Lincon 2018 Q&A
Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi
Re: Lincon 2018 Q&A
Bara för att vara riktigt säker - när ni säger att det mindre detachmentet (i poäng) inte får några av de ordinarie fördelarna, innebär det att Adepta Sororitas inte får använda act of faith t.ex.?
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime
- Optimus Prime
Om den förmågan kräver att detachmentet är Battle forged så får de inte använda den, annars är det ok. Det brukar stå i inledningen av regeln, "If your army is battle forged..."Trulsante skrev:Bara för att vara riktigt säker - när ni säger att det mindre detachmentet (i poäng) inte får några av de ordinarie fördelarna, innebär det att Adepta Sororitas inte får använda act of faith t.ex.?
Hur gör man om man tänkt ta ett vanguard detachment och ett batallion, där vanguard blir det största poängmässigt men har Bray'arth Ashmantle som HQ? Hans "ancient beyond measure" säger att han bara får vara warlord om det inte finns några andra hq alls i listan...
Ja, då kan du inte ha det eftersom listan blir olaglig.
Jag förstår tanken med highlander och att det ska ge en större bredd på arméer som spelas men blir det verkligen så?
Genom att ta bort undantagedt på dedicated transports så känns det som att flera arméer blir mer eller mindre ospelbara.
Hur resonerar ni kring beslutet att ta bort det undantaget?
Genom att ta bort undantagedt på dedicated transports så känns det som att flera arméer blir mer eller mindre ospelbara.
vilka arméer är helt ospelbara pga detta?Kaptejn skrev:Jag förstår tanken med highlander och att det ska ge en större bredd på arméer som spelas men blir det verkligen så?
när vi släppte in ett detachment till så kommer tex. Robbie G med, vilket kan vara tråkigt med en razorback-spam
-
CovenantGuardian
Drukhari och Harlequins skulle jag säga.Pärssi skrev:vilka arméer är helt ospelbara pga detta?Kaptejn skrev:Jag förstår tanken med highlander och att det ska ge en större bredd på arméer som spelas men blir det verkligen så?
när vi släppte in ett detachment till så kommer tex. Robbie G med, vilket kan vara tråkigt med en razorback-spam
Harlequins påverkas inte alls skulle jag säga!CovenantGuardian skrev:Drukhari och Harlequins skulle jag säga.Pärssi skrev:vilka arméer är helt ospelbara pga detta?Kaptejn skrev:Jag förstår tanken med highlander och att det ska ge en större bredd på arméer som spelas men blir det verkligen så?
1. Du får max ha en unit av samma sort i hela listan (detta gäller inte Troops).
- Du får ta en andra om du redan har en av varje inom den battlefield rollen (HQ, Elite etc.) inom din army-Faction, en tredje om du har två av alla osv. (Detta gäller ej Flyers).
-
CovenantGuardian
Sant, glöm det jag sa. Helt okej för Drukhari att variera en venom för varje raider också.Aouto skrev: Harlequins påverkas inte alls skulle jag säga!
1. Du får max ha en unit av samma sort i hela listan (detta gäller inte Troops).
- Du får ta en andra om du redan har en av varje inom den battlefield rollen (HQ, Elite etc.) inom din army-Faction, en tredje om du har två av alla osv. (Detta gäller ej Flyers).
-
Jesusrosemus
Hejsan ber redan nu i förväg om ursäkt för det enorma inlägget.. hittade ingen mail där jag kunde skicka så istället får jag skriva här..
Efter ett långt uppehåll från 40k så har jag nu vart extremt sugen på 40k sen nya reglerna och lincon var en av de första riktigt stora turneringar jag åkte på så vart sugen att vara med och dammade av, köpte på mig mer och har suttit och konverterat som en tok för att få ihop min vietnam baserade helkonverterade catachan arme.
Och har så lite kunskap om turneringsformen och vad som kan vara ostigt eller tråkigt att möta osv.. men jag vill vara med för att det är kul. Men hade samtidigt inte velat tvingas köpa massa modeller jag inte fluffmässigt eller själv kommer tycka är kul att spela med..
Min lista jag tänkte spela var ett detachment det som kräver 3 av allt och 6 troops som ger 9 comand points.
Känns som att jag redan där skjuter mig själv i foten genom att tvingas trycka in så många choices och får mindre comand points eftersom max är 8. Men jag vill hålla alla i catachans och gillar inte konceptet med olika detachments brevid varandra.
Jag ville köra någon sån här lista.
Heavy
Basilisk med heavyflamer
Basilisk med heavyflamer
Basilisk med heavyflamer
Fast attack
Hellhound med heavyflamer och infernocanon
3xscout sentinels med heavyflamer och sentinel chainsaw
Elites
Harker
Tech priest(allternativt priest)
10xratlings
Troops
Infantry squad voxcaster, chainsword, flamer
Hq
Straken
Company comander
Lord commisar
Flyers
Valkyria,heavybolter
Valkyria,heavybolter
Här är min fråga.
Jag får alltså inte spela med denna lista för att för att få ta en till basilisk måste jag alltså ha alla andra heavysuportval, detsamma med hellhounds och fast attack? Det skulle ju vara grymt tråkigt att känna att man måste köpa nya modeller eller få ifrån flufftanken bara för att det används nå husregler.. men jag vet inte vad säger arrangörerna? Ber återigen om ursäkt för det enorma inlägget.. men hittade ingen mail jag kunde skicka till..
Efter ett långt uppehåll från 40k så har jag nu vart extremt sugen på 40k sen nya reglerna och lincon var en av de första riktigt stora turneringar jag åkte på så vart sugen att vara med och dammade av, köpte på mig mer och har suttit och konverterat som en tok för att få ihop min vietnam baserade helkonverterade catachan arme.
Och har så lite kunskap om turneringsformen och vad som kan vara ostigt eller tråkigt att möta osv.. men jag vill vara med för att det är kul. Men hade samtidigt inte velat tvingas köpa massa modeller jag inte fluffmässigt eller själv kommer tycka är kul att spela med..
Min lista jag tänkte spela var ett detachment det som kräver 3 av allt och 6 troops som ger 9 comand points.
Känns som att jag redan där skjuter mig själv i foten genom att tvingas trycka in så många choices och får mindre comand points eftersom max är 8. Men jag vill hålla alla i catachans och gillar inte konceptet med olika detachments brevid varandra.
Jag ville köra någon sån här lista.
Heavy
Basilisk med heavyflamer
Basilisk med heavyflamer
Basilisk med heavyflamer
Fast attack
3xscout sentinels med heavyflamer och sentinel chainsaw
Elites
Harker
Tech priest(allternativt priest)
10xratlings
Troops
Hq
Straken
Company comander
Lord commisar
Flyers
Valkyria,heavybolter
Valkyria,heavybolter
Här är min fråga.
Jag får alltså inte spela med denna lista för att för att få ta en till basilisk måste jag alltså ha alla andra heavysuportval, detsamma med hellhounds och fast attack? Det skulle ju vara grymt tråkigt att känna att man måste köpa nya modeller eller få ifrån flufftanken bara för att det används nå husregler.. men jag vet inte vad säger arrangörerna? Ber återigen om ursäkt för det enorma inlägget.. men hittade ingen mail jag kunde skicka till..