kring, men jag brukar låta mest i lokalen med damp tjo och tjim, så ljud stör inte mig.
Tack för ett trevligt konvent med roliga matcher, kul att spela mot 3 av 5 nya motståndare också.
MvH
Pappan
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Fast om du hade en armé som passerade godkänd men var mäktigt ful hade man inte hamnat under 12 sålänge man inte också hade wyswyg-brott och med standard tabletop hamnade man på 14. Då ger målningen ett utslag på 8 poäng max och det är knappt en drawPapa D skrev: - Jag tycker inte målning ska kunna ge upp till en masacre. Även om jag låg väldigt bra till på målning, så tycker jag det blir fel. Tyskland vann inte andra världkriget mer trotts att dom hade coolare colorscheme och army composition.
Grymt kul turnering (oväntat av mig att säga
), missions, komp och bordens avställningsyta var riktigt bra. Jag störde mig inte nämnvärt på terrängen, men det skulle inte skada med mer.
Det enda jag kan klaga lite på är lokalen, men det är nog inte mycket man kan göra åt den. Jag skulle även vilja se VP-tabellen på varje missionblad, eller uppe på resultatstavlan, det var lite små knepigt att leta fram ett papper efter match 2.
Jag ber alla mina motståndare om ursäkt för mitt oförskämda flyt
.
Det enda jag kan klaga lite på är lokalen, men det är nog inte mycket man kan göra åt den. Jag skulle även vilja se VP-tabellen på varje missionblad, eller uppe på resultatstavlan, det var lite små knepigt att leta fram ett papper efter match 2.
Jag ber alla mina motståndare om ursäkt för mitt oförskämda flyt
Alexander Merinen
- speedfreek
Målningen gav inte särskilt mycket skillnad om man målat färdigt sin armé, men om man inte har det så får man dåliga poäng.pära skrev:standard tabletop hamnade man på 14. Då ger målningen ett utslag på 8 poäng max och det är knappt en drawPapa D skrev: - Jag tycker inte målning ska kunna ge upp till en masacre.
Precis så tycker jag att det ska vara.
Om jag är spelaren som justerats fem eller mer steg, så är det ingen fara med mig.Bengtsson den yngre skrev:Det är dock bara en lista som justerats fem eller mer steg och den deltagaren vill jag än en gång be extra mycket om ursäkt.
Det var inte den dåliga kompen som gjorde att jag placerade mig så dåligt, utan snarare lite oturliga matchups och Rapps jävla combat squad med melta & combi-melta.
Och jag hade väldigt trevligt trots kass komp och värdelös placering.
Men givetvis är det att föredra om de förutsättningar för lekandet som läggs upp efterföljs (särskilt när det är SM).