Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återigen!

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Jesusrosemus

Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återigen!

Inlägg av Jesusrosemus »

Ho! Ho! Ho! Eller Waaagh! Waaagh! Waaagh!.
Nu är det dags för Julcon 5! Warhammer 40k turnering i sann jul anda, kom in i vinterkylan och värm dig med gött nördande och en mysig turnering precis innan jul. (Den här gången har våra duktigaste servitors fixat belysningen ordentligt)

Detta år håller sig Julcon tilbaks in i dom djupa dalarna och kvar uppe på mysiga vindloft i närheten av tomteland så tomten även han hinner vara med i år. Mora rollspelsklubb har i år samarbetet med Derp igen som dom för 4 år sen började med.
Mora rollspelsklubbslokaler befinner sig nära centrum och en 2-3 minuters gång ifrån 3 olika sorters pizzerior.
(En pizzeria har vi samarbete med så vi kommer kunna få tidsenliga leveranser och rabatter.)
Vi kommer att spela 1750pts, 3 matcher, 6th eddition och tillåta både imperial armour listor samt saker även fortifications och allies.
UNDANTAGET här är inga super heavy eller saker med structure points alltså inga appocalypse saker.

Julcon har flera år i rad lyckats hållit till godo med bra stämning mysig nördighet och framförallt god julanda därför tror jag starkt på att detta år även detta kommer lyckas och att folk håller sig till samvetes okej snälla listor nu innan jul. (kom ihåg jultomten bor i närheten så blir det för elakt blire inga presenter)
Allt kommer vara tillåtet men kom ihåg att hobbydelen utdelar en stor andel av poängen med. Satsa på att häpna oss med era coola arméer.
Och blire altt för på tok hårt kan jag som arrangör stiga in och neka listan men detta litar jag starkt på inte händer då det inte gjort det hittills.

Man kommer att kunna lämna in listor i DENNA tråd ända tills lördagen 7/12.
Om man lämnar in försent så kommer man få 1 minus poäng i turneringen per dag man är sen med listan.

Priser kommer delas ut till 1a, 2a, best painted och om det blir tillräckligt många 3a.

Kostnaden kommer vara 100kr och denna kostnad kommer täcka priser, deltagande samt pepparkakor och julmust!

Inga målningskrav kommer att ställas MEN det kommer att delas ut målningspoäng efter målningsmallen som följer.(obs! för att få poäng för en nivå måste hela armén hålla den standarden)

Wysiwyg gäller inte granater eller traits som man köper till (tillexempel space wolfs sagas/veterans of the long war i chaos codexen) Eller sådanna saker.

En hölstrad pistol räcker gott och väll för att symbolisera en plasma pistol, bolt pistol, infernus pistol etc.

Wysiwyg
Helt wysiwyg+2pts
Ett-tre wysiwyg brott+-0pts
Tre-fem wysiwyg brott-2pts
Fem+wysiwyg brott-Armén får inte spelas.

Basning
Baser är scenic basade(basen är speciellt upp pimpad med extra saker på)+7pts
Baser är snyggt basade(basen synns att den jobbats på. dvs. grusad+målad)+ 5pts
Baser är grundade(basen är målad grön eller vit eller endast haft på standard basgrus)+2pts
Baser är blanka(basen är helt svart)+-0pts

Målning
Modellerna har en WOW kännsla(man ser modellerna och tänker genast WOW!)+10pts
Modellerna håller tt+ mått(modellerna är snyggt målade och inte bara 3 grund färger)+5pts
Modellerna är tt kvalité(modellerna har minst tre färger och inte bara 3 streck räcker)+3pts
Minst en modell omålad(grund sprayad räknas som omålad)+-0

Unit markings
Alla squads har tydliga unit markings(man kan kolla över armén snabt och direkt se um)+3pts
Alla squads har unit markings(dom finns men inte helt tydliga i en överblick)+1pts
Inga unit markings(eller saknar en eller flera unit markings)+-0

Tema
Modellerna har ett genomgående tema(målartema eller en armé tema tex. bike armé)+3pts
Modellerna har inte ett genomgående tema(armén ser inte ut att höra ihop)+-0pts

Viktig notis! För att få full pott i målning, tema samt basning och man kör allies så måste man ha tillhörande basning minst (sen ser man ju fortfarande på hur bra målningen passar ihop med varandra men basning kommer vara extra koll på)

Utöver detta får best painted top 3 bonus poäng.
1an får 5pts, 2an får 3pts och 3an får 1pts.

