Lincon 2015

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Lincon 2015

Inlägg av LillePer »

Nu snackar vi iof väldigt otestade regler, jag tycker det är väldigt mycket mer rimligt att om en diskussion uppstår om oklara fw regler så få TO gå in med ett beslut.

Nu vet jag att Lennart inte är efterbliven så han lär spela den som en vettig person skulle göra. Men det kanske finns andra knasregler?

Oavsett är det bäst för allas turneringsupplevelse att alla tveksamheter går via TO, för då blir det lika för alla. (Och förhoppningsvis slipper man konstiga överraskningar)

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Lincon 2015

Inlägg av Hylander »

Visst kan jag hålla med dig men ponera att Lennart tagit med dem för att spela dem som det står i boken. Blir inte han ledsen om det helt plötsligt rulas annorlunda? Ta tex att 2+ med re rull blivit 2+/4+ efter att du lämat listan inte riktigt samma sak men bara som jämförelse)

Jag ser det endast som ett bevis på att FW i framtiden inte skall vara med på turneringar. Men eftersom de nu är det och Lennart visat att han är kreativ så skall ju inte han straffas för att vi inte gillar hans enheter. Listan är inne efter vad som är sagt. Jag ser inte att han glädjeläst reglerna här. Alltså är det ju vi andra som är kassa som inte spelar skiten...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Lincon 2015

Inlägg av LillePer »

Jag tycker ju inte man kan läsa regler och bara stänga av ena hjärnhalvan. MAn är väldigt medveten om att reglerna förmodligen är dåligt skrivna, jag hade inte kunnat ignorera det faktum att reglerna inte speglar hur pjäsen är tänkt att fungera. (Tämligen uppenbart iaf)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Lincon 2015

Inlägg av refabricated »

@Hylander
Håller inte med dig. Denna modellen är inget nytt fenomen (Caledonian och James Ramsey någon?). Och problemen med den är inte heller nya(typ samma wording som gamla doom-scyten).
I de flesta fall så slipper vi sturnt som dessa regler eftersom sweFAQ reder ut det mesta på gott och ont. Iom att det mkt sällan spelas FW så har inte denna saken tagits upp och FW updaterar aldrig sina regler utan gamlat strunt ligger kvar och skapar problem.
E det inte rätt uppenbart att "anything goes" inte är intressat för merparten av spelarbasen redan pga deltagarantalet på turneringen? Lincon brukar dra ~70pers. I år är det typ 25. Måste man gnida in detta ytterligare?

@Lille-per
Bara pylons som har konstiga regler om man tittar på de saker som icke-GW källor kommer med till denna turnering. Skulle ev. kunna vara hur man hanterar ork-cykel-chefen om han försöker ramma.

@Arrangörer
Lite frågor som jag gärna får svar på ang. denna pjäs.
- Hur många träffar gör den på saker och ting. Kommer det rulas som gamla death-rayen eller skall vi vara bokstavstroende? Detta behöver besvaras iom ingen faq(SWE eller GW) gått in och rulat.
- Får man skjuta skiten in i närstrider? (igenom)
- Träffar jag FMC? Flygplan?
- Kan jag panga på invis saker?
- Kan jag jinka mot strålen?
- Regeln 'Canoptek artillery' säger att alla attacker autoträffar och damage resolvas som vanligt. Betyder det då att jag även träffar attachade IC:s automagiskt?
- Regeln 'Canoptek artillery' säger att de inte slåss i CC, betyder det att attachade IC inte heller får slåss?
- Regeln 'Canoptek artillery' säger att jag måste consolidera efter CC och att man inte kan låsa fast enheten. Vad händer om jag inte kan consolidera(ingen plats eller liknande)?

Jag bryr mig inte så mkt hur mkt träffar de gör, om de dödar allt i hela världen en gång eller tio på en skytte attack är mig helt egalt. Men jag vill veta hur ni kommer tolka regeler så att jag kan spara in 15min regel tjaffs på plats. Bättre att reda ut allt nu.
Kommer kanske mer frågor sen :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Lincon 2015

Inlägg av DHettNeck »

Många av frågorna är redan besvarade i SVFAQ eftersom vi ännu inte uppdaterat den med nya necroz ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Lincon 2015

Inlägg av refabricated »

Lite kul info :)
Förekomster av codexar, jag räknar enskillad instanser av varje codex. Trögers Eldar/Eldar/Eldar/DE => 1 Eldar & 1 DE.
Space marines: 8
Space Wolves: 6
Eldar: 5
Nids: 3
Ork: 3
Dark Eldar: 3
Necrons: 3
Blood Angels: 3
Astra Militarum: 2
Tau: 2
Scittari: 1
Imperial knights: 1
Inquisition: 1
Sisters of Battle: 1
Dark Angels: 1
Chaos Demons: 1

Vanligaste tema på lista är Centurions i drop pod, näst vanligast är flyrants och därefter kommer jetbikes-eldar.
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 12 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Lincon 2015

Inlägg av refabricated »

DHettNeck skrev:Många av frågorna är redan besvarade i SVFAQ eftersom vi ännu inte uppdaterat den med nya necroz ;)
Jo, men de gäller doom scyten. Inte denna modellen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Kangee
Inlägg: 124
Blev medlem: 30 jul 2014, 11:57

Re: Lincon 2015

Inlägg av Kangee »

refabricated skrev:@Hylander
@Arrangörer
Lite frågor som jag gärna får svar på ang. denna pjäs.
- Hur många träffar gör den på saker och ting. Kommer det rulas som gamla death-rayen eller skall vi vara bokstavstroende? Detta behöver besvaras iom ingen faq(SWE eller GW) gått in och rulat.
- Får man skjuta skiten in i närstrider? (igenom)
- Träffar jag FMC? Flygplan?
- Kan jag panga på invis saker?
- Kan jag jinka mot strålen?
- Regeln 'Canoptek artillery' säger att alla attacker autoträffar och damage resolvas som vanligt. Betyder det då att jag även träffar attachade IC:s automagiskt?
- Regeln 'Canoptek artillery' säger att de inte slåss i CC, betyder det att attachade IC inte heller får slåss?
- Regeln 'Canoptek artillery' säger att jag måste consolidera efter CC och att man inte kan låsa fast enheten. Vad händer om jag inte kan consolidera(ingen plats eller liknande)?

Jag bryr mig inte så mkt hur mkt träffar de gör, om de dödar allt i hela världen en gång eller tio på en skytte attack är mig helt egalt. Men jag vill veta hur ni kommer tolka regeler så att jag kan spara in 15min regel tjaffs på plats. Bättre att reda ut allt nu.
Kommer kanske mer frågor sen :)
angående de första frågorna så kommer vi köra som SVFAQ rulade den gamla döds strålen. Men angående Canoptek artillery så har jag inte kollat så mycket men tänker att man jämför med andra liknande special rules och hur de spelas. Så om någon vet om en annan special rule som har samma wording angående unit, tänker mig kanske Gray knights deap strike regel.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Lincon 2015

Inlägg av Hylander »

Vi kan ju inte vara överens om allt eller hur, Olof ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Lincon 2015

Inlägg av LillePer »

Nog för att min lista inte är gjord för formatet utan ska ge mig träning Olof, men du kan väl iaf räkna in mig i listan av deltagare ;)
Länge sedan man var ensam demonspelare iaf...

Skriv svar