Battle of Atlantis I - 16-17 Mars, 2013

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Battle of Atlantis I - 16-17 Mars, 2013

Inlägg av DHettNeck »

Fenris skrev:
Blom skrev:
Fenris skrev:Förstår inte hur ni tänker när ni tar emot anmälningar innan reglerna är utstakade. Inte konstigt om det inte kommer nya spelare, men det kanske är det som är meningen?
Komp mallen ändrades. Dem snackade ihop sig som en grupp och det är är 1.5 månad kvar till tuneringen. förstår inte alls problemet..
Problemet är att antalet platser är slut innan reglerna offentliggjorts, det vore som att anmäla sig till ett sportevenemang, men inte veta om det kommer vara golf eller skidskytte som det ska tävlas i och utrustningen måste folk själva fixa.

Jag tycker inte detta är ett seriöst sätt att skapa evenemang på.
Det är extremt vanligt inom warhammer att anmälan öppnar innan regler/missions är spikade till 100% och ingen annan verkar se något större problem med det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DarkMessiah

Sv: Battle of Atlantis I - 16-17 Mars, 2013

Inlägg av DarkMessiah »

Fenris skrev:Förstår inte hur ni tänker när ni tar emot anmälningar innan reglerna är utstakade. Inte konstigt om det inte kommer nya spelare, men det kanske är det som är meningen?
Och du är givetvis fri att tycka och tänka precis som du vill.

1. Detta är mitt första evenemang som arrangör. Det är mycket att lära sig på vägen, och jag tar åt mig av då mycket kritik dom möjligt, och därav att det ändras hit och dit, i regler, uppdrag osv.
Hade jag varit enfaldigt enkelspårig och kört på den första uppstakade vägen som en blind diktator, så hade det blivit dåligt för alla inblandade.
Jag skulle kunna varit lat och gjort en copy-paste turnering av ett redan befintligt evenemang, men det är inget som faller mig i smaken, då jag tycker att det redan finns gott om sådana.

2. Detta är inte avsett som en 'seriös' turnering. För mig är grundtanken att det ska vara en kul turnering med lite halvudda uppdrag.
Och när vi diskuterade igenom kompen första gången så kändes det redan då som ett gränsfall, men ville hellre fria än fälla, så vi satte gränsen till 1.
När sedan mallen förändrades mot det hårdare, så tippade helt enkelt vågen över och vi tyckte att då kan man lika gärna köra okompat, vilket inte var grundtanken med turneringen, då folk är jäkligt trötta på det.
Så valet togs att byta kompgräns till 0. Det är ändå 1 månad kvar till listinlämning, och 1.5 månad till start, så tycker ändå att folk har gott om tid på sig att göra en ny armé och måla/fixa/låna/köpa allt som behöver ordnas.

3. Folk är fria att hoppa av om ändringarna inte faller dom i smaken.
Jag skulle inte klandra dom, och tror ingen annan skulle göra det heller.

4. Folk anmäler sig innan allt är spikat osv?
Majoriteten av turneringarna på forumet startar ganska skrala. Många saknar missionpacks som sedan kastas upp dagarna alldeles innan, och folk anmäler sig ändå.

Jag tror att folk helt enkelt inte är så jättebrydda med dessa saker utan tycker att en turnering är något kul att åka på oavsett premisserna.

Sedan att det skulle avskräcka nya spelare.. Ja, så kanske det må vara men det är absolut inte meningen.

Jag är själv ingen 'gammelräv' i turneringsscenen. Jag har spelat 2 turneringar, så jag har verkligen inga skäl att trycka ner på nybörjare och att inte vilja ha hit dom.
Många av dom som redan är anmälda är också relativt nya inom scenen, och jag tycker det är jättekul, medans andra är definitivt mer bevandrade inom scenen. Så det kommer bli en härlig kontrast av spelare.

Förhoppningsvis till nästa turnering så har jag/vi lite mer kött på benen och slipper göra ändringar på detta sätt, men även då kommer jag att göra ändringar om jag anser att det krävs för att gynna turneringen och komma närmare målet jag hade.

Lite tankar från mig, i all välmening, så att du får lite inblick i mina tankar osv, men jag tar även åt mig kritiken Fenris, så det är inte bara ett försvarstal :)

Karaghul

Inlägg av Karaghul »

DHettNeck skrev:
Fenris skrev:
Blom skrev:
Komp mallen ändrades. Dem snackade ihop sig som en grupp och det är är 1.5 månad kvar till tuneringen. förstår inte alls problemet..
Problemet är att antalet platser är slut innan reglerna offentliggjorts, det vore som att anmäla sig till ett sportevenemang, men inte veta om det kommer vara golf eller skidskytte som det ska tävlas i och utrustningen måste folk själva fixa.

