Detta måste vara det mest falska påstående jag någonsin har hört.pära skrev:Det här är så signifikativt för 40k-sverige idag och något vi diskuterat en hel del under helgen; hälften av spelarna på en turnering är där för att vinna och spelar således hårt och fullt enligt reglerna och kommer då med all rätt att säga "trist, du glömde flytta det är kört" medans andra hälften hade sagt "ok, kör på och flytta dom också". I takt med rankingen/ETC/storleken på turneringarna glider allt fler mot att spela hårdare och det är inte 40k riktigt anpassat för från början. Detta och att nu målning och sportsmanship dessutom tappar i betydelse blir det en rejäl grogrund för ett "hårdare klimat" och konflikter som den ovan.
Har aldrig mött en framgångsrik kompetativ/tävlingsinriktad spelare som inte tillåter glömda moves/assaults/psychic tests/skytte/you name it.
Det är snarare så att de tävlingsinriktade spelarna oftast har större respekt för matchens "egentliga resultat". Om jag skulle vinna en match för att jag inte låter IG killen skjuta sina meltaguns som han glömde innan assaultfasen så är det inte någon "tävling". Det som spelar roll är vad spelarna har i åtanke när de placerar sina modeller på ett visst vis. Och om 4 melta veteraner hoppar ut brevid min LR och sedan inte avfyrar ett enda skott för att spelaren glömmer skjuta så är inte längre taktik det handlar om.
Det är som att skriva in whosyourdaddy och bara skita i de strategiska momenten. Vilken seriös och tävlinginriktad spelare skulle göra så?
De få gånger jag upplevt att någon varit riktigt sträng på regler och inte tillåtit glömda assaults och liknande har alltid varit mot nån hop-plock armé hos nån spelare man aldrig sett förut.
Har spelat flera matcher mot alla möjliga top-rankade spelare och i varenda en av matcherna har det varit helt självklart att man får gå med en enhet man glömt etc.
Bara mina erfarenheter dock.