Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
egge

Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Inlägg av egge »

Många tycks tro att Psyfelmandreads blir bättre desto mer man spammar dem men detta är också fel.
Jag tycker du har helt rätt i denna tråd Tadadoko men just denna mening lästa jag "många = de som placerar sig högt på okompade turneringar, är högrankade eller bloggar på Bols för att de alltid kommer högt på okompade USA-turneringar".
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Väktaren

Inlägg av Väktaren »

Kan inte annat än att hålla med Cadelin i frågan.

Dock så tycker jag att det är starkt av Gonka att våga försöka bryta kompens ramar med en ny variant av den.

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Angående psyfleman och huruvida deras värde ökar exponentiellt:

Med 1 psyfleman måste du nästan alltid skjuta fienden i fronten. Med 2 kan du ofta se till att åtminstone 1 får skjuta i sidan på de där framrusande battlewagons på väg mot dina linjer. Samma logik är direkt applicerbar på long fangs, devastators och så vidare. Kurvan planar så klart ut efter ett par, men jag vågar hävda att 2 psyflemen är bättre än summan av delarna.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Mutt

Inlägg av Mutt »

Rasmus skrev:Angående psyfleman och huruvida deras värde ökar exponentiellt:

Med 1 psyfleman måste du nästan alltid skjuta fienden i fronten. Med 2 kan du ofta se till att åtminstone 1 får skjuta i sidan på de där framrusande battlewagons på väg mot dina linjer. Samma logik är direkt applicerbar på long fangs, devastators och så vidare. Kurvan planar så klart ut efter ett par, men jag vågar hävda att 2 psyflemen är bättre än summan av delarna.
Det gäller ju alla anti-tankvapen (tom möjligen meltaguns), och med tanke på att nästan alla listor har mer än ett anti-tankvapen så spelar den effekten ingen roll.

egge

Inlägg av egge »

Psyfle dreads är bättre än en. Inget mer att säga. Alla enheter som är bra på en sak och som sedan blir två är klart mer än dubbelt så bra. Ett hot kan alla ta hand om men två är mycket jobbigare.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mutt

Inlägg av Mutt »

Två är dubbelt så jobbigt.

Halvar

Inlägg av Halvar »

min personliga åsikt är att två är mer än dubbelt så jobbigt, och det blir bra värre och värre. kanske inte exponentiellt eftersom man efter ett tag bara blir blasé och hoppas att spelaren som spelar allt det är jättetrevlig och kompenserar för jobbigheterna han ställer ut på bordet.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Gonka! Jag har en fråga.

Hade du tänkt att det här systemet ska straffa synergier på samma sätt som RT-mallen försöker göra eller är det så enkelt som att enheters poäng-kostnad ska justeras?

Att inte straffa synergierna löser ju inte mjukis-spelarnas problem att man ska kunna spela en näve skräp mot hårdaste listan och ändå vinna men det skulle åtminstone göra alla codexar lika bra. Vilket är vad jag tycker är det viktigaste syftet med komp, hur hade du tänkt i den här frågan?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Skulle någon göra en utredning på hur många fordon man slår ut i snitt med 1, 2 eller 3 av valfritt anti-tank fordon så skulle man antagligen fort inse att man slår ut mer än dubbelt så många om man har 2 jämfört med 1 och mer än 50% fler med 3 jämfört med 2.

2 skjuter dubbelt så mycket, men de tar upp samma typ av skytte. När den ensamma har dött, så har duon fortfarande en som fortsätter skjuta alltså kommer de att ha gjort mer än dubbelt så mycket (om det finns tillräckligt att göra, men det får man nästan utgå ifrån i de flesta fallen). 2 är mer än dubbelt så bra, Simple logic.
Alexander Merinen

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Skulliz skrev:Gonka! Jag har en fråga.

Hade du tänkt att det här systemet ska straffa synergier på samma sätt som RT-mallen försöker göra eller är det så enkelt som att enheters poäng-kostnad ska justeras?

Att inte straffa synergierna löser ju inte mjukis-spelarnas problem att man ska kunna spela en näve skräp mot hårdaste listan och ändå vinna men det skulle åtminstone göra alla codexar lika bra. Vilket är vad jag tycker är det viktigaste syftet med komp, hur hade du tänkt i den här frågan?
Jag fattar inte, så synergier är irrelevanta för hur bra en codex/armé är? Eller vill "mjukisspelare" (dvs sådana som jag) inte att kompen ska syfta till att balansera olika builds? Eller tycker inte "mjukisspelare" att synergier är relevanta? Eller har alla codexar samma möjlighet att bygga listor med goda synergier?

Oavsett hade jag tyckt att det vore ball om man inte straffade synergi/repetition (direkt), det hade kanske blivit ett mer rättvisande system, men då får man ju inte se vad som hade hänt om man inte gör det och det vore ju klart synd att missa. (Sen kan man så klart inte låta bli att straffa enheter med höga synergi-effekter på listan som helhet. Om målet är att prissätta saker korrekt så måste, i allafall i min värld enheter som exempelvis kompenserar övriga listans största brister uppi kostnad då de "per automatik" tillför mycket till listan.)
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Skriv svar