Lincon 2015

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Lincon 2015

Inlägg av Trulsante »

refabricated skrev: E det inte rätt uppenbart att "anything goes" inte är intressat för merparten av spelarbasen redan pga deltagarantalet på turneringen? Lincon brukar dra ~70pers. I år är det typ 25. Måste man gnida in detta ytterligare?
*edit tl;dr - vi blir äldre + GW släpper nytt allt fortare/tätare + hårdare klimat överlag = minskat deltagarantal på turneringar

Nja... detta är väldigt mycket OT, men jag tror det beror mer på andra saker än just "anything goes"... GothCon upplevde ju typ en 25% minskning mot föregående år.

En väldigt viktig sak att ta med är folks livssituation nu jämfört med för säg 3 år sedan. Vi herrar som spelar blir alltmer till åldern komna och då förändras saker i livet. Jag är rumphuggen på flera turneringar för att jag har fru och barn, något som kommer att ändras då ungarna blir äldre (intalar jag mig själv iaf... alla har inte lika bra framförhållning som Hylander - puss på dig!). Lilljocke har två ungar och då är man inte lika mobil längre.

Jag ville jättegärna åka på lincon för att testa alla FW shenanigans, Sevrin Loth eller Lias Issidon någon? Eller Sicarian tanks...

Sedan har vi slutligen en stor bov i det överlag hårdare klimatet och alla dessa nya codexsläpp. Man orkar kanske inte riktigt sätta sig in i allt nytt eller för den delen köpa nya gubbar när codexet byts efter en knappt två-årig livscykel. Det är - som ni vet - rätt kissdyrt att hålla sig kompetativ i okompat...

*edit Mina 2 (droppande :lol: ) cents kring tillväxten i 40k.
Senast redigerad av 1 Trulsante, redigerad totalt 12 gånger.
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Lincon 2015

Inlägg av DHettNeck »

Trulsante skrev:Tröger har nedkommit med en (grattis till er båda! Härligt!)...
Det blev tyvärr inte så :( Det har nog inte spridit sig utanför laget ännu, men det är lika bra att fler får vet. Så nu vet ni andra om det också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Lincon 2015

Inlägg av refabricated »

Kangee skrev:
refabricated skrev:...
angående de första frågorna så kommer vi köra som SVFAQ rulade den gamla döds strålen. Men angående Canoptek artillery så har jag inte kollat så mycket men tänker att man jämför med andra liknande special rules och hur de spelas. Så om någon vet om en annan special rule som har samma wording angående unit, tänker mig kanske Gray knights deap strike regel.
Hur många träffar som görs framgår inte i SWEfaq, där får ni nog göra er egen ruling.
Kommer inte ihåg hur de rulade Caledonian men orkar ni kan ni ju lyssna igenom:
http://alliesofconvenience.podbean.com/ ... -princess/
är dock 4h typ, men intressant non-the-less. Har för mig att de disskuterar pylons rätt ingående.

Problemen med Canopekt Artillery är att pjäserna behandlas typ som vehicles men de är inte vehicles. Vilket gör att man får joina karaktärer till dem.
Finns mig veterligen inget annat scenario då detta uppstår. Kommer kanske i nya SM med landspeeder + bikes.
Så ni får nog göra en ruling här med.

Det jag är intresserad av att reda ut är om:
-1 Alla IC:s som joinar Canoptec Artillery räknas som en del av enheten och drar nytta av alla fördelar/nackdelar denna ger. Dvs. man träffar dem automagiskt i CC men man måste consolidera bort efter och attachade ic:s får precis som artilleriet inte slåss. Effekten blir att jag chargar in, slår lite på enheten och sedan konsoliderar jag bort. Man kan alltså inte låsa fast den i CC
-2 IC:s får alla fördelar av Canoptec Artillery men slipper nackdelar. Dvs man måste fortfarande consolidera bort från dem men attachade IC:s får slåss och man träffar inte enheten automagiskt eftersom man slåss mot ic: med.
-3 IC:s i enheten gör att det inte är en ren Canoptec Artillery-unit och således kan man låsa den i CC mm.
-4 ngt annat.

Är det bara jag som undrar över denna enheten och inte tycker om att reda ut saker på plats? Oo
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Lincon 2015

Inlägg av DHettNeck »

Nej, jag tycker också att det är viktigt att reda ut sånnt här i förväg. Exakt vad som rulas spelar ingen roll, bara det är klart innan första matchen börjar. Så TO får för min del rula precis som dom vill.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Lincon 2015

Inlägg av Hylander »

Antalet träffar är väl det enda som boken är rätt klar på.

Resten måste ju utrönas. Är det inte lättast att utgå ifrån artilleri då. TO får ju bestämma sig här och jag antar att man måste sabba så lite som möjligt då listan redan är inskickad. Att ändra förutsättningarna för spelaren bara för att han hittat en "bra" pjäs känns jävligt fegt.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Kangee
Inlägg: 124
Blev medlem: 30 jul 2014, 11:57

Re: Lincon 2015

Inlägg av Kangee »

efter att ha kollat lite mera så kommer jag att rula det på följande sätt:
Alla IC:s som joinar Canoptec Artillery räknas som en del av enheten och drar nytta av alla fördelar/nackdelar denna ger. Dvs. man träffar dem automagiskt i CC men man måste consolidera bort efter och attachade ic:s får precis som artilleriet inte slåss. Effekten blir att jag chargar in, slår lite på enheten och sedan konsoliderar jag bort. Man kan alltså inte låsa fast den i CC

Kangee
Inlägg: 124
Blev medlem: 30 jul 2014, 11:57

Re: Lincon 2015

Inlägg av Kangee »

DHettNeck skrev:Tobias Lundbergs lista är olaglig, han har samma faction på sitt allied detachment som sitt primary.
Uppdaterat listorna med Tobias nya lista. De finns på samma länk som tidigare.

Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: Lincon 2015

Inlägg av XecrNist »

Kan man få se listorna även om man själv inte ska delta på turneringen?

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Lincon 2015

Inlägg av Hylander »

XecrNist skrev:Kan man få se listorna även om man själv inte ska delta på turneringen?
javisst får du det men vi vill inte att ETC spioner skall få veta alltför mkt.

Edit: You got PM...
Senast redigerad av 1 Hylander, redigerad totalt 12 gånger.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Lincon 2015

Inlägg av lurräven »

Vet inte om det är relevant men jag minns en spelare som skrev om pylonerna efter LVO och hade lite tankar kring regler, kanske kan ge några infallsvinklar.
http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/po ... ge#7662994

Skriv svar