Jag tycker inte detta är ett seriöst sätt att skapa evenemang på.
Det är extremt vanligt inom warhammer att anmälan öppnar innan regler/missions är spikade till 100% och ingen annan verkar se något större problem med det.
^ Som Tröger påpekar är detta väldigt förekommande, och det är sällan ett problem för någon.

Tycker överlag att de arrangerat turneringen på ett ganska bra sätt än så länge, låtit spelarna tycka till, men inte nödvändigtvis ändrat efter alla önskemål (arr. ska trots allt vara den som bestämmer i slutändan).

Nu görs det vissa ändringar, som kan göra det knasigt för vissa om de börjat planera sin målning (inklusive mig själv, för den delen), men jag tycker dessa verkar vara gjorda med en bra avsikt, och tror att turneringen kommer att vara kul hur som helst.

Men ja, bara min åsikt i frågan, såklart.

Blom

Inlägg av Blom »

LOL min tänkta armé som kompade 1. kan nog ha blivit värre på komp 0. Coolt!

Men den är mysmongo så inget att oroa sig för :roll:
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Blom skrev:LOL min tänkta armé som kompade 1. kan nog ha blivit värre på komp 0. Coolt!

Men den är mysmongo så inget att oroa sig för :roll:
Ostblom :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Fenris

Inlägg av Fenris »

@DarkMessiah: Det är absolut inget personligt och det är något jag sett hända på väldigt många turneringar, det betyder dock inte att det är bra, och kan bli bättre.
Vad som sen är kul är ju högst subjektivt, så att då inte kalla det för subjektiv komp är ju ganska vilseledande.
Jag tycker det är bra med olika kompmallar och uppdrag, men det känns inte speciellt schysst att ändra dem efter de som skriker högst på ett forum, eller av dem som redan är anmälda.

Jag skulle vilja föreslå att de som anordnar turneringar först tar en intressekoll, och därefter avgör detta, före riktiga anmälningar tas emot. När sen anmälningar är mottagna skall inte upplägget ändras såvida inte yttre omständigheter påverkar såsom att lokalen med alla bord och terräng brann upp och andra typer av "force majore".

Alternativt så kör man uppdrag och/eller kompmallar som ingen deltagare får titta på i förväg, utan när det väl börjar så får man improvisera taktiken.

Tänk om en rockkonsert med Iron maiden skulle välja efter stark efterfrågan att ta in Lasse-Stefans istället, efter biljetterna sålts. Hur schysst vore det mot Lasse-Stefan fansen eller vice versa?

Detta är nog något som de flesta kan ställa upp på, som tycker en turnering är viktigare/roligare än en kopp kaffe på det lokala fiket.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Fenris skrev:Tänk om en rockkonsert med Iron maiden skulle välja efter stark efterfrågan att ta in Lasse-Stefans istället, efter biljetterna sålts. Hur schysst vore det mot Lasse-Stefan fansen eller vice versa?
Det är inte alls så. Det är snarare att iron maiden väljer att spela 13 av 14 förutbestämda låtar och byter ut den sista mot en som passar bättre för just den spelningen. Men dom säger till 2 månader i förväg så att man kan sälja sin biljett om man tyckte det var så himla viktigt ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Fenris skrev:Jag skulle vilja föreslå att de som anordnar turneringar först tar en intressekoll, och därefter avgör detta, före riktiga anmälningar tas emot. När sen anmälningar är mottagna skall inte upplägget ändras såvida inte yttre omständigheter påverkar såsom att lokalen med alla bord och terräng brann upp och andra typer av "force majore".
Att kompmallen ändra tycker jag räknas som en stor grej helt klart.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
DarkMessiah

Inlägg av DarkMessiah »

Vill du ha igenom nationella förändringar, ta det i en seperat tråd, på rätt ställe.

Att diskutera dem i vår turneringstråd är knappast rätt ställe.

Fenris

Inlägg av Fenris »

DarkMessiah skrev:Vill du ha igenom nationella förändringar, ta det i en seperat tråd, på rätt ställe.

Att diskutera dem i vår turneringstråd är knappast rätt ställe.
Jag ville bara uppmärksamma normalt bondförnuft och ge lite konstruktiv kritik, men vill ni spela för er själva så tycker jag ni kan göra det.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Skriv svar