Lagturnering på BSK 2011 - 4-6 november
Re: Lagturnering på BSK 2011 - 4-6 november
@Magnus: Ursäkten är godtagen, men jag har tyvärr inte fel om spelandet. Dock tycker jag inte man skall använda klåpord på skämt och det var faktiskt det som irriterade mig mest. Man går inte fram till en spelare som förlorar och som bara följer reglerna (kanske till och med lär motspelaren något) och kallar dem bög, även om det är på skoj.
Om det vart dig jag mötte så skulle jag kunna i privat nämna de saker som mest störde mig. Vi hann tyvärr inte diskutera matchen då ert lag försvann från platsen ganska snabbt.DHettNeck skrev:Jag har ingen aning om vad som hände i matchen i övrigt. Men om jag hade sagt att två enheter skulle charga två olika mål, flyttar ena och rullar några tärningar innan jag kom på att jag skulle flytta den andra (detta händer väldigt sällan då jag är noggran) och min motståndare då vägrade mej chargen även fast jag hade sagt att dom skulle charga skulle iaf jag lacka ur inombords.
I övrigt är vi sjukt nöjda med våran 3:e plats och har haft en riktigt rolig helg. Kommer skriva mer i ris/ros-tråden sen när man sovit lite.
Det här är så signifikativt för 40k-sverige idag och något vi diskuterat en hel del under helgen; hälften av spelarna på en turnering är där för att vinna och spelar således hårt och fullt enligt reglerna och kommer då med all rätt att säga "trist, du glömde flytta det är kört" medans andra hälften hade sagt "ok, kör på och flytta dom också". I takt med rankingen/ETC/storleken på turneringarna glider allt fler mot att spela hårdare och det är inte 40k riktigt anpassat för från början. Detta och att nu målning och sportsmanship dessutom tappar i betydelse blir det en rejäl grogrund för ett "hårdare klimat" och konflikter som den ovan.
Nu vill jag verkligen inte att detta ska bli nån form av pajkastning fram och tillbaka, men jag gick inte fram till dig och kallade dig bög. Nu kan vi bolla det fram och tillbaka utan någon framgång, men det verkar ju som att vi missuppfattat varandra.Morph skrev:@Magnus: Ursäkten är godtagen, men jag har tyvärr inte fel om spelandet. Dock tycker jag inte man skall använda klåpord på skämt och det var faktiskt det som irriterade mig mest. Man går inte fram till en spelare som förlorar och som bara följer reglerna (kanske till och med lär motspelaren något) och kallar dem bög, även om det är på skoj.
Säger man att man assaultar två olika mål och sedan glömmer movea den ena innan man börjar slå tärningar, anser jag att vilken någolunda sportslig spelare som helst borde tillåta assaulten utan kommentar. Vet ju inte hur situationen såg ut men om detta var det exakta fallet så är det min åsikt.
Annars riktigt kul turnering! Lite snopet blev det för vårt lag på slutet när tiebreakern avgjorde vår 5e plats när vi var så nära på 3e. Men nöjda är vi iallafall och får grattulera de som kom före!
Har också lite saker på ris och ros sen om det kommer en sådan tråd.
Annars riktigt kul turnering! Lite snopet blev det för vårt lag på slutet när tiebreakern avgjorde vår 5e plats när vi var så nära på 3e. Men nöjda är vi iallafall och får grattulera de som kom före!
Har också lite saker på ris och ros sen om det kommer en sådan tråd.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
@Magnus: Eftersom jag fick en ursäkt så är det mer eller mindre glömt. Missuppfattningar händer då och då. Match mässigt gjorde det ingen skillnad ändån.
-
Leidermark
pära skrev:Det här är så signifikativt för 40k-sverige idag och något vi diskuterat en hel del under helgen; hälften av spelarna på en turnering är där för att vinna och spelar således hårt och fullt enligt reglerna och kommer då med all rätt att säga "trist, du glömde flytta det är kört" medans andra hälften hade sagt "ok, kör på och flytta dom också". I takt med rankingen/ETC/storleken på turneringarna glider allt fler mot att spela hårdare och det är inte 40k riktigt anpassat för från början. Detta och att nu målning och sportsmanship dessutom tappar i betydelse blir det en rejäl grogrund för ett "hårdare klimat" och konflikter som den ovan.
Vet inte om detta gäller bara mig men jag tillåter typ allt som min motståndare glömmer som är helt uppenbara. Varför ska man straffa någon när man inte har hundra koll. Tycker att spelet handlar om att ge och ta, ibland missar jag saker klart jag ska få "ta" lite då. Sen beror det ju på hur många steg tillbaka i spelet missen gjordes, att inte tillåta sin motståndare att flytta in gubbar i assaulten är bara idioti. Men om man i assaultfasen vill dooma en enhet så blir det tyvärr ett nej. Kan nog påpeka att hela vårt lag går in med andan om att vinna och är rejält taggade, men dock så är vi väldigt givmilda.
