Man kan använda systemet på samma sätt som RT- eller subjektiv komp (tröskel/aktiv/bonus). Dessutom kan man låta armeerna +/- kompsiffran vara det man spelar med, exempelvis 1680 kodexpoäng + 70 komppoäng = 1750 armépoäng.L3go skrev:jag har inte fått mitt morgonkaffe än, men förstår jag Gonka-komp rätt?
1: man gör fortfarande en 1750 lista utifrån poängvärdena i sin codex.
2: komp beräknas utifrån codexens poängkostnader, med Gonka-modifikation?
Förslag på kompsystem inför 6:e editionen
-
Gonka Koff
Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
nu har jag visserligen varit "borta" ett tag, men lite nytänkande känns fräsht. eller "fräääässht lääääge".
min första reaktion var lätt skeptisk, men ju mer ja klurar på det här, desto mer gillar jag iden.
tack för förtydligandet förresten.
tack för förtydligandet förresten.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Jag tänker mest lägga in ett glatt utrop i form av "Heja Gonka!".
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag inser just att det absolut smidigaste med detta system är hur lätt det är att applicera den aktiva kompen.
Den som har minst totalpoäng (dvs GW points + Gonka points) lägger på differansen till sina VP i slutet på matchen
Den som har minst totalpoäng (dvs GW points + Gonka points) lägger på differansen till sina VP i slutet på matchen
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Om jag förstår rätt så menar du att man kan se det lite som att en spelare spelar med mer poäng än den andra.DHettNeck skrev:Jag inser just att det absolut smidigaste med detta system är hur lätt det är att applicera den aktiva kompen.
Jag skulle dock vilja hävda att det är värt mer än 250vp att spela med 250 poäng mer än sin motståndare.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Fast båda spelar ju med lika mycket GW-poäng, så det beror ju på hur mycket gonka poäng saker får.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Angående det här med eskalerande minus på upprepningar och att saker inte skulle upprepas i samma utsträckning om de vore rätt prissatta. Jag köpa att det skulle kunna vara så, men detta resonemang funkar ju bara om man använder gonka-kompen som ny prissättning på enheterna (alltså totalpoäng = GW-poäng + gonka-komp-poäng). Om man använder gonka-poängen på mer traditionellt sätt, som ett värde på arméns hårdhet, så kommer väl spam av underprissatta saker vara precis lika bra som det är i nuläget med RT-mallen. Right?
-
Gonka Koff
Jepp, det är blir ju samma mekanism. Förutom att det förmodligen blir en viss skillnad på hur siffrorna sätts. Dock är jag lite sugen på att teoretisera lite om hur man skall justera resultat med kompen, och dom idéer jag haft hittills (och presenterade häromdagen luddigt i den här tråden) tror jag inte kommer gynna spam av underprisade saker.fjugin skrev:Om man använder gonka-poängen på mer traditionellt sätt, som ett värde på arméns hårdhet, så kommer väl spam av underprissatta saker vara precis lika bra som det är i nuläget med RT-mallen. Right?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Jag tycker att själva poäng utjämnandet inte ska vara ända sättet att använda systemet på men dock en viktig beståndsdel då det på det sättet går att ta reda på om kompen faktiskt är balanserad. Tar man RT mallen är det svårt att faktiskt veta om något ska kompas -1 eller -2. Hoppet där emelan är väldigt stort och blir det för lite så uppkommer den effekt som fluffspelarna klagar på då folk spammar (Dock är det väl ganska fluffit att spela med 6* 10or hoppänglar men det hör väl inte hit). Det jag tänker som mallens största styrka är att man lätt kan justera saker upp eller ner ett poäng. tex så är sönerna fortfarande för dåliga på 19pts och då är det bara att sänka med ett till nesta släpp av mallen.
Sen är det klart att det går att använda som någon form av tröskelkomp för den delen också.
Sen finns det ju dom som inte vill spela spelet och då finns ju också aktiv komp som borde gå att få till. Är inte så duktig på mattematiska formler men borde det inte gå att göra precis samma sak som med RT mallen. Enda skillnaden är att denna mall kompenserar för listors svagheter istället för att bestraffa deras styrkor.
Sen är det klart att det går att använda som någon form av tröskelkomp för den delen också.
Sen finns det ju dom som inte vill spela spelet och då finns ju också aktiv komp som borde gå att få till. Är inte så duktig på mattematiska formler men borde det inte gå att göra precis samma sak som med RT mallen. Enda skillnaden är att denna mall kompenserar för listors svagheter istället för att bestraffa deras styrkor.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Helt rätt, men jag har aldrig hört talas om någon som klagat på något sådant.(Dock är det väl ganska fluffit att spela med 6* 10or hoppänglar men det hör väl inte hit)
Ju mer jag tänker på Gonka-komp desto mer tycker jag om det. Särskilt om möjligheten att få till det som man vill finns där.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/