Missions kommer se ut som fölljande-

Mission 1
Shut down Everything!

Mission- you get different objective points based on each unit you destroys point value (tanks included). You also get points in the same way for the units you still control in the end of the game. If you anhilate your enemy you still need to count the points

0-100 -1 victory point
101-200 -2 victory points
201-300 -3 victory points
301-400 -4 victory points
401-600 -5 victory points
601-800 -6 victory points
801-1000-8 victory points

Slay the warlord- lyckas bara du 2 victory points, lyckas båda får båda 1 victory point var.
Linebreaker- lyckas bara du 2 victory points, lyckas båda får båda 1 victory point var.
First blood- den som får den får 1 victory point

jämför skillnaden i vp och få fram resultatet.

10 0-20
9 1-19
8 2-18
7 3-17
6 4-16
5 5-15
4 6-14
5 7-13
2 8-12
1 9-11
0 10-10

Deployment- Dawn of war.

Mission 2
Keep track on santas stash.
Mission- objectives one in each deployment and one starts in the exact middle.
The objectives in the deployment are worth 5 point each and the middle objective is worth 10 points.

Special- The objective in the middle has got a life of its own!
After each turn the player who goes last roll the scatter dice and one d6, the opponent also rolls a d6 and if a hit is scored the objective in the middle stays in place. If an arrow is rolled move the objective total number of inches equal to both d6 results combined.
If the objective moves towards impasible terrain, models or a tabble edge it is stopped 1'' away from it. If it moves trough difficult terrain its movement is halved (starting to be halved the moment it touches the terrain piece).

Slay the warlord- lyckas bara du 2 victory points, lyckas båda får båda 1 victory point var.
Linebreaker- lyckas bara du 2 victory points, lyckas båda får båda 1 victory point var.

10 0-20
9 1-19
8 2-18
7 3-17
6 4-16
5 5-15
4 6-14
5 7-13
2 8-12
1 9-11
0 10-10

Deployment- Vanguard strike.

Mission 3

Its a trap!

Objective- Both players place one objective in his opponents deployment. Then roll a d3 to determine how many extra objectives that will be used.(Each objective must be placed at least 10'' from other objectives). Players roll off to see who gets to place 2 objectives.

Special- You can sabotage your opponents objective by moving into base contact with it with one or more infantry squad in your own movement phase and in your next movement phase it is destroyed unless:
*You run in the shoting phase you moved in base contact with it. (this does not prevent you from shoting)
*You charge your opponent in assult phase. (You can still be charged by your opponent and it does not prevent you from destroying the objective)

Only the objectives in no mans land and your opponents objective can be destroyed.

each objective is worth 5 victory points.

10 0-20
9 1-19
8 2-18
7 3-17
6 4-16
5 5-15
4 6-14
5 7-13
2 8-12
1 9-11
0 10-10

Deployment- Dawn of war.

night fight samt random game lenght gäller i alla uppdrag.
Mysterious forests på bord med skog.

Obs! om man vill komma dagen innan och nörda eller måla/pyssla innan så finns det stora pyssel ytor samt övernattningsmöjlighet för x antal personer (se dock till att dubbelchecka övernattning med mig innan så ni vet att det finns.)