Detta är ju en gentlemannasport och då bör man ju bete sig som en. Dock så blir man ju lite sur och lack ibland, själv hör jag ju till dom som ibland både kastar tärningar och modeller, men detta är mest när jag personligen slår dåligt eller om jag inte har något flyt överhuvudtaget och ska inte förväxlas med ilska mot min motståndare (sådan har jag sällan).
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det var inte vi som möttes vilket jag tycket var rätt klart när jag började med:Morph skrev:Om det vart dig jag mötte så skulle jag kunna i privat nämna de saker som mest störde mig. Vi hann tyvärr inte diskutera matchen då ert lag försvann från platsen ganska snabbt.DHettNeck skrev:Jag har ingen aning om vad som hände i matchen i övrigt. Men om jag hade sagt att två enheter skulle charga två olika mål, flyttar ena och rullar några tärningar innan jag kom på att jag skulle flytta den andra (detta händer väldigt sällan då jag är noggran) och min motståndare då vägrade mej chargen även fast jag hade sagt att dom skulle charga skulle iaf jag lacka ur inombords.
I övrigt är vi sjukt nöjda med våran 3:e plats och har haft en riktigt rolig helg. Kommer skriva mer i ris/ros-tråden sen när man sovit lite.
DHettNeck skrev:Jag har ingen aning om vad som hände i matchen i övrigt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Håller verkligen med. Jag spelar alltid för att vinna, dock finns det inget som hindrar att man beter sig gentlemanna mässigt och schysst samtidigt. Överlag så är alla bra spelare (top 30 på rankingen) alltid schyssta och vinner på skills och inte att dom är stenhårda på regler eller raw-tolar saker till sin fördel.Leidermark skrev:pära skrev:Det här är så signifikativt för 40k-sverige idag och något vi diskuterat en hel del under helgen; hälften av spelarna på en turnering är där för att vinna och spelar således hårt och fullt enligt reglerna och kommer då med all rätt att säga "trist, du glömde flytta det är kört" medans andra hälften hade sagt "ok, kör på och flytta dom också". I takt med rankingen/ETC/storleken på turneringarna glider allt fler mot att spela hårdare och det är inte 40k riktigt anpassat för från början. Detta och att nu målning och sportsmanship dessutom tappar i betydelse blir det en rejäl grogrund för ett "hårdare klimat" och konflikter som den ovan.
Vet inte om detta gäller bara mig men jag tillåter typ allt som min motståndare glömmer som är helt uppenbara. Varför ska man straffa någon när man inte har hundra koll. Tycker att spelet handlar om att ge och ta, ibland missar jag saker klart jag ska få "ta" lite då. Sen beror det ju på hur många steg tillbaka i spelet missen gjordes, att inte tillåta sin motståndare att flytta in gubbar i assaulten är bara idioti. Men om man i assaultfasen vill dooma en enhet så blir det tyvärr ett nej. Kan nog påpeka att hela vårt lag går in med andan om att vinna och är rejält taggade, men dock så är vi väldigt givmilda.
Detta är ju en gentlemannasport och då bör man ju bete sig som en. Dock så blir man ju lite sur och lack ibland, själv hör jag ju till dom som ibland både kastar tärningar och modeller, men detta är mest när jag personligen slår dåligt eller om jag inte har något flyt överhuvudtaget och ska inte förväxlas med ilska mot min motståndare (sådan har jag sällan).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Jag pekar inte ut någon särskild, det är en generalisering. Det finns massa trevliga och generösa spelare i Sverige, både i top30 och därunder. Det finns dryga personer både i top30 och därunder.
Sen spelar det också viss roll hur väl man känner sin motståndare, communityn är inte så stor men har man spelat på turneringar i 5-10 år får man en lite annan relation till folk. Ett exempel som nu spontant dök upp och som jag inte vet hur relevant det är är när du Daniel och Erik i vårt lag lirade och det var nån mätgrej och shooting där ni hade helt olika förhållningssätt, jag minns inga detaljer. Jag har absolut inget emot dig Daniel, exemplet bara dök upp i huvudet nu.
Det låter som jag skitgnällig, så är det absolut inte - jag hade en jättetrevlig helg och det var inget strul i någon av mina matcher! Det var mest reflektioner från husbilen och hotellet!
/fin kuk
Sen spelar det också viss roll hur väl man känner sin motståndare, communityn är inte så stor men har man spelat på turneringar i 5-10 år får man en lite annan relation till folk. Ett exempel som nu spontant dök upp och som jag inte vet hur relevant det är är när du Daniel och Erik i vårt lag lirade och det var nån mätgrej och shooting där ni hade helt olika förhållningssätt, jag minns inga detaljer. Jag har absolut inget emot dig Daniel, exemplet bara dök upp i huvudet nu.
Det låter som jag skitgnällig, så är det absolut inte - jag hade en jättetrevlig helg och det var inget strul i någon av mina matcher! Det var mest reflektioner från husbilen och hotellet!
/fin kuk
Senast redigerad av 1 pära, redigerad totalt 6 gånger.