Lagturnering på BSK 2011 - 4-6 november

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Användarvisningsbild
Klus

Re: Lagturnering på BSK 2011 - 4-6 november

Inlägg av Klus »

pära skrev:Det här är så signifikativt för 40k-sverige idag och något vi diskuterat en hel del under helgen; hälften av spelarna på en turnering är där för att vinna och spelar således hårt och fullt enligt reglerna och kommer då med all rätt att säga "trist, du glömde flytta det är kört" medans andra hälften hade sagt "ok, kör på och flytta dom också". I takt med rankingen/ETC/storleken på turneringarna glider allt fler mot att spela hårdare och det är inte 40k riktigt anpassat för från början. Detta och att nu målning och sportsmanship dessutom tappar i betydelse blir det en rejäl grogrund för ett "hårdare klimat" och konflikter som den ovan.
Detta måste vara det mest falska påstående jag någonsin har hört.
Har aldrig mött en framgångsrik kompetativ/tävlingsinriktad spelare som inte tillåter glömda moves/assaults/psychic tests/skytte/you name it.
Det är snarare så att de tävlingsinriktade spelarna oftast har större respekt för matchens "egentliga resultat". Om jag skulle vinna en match för att jag inte låter IG killen skjuta sina meltaguns som han glömde innan assaultfasen så är det inte någon "tävling". Det som spelar roll är vad spelarna har i åtanke när de placerar sina modeller på ett visst vis. Och om 4 melta veteraner hoppar ut brevid min LR och sedan inte avfyrar ett enda skott för att spelaren glömmer skjuta så är inte längre taktik det handlar om.
Det är som att skriva in whosyourdaddy och bara skita i de strategiska momenten. Vilken seriös och tävlinginriktad spelare skulle göra så?

De få gånger jag upplevt att någon varit riktigt sträng på regler och inte tillåtit glömda assaults och liknande har alltid varit mot nån hop-plock armé hos nån spelare man aldrig sett förut.
Har spelat flera matcher mot alla möjliga top-rankade spelare och i varenda en av matcherna har det varit helt självklart att man får gå med en enhet man glömt etc.
Bara mina erfarenheter dock.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Morph

Inlägg av Morph »

Jag tror att folk har missuppfattat lite här, det handla inte om att bestraffa en spelare som spelat rätt och glömt något litet som vart uppenbart. Utan det handlade om att bestraffa oshyst spelande med oshyst spelande i en situation där det inte längre gör någon skillnad.

Jag kunde varit riktigt oshyst där det hade gjort skillnad och kanske till och med hade vänt på matchen, men jag bestämde mig för att ta en situation där det inte längre hade betydelse för att visa lite hur det känns. Det är upp till var och en hur varje spelare tar hand om oshysta spelare, jag gjorde det på mitt vis då det inte skadade någons match.

Och jag kan nog lova att alla andra som spelade mot mig hade någerlunda kul förutom att snake eyes spelaren kanske tyckte lite synd om mig i våran match.

Edit: Jag vill inte kalla min motspelare oshyst, men kan inte hitta något bättre ord just nu. Och vill han ha ett ursäktande från mig så kommer han få det.
Senast redigerad av 1 Morph, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Måste bara hålla med, det påståendet var det dummaste jag hört.
Topp spelarna är enligt mina erfarenheter raka motsatsen till vad du påstår.

Användarvisningsbild
pära

Inlägg av pära »

Klus skrev:
pära skrev:Det här är så signifikativt för 40k-sverige idag och något vi diskuterat en hel del under helgen; hälften av spelarna på en turnering är där för att vinna och spelar således hårt och fullt enligt reglerna och kommer då med all rätt att säga "trist, du glömde flytta det är kört" medans andra hälften hade sagt "ok, kör på och flytta dom också". I takt med rankingen/ETC/storleken på turneringarna glider allt fler mot att spela hårdare och det är inte 40k riktigt anpassat för från början. Detta och att nu målning och sportsmanship dessutom tappar i betydelse blir det en rejäl grogrund för ett "hårdare klimat" och konflikter som den ovan.
Detta måste vara det mest falska påstående jag någonsin har hört.
Har aldrig mött en framgångsrik kompetativ/tävlingsinriktad spelare som inte tillåter glömda moves/assaults/psychic tests/skytte/you name it.
Det är snarare så att de tävlingsinriktade spelarna oftast har större respekt för matchens "egentliga resultat". Om jag skulle vinna en match för att jag inte låter IG killen skjuta sina meltaguns som han glömde innan assaultfasen så är det inte någon "tävling". Det som spelar roll är vad spelarna har i åtanke när de placerar sina modeller på ett visst vis. Och om 4 melta veteraner hoppar ut brevid min LR och sedan inte avfyrar ett enda skott för att spelaren glömmer skjuta så är inte längre taktik det handlar om.
Det är som att skriva in whosyourdaddy och bara skita i de strategiska momenten. Vilken seriös och tävlinginriktad spelare skulle göra så?