09.45-10.00 - samling och info.
10.00-13.00 - match1
13.00-14.00 - lunch
14.00-17.00 - match2
17.00-17.15 - paus
17.15-20.15 - match3
20.00-slut - Städning och prisutdelning

Anmälda-
1.Mats weingård ? Chaos space marines
2.Gnorg MRK Lamenters
3.Mikael Ek ? Eldar
4.Emil Rizell, ?, Space Wolves+Eldar.
5.Mathias Rizell, ?, Deamons.
6.Tobias Rundström ? Chaos space marines + black legion
7.Fredrik Sjöberg ? Deamons
8.Robin Kinnunen Kib Tau
9.Stefan Fällström ? Eldar
10.Mattias Moraeus Gob Orks
11.Joakim wikman ? Eldar + Dark eldar
12.Andreas eriksson ? Necrons + Deamons
13.Nicklas W Bjurman KiB Grey Knights
14.Matti Siirtola ? imperial guards + orks
15.
16.
17.
18.Rasmus Detlofsson(reserv ifall ojämnt antal) Derp Space marines
Reserver
19.
20.

Frågor eller åsikter uppmanas jag vill gärna detta ska bli så bra som möjligt för besökarna/spelarna så tyck gärna till ska vi se om detta går att fixa till. Hoppas många vill vara med.
Senast redigerad av 23 Jesusrosemus, redigerad totalt 10 gång.

Allain

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Allain »

Då vill jag anmäla Uppsala-gänget:

Mikael Ek
Marcus Allard
John Gunnarsson
Tobias Rundström
Fredrik Sjöberg

:)
Mikael Ek

Bronson

Inlägg av Bronson »

Kan nog skriva upp mig också, Stefan Fällström
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

"Men om dom inte har minst en modell med bolt pistol på modellen i varje grupp så får man inte använda bolt pistolen helt enkelt."

Eh, what? Nog för att jag håller med om att wysiwyg är bra men det ska hållas på en rimlig nivå, dvs. man ska tydligt kunna urskilja specialvapen, sköldar osv men att representera varenda granat osv. Ska t.ex. en grey knight stoppa på 3-4 olika granater på modellerna när man får med 1 till varje max? Och ta Tau som exempel, de har många fler uppgraderingar än vad man får med i kitten och det står ingenstans vilken del som är vilken gear. Och varför just bara space marines, finns ju andra som har både pistol och gevär också men de måste alltså ha på varje modell? Hölster till bolt pistol absolut men något som en plasma pistol tycker jag absolut ska synas tydligare än så. Som sagt, wysiwyg inom rimlig gräns annars kommer nästan ingen ha fullt wysiwyg. Och ska säga att möter jag marines som vill skjuta med pistoler tänker jag låta han göra det ändå, för det är vad alla har och alla som har spelat mer än 10 matcher vet om det även fast den inte är modellerad...

"Och blire altt för på tok hårt kan jag som arrangör stiga in och neka listan men detta litar jag starkt på inte händer då det inte gjort det hittills."

Men, det där stämmer ju inte alls. Senaste julcon jag var på fanns det listor som skulle platsa i ETC och de skulle alltså inte vara för hårda? Jag har inget emot att du vill sätta en gräns nu på hårdhet så länge du har full koll på alla codexar, imperial armour och alla kombinationer man kan göra med dem så det blir rättvist bedömt men att påstå att det inte varit hårda listor tidigare är en lögn. Säg istället "jultomten tycker om snälla listor så i år vill jag gärna se snälla listor" :)

Missions:
Det är gamla beprövade missions, tyvärr. Lev med lite spänning, spela lite andra missions än desamma som varit med i flera år. Det är ny edition och få matcher så med det system som används nu räcker det med att förlora första matchen så är en vinst omöjlig. Win/draw/lose funkar egentligen bara på många fler matcher eller att det är mycket, mycket svårare att vinna med maxpoäng. Som det är nu tippar jag på att nästan alla matcher kommer vara 30-0. Det är ju roligare om man iaf har chans till pallplats om man kämpar på duktigt efter att ha förlorat första istället för garanterat inte.

Annars ser det skoj ut och länge sedan jag var upp till Mora. Jag anmäler mig preliminärt, jag ska byta skiftlag på jobbet så inte säker på hur jag kommer jobba men som det ser ut nu kommer jag vara ledig den 14e.

