Lincon 2015

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Användarvisningsbild
Flogger

Re: Lincon 2015

Inlägg av Flogger »

Det finns inget problem med 2+ med reroll. Det är väldigt få enheter som kan ha denna save så egentligen handlar det enbart om Screamers. Ja, enheten blir ödödlig i praktiken. Så länge rätt power rullas fram och går igenom i samband med att grimoire lyckas.

Visst finns det arméer som har svårt för att hantera denna enhet, den har dock INTE hit and run, vilket är varför den är en medioker "dödsstjärna" jämfört med andra. Däremot finns det också arméer som nästan har omöjligt att hantera ens 1 Imperial Knight, men dessa tillåter vi? Det finns arméer som förlorar automatiskt om de inte får börja mot Venomspam-listor (nids), men ingen gnäller på det?

Det finns flera regeländringar som bör göras om denna införs, här är några:

Hit and Run, blir som sweeping advance, motståndaren kan "hinna ikapp" och då får du inte hoppa iväg.
Serpent Shield, sänk range till 18", Eldar dominerar totalt 40k-scenen enbart på grund av skölden.
Summoning, enhet som summonas är värda 1KP i alla missions även där KP inte är i effekt.
Sacrifice kräver 2 Warp Charges, inte 1.
Invisibility kräver 3 Warp Charges, inte 2.
Reanimation Protocol funkar inte mot Instant Death.
Wraiths får T4 istället för T5.
D-vapen, resultat 6 tas bort och blir samma som 2-5.
Stomp, resultat 6 tas bort och blir samma som 2-5.

Som sagt, finns många saker som förstör spelet betydligt mer än en enhet med screamers. Förvisso, nu spelar jag demoner, förmodligen därför jag tar åt mig extra av denna regeländring, särskilt när alla andra arméer får igenom all sin skit och en av de få arméerna som inte kan skjuta (förutom enstaka templater) måste överleva för att ta sig fram över brädet samt orsaka problem för skyttelistor (som annars inte har några problem i detta spelet), men då straffas de. Ta Olofs Tau-lista som han lirade på Sm och nu på tokspelen, den skjuter inte bort en 2+ reroll enhet, men utan tvekan sätter den hål i 2+/4+, utan alltför mycket problem. Bör tilläggas att den listan inte begränsas ett smack.

Tips mot screamersstjärnan:

Bind upp skiten med skräp eller monster, såsom trygons, riptides, wraithknights.

Spela runt dem, enheten är odödlig så döda resten av armén, den är troligen inte odödlig.

Släpper vi loss screamerstjärnan kan jag fortfarande lova dig att de inte kommer vinna turneringar, särskilt inte nu när Imperial Knights finns.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

warman

Inlägg av warman »

Kul att se Imperial Armour men varför är inte "Imperial Armour Volume Three – Second Edition: The Taros Campaign" tillåten när de andra uppdaterade IA är med?

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Utan att vara helt insatt i böckerna gissar jag på att de andra är uppdaterade till 7th edition, medan den inte är det.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

warman

Inlägg av warman »

Yabob skrev:Utan att vara helt insatt i böckerna gissar jag på att de andra är uppdaterade till 7th edition, medan den inte är det.
Både volym 1 (2012) och 2 (2013) kom väl ut före volym 3 (2013) och de är väl alla gjorda för 6th edition? Inga FAQs för dessa finns iallafall för 7th edition.

Kangee

Inlägg av Kangee »

warman skrev: Både volym 1 (2012) och 2 (2013) kom väl ut före volym 3 (2013) och de är väl alla gjorda för 6th edition? Inga FAQs för dessa finns iallafall för 7th edition.
Det stämmer och det är en miss från oss den boken ska vara med också.

warman

Inlägg av warman »

Kangee skrev:
Det stämmer och det är en miss från oss den boken ska vara med också.
:wub:

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Hur går det med missions? Har ni någon hum hur alla uppdrag kommer se ut?

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Tänkte helt skamlöst hi-jacka tråden för att göra reklam för konventet i allmänhet.

Anmälan till själva konventet är nu öppen och arrangemangslistan är (nästan) komplett.

http://www.lincon.se/

Glöm inte att ta med er familjen! På lördagen är det familjedag och de små måste indoktrineras tidigt!
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

keiko76

Inlägg av keiko76 »

Flogger skrev:Det finns inget problem med 2+ med reroll. Det är väldigt få enheter som kan ha denna save så egentligen handlar det enbart om Screamers. Ja, enheten blir ödödlig i praktiken. Så länge rätt power rullas fram och går igenom i samband med att grimoire lyckas.

Visst finns det arméer som har svårt för att hantera denna enhet, den har dock INTE hit and run, vilket är varför den är en medioker "dödsstjärna" jämfört med andra. Däremot finns det också arméer som nästan har omöjligt att hantera ens 1 Imperial Knight, men dessa tillåter vi? Det finns arméer som förlorar automatiskt om de inte får börja mot Venomspam-listor (nids), men ingen gnäller på det?

Det finns flera regeländringar som bör göras om denna införs, här är några:

Hit and Run, blir som sweeping advance, motståndaren kan "hinna ikapp" och då får du inte hoppa iväg.
Serpent Shield, sänk range till 18", Eldar dominerar totalt 40k-scenen enbart på grund av skölden.
Summoning, enhet som summonas är värda 1KP i alla missions även där KP inte är i effekt.
Sacrifice kräver 2 Warp Charges, inte 1.
Invisibility kräver 3 Warp Charges, inte 2.
Reanimation Protocol funkar inte mot Instant Death.
Wraiths får T4 istället för T5.
D-vapen, resultat 6 tas bort och blir samma som 2-5.
Stomp, resultat 6 tas bort och blir samma som 2-5.

Som sagt, finns många saker som förstör spelet betydligt mer än en enhet med screamers. Förvisso, nu spelar jag demoner, förmodligen därför jag tar åt mig extra av denna regeländring, särskilt när alla andra arméer får igenom all sin skit och en av de få arméerna som inte kan skjuta (förutom enstaka templater) måste överleva för att ta sig fram över brädet samt orsaka problem för skyttelistor (som annars inte har några problem i detta spelet), men då straffas de. Ta Olofs Tau-lista som han lirade på Sm och nu på tokspelen, den skjuter inte bort en 2+ reroll enhet, men utan tvekan sätter den hål i 2+/4+, utan alltför mycket problem. Bör tilläggas att den listan inte begränsas ett smack.

Tips mot screamersstjärnan:

Bind upp skiten med skräp eller monster, såsom trygons, riptides, wraithknights.

Spela runt dem, enheten är odödlig så döda resten av armén, den är troligen inte odödlig.

Släpper vi loss screamerstjärnan kan jag fortfarande lova dig att de inte kommer vinna turneringar, särskilt inte nu när Imperial Knights finns.
Håller helt och hållet med Her Flogger, att banna en enhet för att den har 2+ reroll blir ju liksom som att skjuta bort ena foten på demoner i ett så hårt klimat, värre är serpentspam och Imperial knights.
Alla vet att Tau/Eldar är så starka codexar själva men där finns ingen begränsning enlig arrangörerna.
Hmmm, det får tänkas till lite annars blir det bara fel....

Användarvisningsbild
testuser

Inlägg av testuser »

Hittar inte 40k i "ny spelaranmälning" - kommer det snart eller ska man betala det på plats och resten av det på nätet?

Skriv svar