De få gånger jag upplevt att någon varit riktigt sträng på regler och inte tillåtit glömda assaults och liknande har alltid varit mot nån hop-plock armé hos nån spelare man aldrig sett förut.
Har spelat flera matcher mot alla möjliga top-rankade spelare och i varenda en av matcherna har det varit helt självklart att man får gå med en enhet man glömt etc.
Bara mina erfarenheter dock.
Du låter nästan illa berörd? Notera än en gång att jag inte skrev att folks ranking hänger samman med det jag sa. Kan inte folk spela tävlingsinriktat med sämre framgång? Folk kan vara dryga längs hela rankingen, och framförallt kan man oavsiktligt uppfattas som dryg eftersom folk har olika förhållningssätt till spelet. Det var kanske lite generöst att skriva hälften, jag borde kanske skrivit en "inte helt obefintlig del". Var det det mest falska du har hört har det nog varit mycket skyddad verkstad. Vi har olika uppfattning, helt ok! Bara mina erfarenheter.

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Klus skrev: Har aldrig mött en framgångsrik kompetativ/tävlingsinriktad spelare som inte tillåter glömda moves/assaults/psychic tests/skytte/you name it.
De finns.

Sen är det givetvis en fråga om subjektiv uppfattning var gränsen för lamhet går. Någon kan tycka att den går vid anal mätning och RAW-tolkning, en annan kan tycka att den går vid mygliga charges och en tredje vid mörkande av regler och misstag.

tack till alla arrangörer och motståndare för ett grymt BSK förresten!
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Pära har en poäng i det han säger, men problemet är inte lika stort som han beskriver.

40k är ett luddigt och väldigt subjektivt spel, det går att spela på många olika sätt och med många olika inställningar. När två spelar på samma bräde men med två olika spelsätt så är det klart att det kan bli problem och sura miner.

Jag håller med om att de flesta i toppen är väldigt generösa och behöver inte böja på alla regler för att kunna vinna sina matcher. Som klus säger så är det ingen äkta vinst om man vinner en match på grund av att en trött motståndare glömmer skjuta sina uppenbara meltor innan han chargear någon stans.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
pära

Inlägg av pära »

Nej jag tycket egentligen inte det är ett jätteproblem heller, man kan ju alltid reta någon med att vädra sina åsikter ;) Det blev bara lite uppenbart i helgen när majoriteten av vårt lag inte spelat särskilt aktivt senaste åren och vi diskuterade hur turneringsklimatet svängt.

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

pära skrev: Du låter nästan illa berörd? Notera än en gång att jag inte skrev att folks ranking hänger samman med det jag sa. Kan inte folk spela tävlingsinriktat med sämre framgång? Folk kan vara dryga längs hela rankingen, och framförallt kan man oavsiktligt uppfattas som dryg eftersom folk har olika förhållningssätt till spelet. Det var kanske lite generöst att skriva hälften, jag borde kanske skrivit en "inte helt obefintlig del". Var det det mest falska du har hört har det nog varit mycket skyddad verkstad. Vi har olika uppfattning, helt ok! Bara mina erfarenheter.
Tyckte själv att jag gav en bra beskrivning på hur jag själv och förmodligen andra tävlingsinriktade spelare tänker och jag beskrev även att min egen erfarenhet är direkta motsatsen av vad du beskrev. Tyckte själv att det kunde vara ett vettigt upplysande för dig att alla inte hade fått samma uppfattning som dig ( nej jag menar inte att du är trångsynt eller något, men det kändes vettigt att ge en åsikt som var i stark kontrast till din. )

Om jag är illa berörd och sitter i en verkstad så är du knasig och sitter i en kaffekopp(?).
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Nu när vi ändå pratar om synda och 40k.

Jag kände att jag var lite otrevlig mot en chaosspelare från LBK som jag mötte i fjärde matchen. Dels så tjatade till jag mig två coversaves och sen påminde jag inte honom när han glömde skjuta med obbar och havocs. I försig hade jag hunnit göra moves och sånt i min runda innan han kom på det (jag visste hela tiden), och jag hade i nio av tio fall tillåtit det. Hade jag spelat mot mig själv hade jag tyckt jag var fett dryg. Jag har lite väl dåligt samvete för det. Som botgärning så bjuder jag på en shooting phase nästa gång vi möts.

/Hamza
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Toastern

Inlägg av Toastern »

Nu blev det mycket diskussion om sjysst spelande och inte etc., så först: stort tack till arrangörerna, jag hade ett mycket kul första BSK!

Min erfarenhet är också att framförallt toppspelarna är mycket trevliga av sig och släpper allt möjligt inom rimliga gränser . Tyvärr så uppstår det ju ibland situationer när man tvivlar på motståndarens sportsman-mässiga intentioner men det är klart mer sällan än ens en match per turnering, eller så har jag bara haft tur. :wub:

Hamza: Du behöver inte känna dig dålig, sakerna som jag missade kom jag på alldeles för sent och påpekade av reflex, vill egentligen inte ens be om saker så långt i efterhand så det är bara rätt att neka när spelet har gått vidare så långt IMO! Tycker att det även är en del av sportsmanship att inte be motståndaren att släppa orimliga grejer och få honom att känna sig elak när han nekar.

/ Chaosspelaren från LBK

Skriv svar