Gnorg

Inlägg av Gnorg »

GNORG! Jag anmäler mig med Lamenters, som kanske eller inte kommer vara mer målade än innan, men jag kommer nedflygande i nån vecka då. :D

Då jag i de två senaste turneringarna har haft en kråka som kraschat med en slakt enhet + dred, så tycker jag att bonus objektivet "so menny birds, only one stone" ska finnas. :D (/ joke)

Jesusrosemus

Inlägg av Jesusrosemus »

Neth_Oni: Okej tack för åsikterna. Har tagit bort wysiwyg texten tanken med den (som lyckades förra året) var ju att folk skulle visa lite engagemang att hålla wysiwyg.

Missions speltestades ju med lite förändringar föregående år (vilket gav mycket bra resultat och deltagarna tyckte det var riktigt bra upplägg och varriation, annars hade jag inte hållit kvar dom om dom inte funkat ;)) och det var ju denna eddition det med vilket funkade alldelles utmärkt.
Förra året så var desutom det väldigt tajt igenom hela placeringen tack vare bra blandning av uppdrag samt målningsmallen vilket gav en goda chanser att ta igen en del.

Listor hade vi förra året en del listor som folk var väldigt klagandes på i forumet innan turneringen men väl på plats visade det sig att dom listorna inte vann och faktiskt inte sopade mattan rakt av med alla andra som vissa tyckte att dom var oroliga över. Kort och gott iaf förra året så hade vi en otroligt trevlig turnering med bra stämmning och inga ledsna/sura miner över elaka listor (utom folk på forumet innan).
Men det jag kommer ha koll på här kommer vara dom allra elakaste så som tillexempel flertalet riptides som förstört metat helt och dylika mongo listor. Men sen som sagt är det ju alltid svårt att mäta listor då det finns en hel del listor som tappat sin hårdhet ordentligt gentemot andra codexars uppdateringar men som folk fortfarande har skräck bilder av.

Kort och gott jag kommer uppskatta om folk håller i tyglarna en del iaf och siktar på en trevlig stämning istället. Men jag kommer inte banna en viss lista eller så för att då det samtidigt är en turnering så dom som vill tokturnera får göra det sålänge dom kan bidra med en bra stämning och så iaf :)

Härligt jag hoppas du kan vara med då var ju ett tag sen man sågs nu :)

Nåväl vi får se hur detta går jag är grymt taggad då förra året bjöd på sådan lycka :)

Ser fram emot er alla som vill begylla Mora med julnördande.

Kimich

Inlägg av Kimich »

Hur påverkar slay, line och first b poängen i missionen? Som i exempel mission 1, om en tar alla och den andra inga samt att den som tagit alla tar 5 extra poäng modellmässigt värt av motståndaren. Resulterar detta i 30-0? Ifall detta är fallet så lär det bli väldigt många 30-0. Bike arme någon????

Halvar

Inlägg av Halvar »

Kimich skrev:Hur påverkar slay, line och first b poängen i missionen? Som i exempel mission 1, om en tar alla och den andra inga samt att den som tagit alla tar 5 extra poäng modellmässigt värt av motståndaren. Resulterar detta i 30-0? Ifall detta är fallet så lär det bli väldigt många 30-0. Bike arme någon????
förra julcon så lades extra poäng till efter den vanliga uträkningen, och man kunde alltså skrapa ihop 35 poäng (eller om det var 25 av 20, kommer inte ihåg).
Ja' än't bittä'!

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

tja, jag var ju inte med förra året så det kan jag inte säga så mycket om utan det är de tidigare jag varit med på.

Ja, var ett tag sen vi sågs. Vi har ju turneringar ganska ofta i Borlänge så varför inte åka ner o spela lite nån gång? ;)

Jesusrosemus

Inlägg av Jesusrosemus »

Hallvar har mycket rätt poängen för extra missionsen läggs på efter matchen vilket kan resultera i totalt 35pts per match.

Robin problemet med att åka ner till borlänge är att jag nu bor nere i Örebro och desutom inte har tillgång till mycket av mitt warhamms tyvärr så jag kan sällan åka på nått... tyvärr :/

Men ska försöka åka runt på lite turneringar och så förhoppningsvis. problem två är att mitt nästa projekt i warhammer väg krossas av kompen ganska hårt (trots mina protester mot hur hård/lätt spelad listan är^^) menmen jag kommer nog komma iväg på en del

Skriv svar