Fundering kring "lottning"

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Zurken »

Papa D skrev:Jag måste säga att jag inte förstår den här tråden...

Ska de sämst rankade möta sina likar och de bäst rankade sina listor, så kommer ju under INGA omständigheter den bästa spelaren vinna....

Nu får folk fan sluta vilja vara Lucia... alla kan inte vara Lucia, om man vill placera sig bättre på turneringar får man helt enkelt spela bättre, inte erbjudas lättare motstånd...

NERD RAGE!!

Papa D
Tvärt om måste det ju bli, bäst lottas mot sämst, näst bäst mot näst sämst osv. De som man förväntar sig ska vinna ska ju få det lättare att komma med i toppen och inte norpas av en topplacering för att de råkar lottas mot en annan riktigt bra spela i de första ronderna. Det kommer innebära en "tråkig" (eller lärorik för den ovane spelaren) första match, men sen kommer ju de "sämre" möta varandra och de "bättre" möta varandra iom swissen. Jag tror det kan vara en bra idé, värt att testas iaf.
Alexander Merinen

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Silversixx »

Det kanske funkar på pungcon med 20 deltagare. För 140 så lär det sluta med att minst 40 tycker att det var en jävligt tråkig första runda.
Det hade funkat om rankningen var tight och att alla spelade jättemycket (så det kanske skilde 1000 poäng mellan förstaplats och tionde), men eftersom det är så stora gap som det är så säger jag nein.
Bästa mot sämsta tillämpas i fotboll där man vill ha med topplagen för tittarsiffornas skull, vem vill se FC Unirea Urziceni i semifinal? Ett par rumäner kanske... Och Erik Niva.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Mutt »

Jag har bara spelat på turneringar sisådär ett år nu, men vad jag har lärt mig är att (för det mesta) är det absolut inte tråkigt att spela mot de "bästa" spelarna, även om man förlorar.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Nefrums »

att låtta bäst mot sämst osv.. passar bra om man kör en utslagstävling, annars inte..

Att lotta efter rankingen första matchen på en turnering funkar bra och är lite kul..

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av kelaino »

Funderade lite, händer inte så ofta, men ibland slår det ner en blixt. Skulle det fungera om man sorterade deltagarna efter ranking, delar in startfältet i godtyckliga grupper (kanske 10 pers per grupp) och sedan lottar efter komp/helt på slump inom grupperna? Så slipper man veta innan man åker dit vem man möter i första matchen.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Nefrums »

kelaino skrev:Funderade lite, händer inte så ofta, men ibland slår det ner en blixt. Skulle det fungera om man sorterade deltagarna efter ranking, delar in startfältet i godtyckliga grupper (kanske 10 pers per grupp) och sedan lottar efter komp/helt på slump inom grupperna? Så slipper man veta innan man åker dit vem man möter i första matchen.
+1

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Röde »

Papa D skrev:Jag måste säga att jag inte förstår den här tråden...

NERD RAGE!!

Papa D
Frågan från min sida var från början huruvida personer som tillhör fler föreningar är konsekventa med vilken de tävlar för eller om de skiftar mellan olika evenemang för att undvika att spela mot de "bästa" spelarna inledningsvis i turneringen.

Och ja leker med krigsgubbar vilket kvalificerar mig som nörd, men särskilt arg är jag inte. Det var länge sedan jag lär figurspelare gå mig på nerverna. ;)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av HeadWar »

Röde skrev:Frågan från min sida var från början huruvida personer som tillhör fler föreningar är konsekventa med vilken de tävlar för eller om de skiftar mellan olika evenemang för att undvika att spela mot de "bästa" spelarna inledningsvis i turneringen.
Jag vet en person som gör så ibland, men inte för att "opta" utan för att få möta lite annat folk än de han brukar spela mot. Annars kan man ju helgardera som Pär, som brukar skriva upp sig som "Ylva/Gast/DMF"... ;)

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av NilssonHarHund »

Turneringar är i min mening inte till för att utse den rättmätige vinnaren. Det är spelet alldeles för obalanserat för, oavsett kompsystem etc. Jag tycker det viktigaste är att man har roliga matcher, träffar nytt folk och får se nya tuffa arméer. Om jag låg överst i rankingen skulle jag bli rätt less på att alltid möta tvåan (troligtvis samma person eller en grupp på två-tre personer) i första matchen varje turnering. Eller för all del, det skulle vara trist att alltid behöva möta ens eget "segment" i rankingen oavsett vart man är.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Nefrums »

i och med att alla turneringar använder swiss så blir det ändå så.. Och att krossa nån noob i första matchen är inte så givande för nån av parterna..
En av de roligaste turneringar jag spelat på senare tid var en endagars i varberg där jag bara mötte bra spelare i alla matcher..

Skriv svar