Lincon 2015

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Bagarn

Re: Lincon 2015

Inlägg av Bagarn »

Jag har inte fått något mail med listorna?

:-(

Känner mig lite mobbad
Daniel "bagarn" Carlson

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

lurräven skrev:Vet inte om det är relevant men jag minns en spelare som skrev om pylonerna efter LVO och hade lite tankar kring regler, kanske kan ge några infallsvinklar.
http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/po ... ge#7662994
Intressant läsning. Dock var det ju inte riktigt antalet träffar för extra enheter som var problemet där dock.

Sen blev jag fundersam, jag kan ha missat nått, men varför sköt han bara en stråle som alla tre använde sig av? För jag hittar inget om det, utan varje pylon borde väl skjuta separat eller?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Kangee

Inlägg av Kangee »

DHettNeck skrev:
lurräven skrev:Vet inte om det är relevant men jag minns en spelare som skrev om pylonerna efter LVO och hade lite tankar kring regler, kanske kan ge några infallsvinklar.
http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/po ... ge#7662994
Intressant läsning. Dock var det ju inte riktigt antalet träffar för extra enheter som var problemet där dock.

Sen blev jag fundersam, jag kan ha missat nått, men varför sköt han bara en stråle som alla tre använde sig av? För jag hittar inget om det, utan varje pylon borde väl skjuta separat eller?
Funderade på det med samt varför skulle han kunna döda modeller som är 24 + 3d6 bort? borde det inte vara som ett vanligt skjutvapen som bara kan döda inom range och lie of sigt?

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Kangee skrev: Funderade på det med samt varför skulle han kunna döda modeller som är 24 + 3d6 bort? borde det inte vara som ett vanligt skjutvapen som bara kan döda inom range och lie of sigt?
Den "når" ju så långt, men ja, rent RAW borde den inte kunna döda modeller utanför 24" eftersom det inte är en blast och den har range 24" i sin profil.

Dock spelades inte DSn så när den hade strålen kan jag ju dock säga, utan rangen beräknades vara den faktiskt rangen som man rullade (+24").
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Här är ITC-faq ang. Sentry Pylon.
Kanske inte relevant för oss i sverige eftersom den bara gäller i USA, men det ger väl er i arret lite mer kött på benen.

● Sentry Pylon:
○ The portion of the Canoptek Artillery special rule forcing enemies to consolidate after each round of combat is ignored while an Independent Character is joined to a Sentry Pylon unit.
○ When a Sentry Pylon unit containing more than one model with a Focussed Death Ray fires, draw only a single line​for the entire unit​, with range and line of sight measured from any one of the Death Ray models (of the firing player’s choice). Then multiply the standard number of hits inflicted on each unit by the Death Ray by the number of models firing a Death Ray.
○ A Focussed Death Ray only causes two hits to a unit for the number of models from that particular unit​that are under its line.
○ A Focussed Death Ray follows the normal rules for casualty removal, and therefore cannot cause casualties on models entirely out of its line of sight. Similarly, vehicles entirely out of its line of sight cannot be damaged by it either.
https://drive.google.com/file/d/0ByVzaY ... lbGNR/view
Kangee skrev:efter att ha kollat lite mera så kommer jag att rula det på följande sätt:
Alla IC:s som joinar Canoptec Artillery räknas som en del av enheten och drar nytta av alla fördelar/nackdelar denna ger. Dvs. man träffar dem automagiskt i CC men man måste consolidera bort efter och attachade ic:s får precis som artilleriet inte slåss. Effekten blir att jag chargar in, slår lite på enheten och sedan konsoliderar jag bort. Man kan alltså inte låsa fast den i CC
Känns lite konstigt att ni rular efter ett citat jag bara haspat ur mig :)
Ser inte direkt mig som nån regel-guru direkt... Skulle helt ärligt föredra om ni inte citerar mig i rulings eftersom jag dels:
- Inte direkt är tvärsäker på min sak
- Skall spela i turneringen denna ruling gäller och antagligen är rätt partisk i frågan
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:○ When a Sentry Pylon unit containing more than one model with a Focussed Death Ray fires, draw only a single line​for the entire unit​, with range and line of sight measured from any one of the Death Ray models (of the firing player’s choice). Then multiply the standard number of hits inflicted on each unit by the Death Ray by the number of models firing a Death Ray.
Den ändringen är verkligen skitskum. Den är ju bara en nerf då den gör att man inte kan skjuta på flera olika mål.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Kangee

Inlägg av Kangee »

refabricated skrev:
Kangee skrev:efter att ha kollat lite mera så kommer jag att rula det på följande sätt:
Alla IC:s som joinar Canoptec Artillery räknas som en del av enheten och drar nytta av alla fördelar/nackdelar denna ger. Dvs. man träffar dem automagiskt i CC men man måste consolidera bort efter och attachade ic:s får precis som artilleriet inte slåss. Effekten blir att jag chargar in, slår lite på enheten och sedan konsoliderar jag bort. Man kan alltså inte låsa fast den i CC
Känns lite konstigt att ni rular efter ett citat jag bara haspat ur mig :)
Ser inte direkt mig som nån regel-guru direkt... Skulle helt ärligt föredra om ni inte citerar mig i rulings eftersom jag dels:
- Inte direkt är tvärsäker på min sak
- Skall spela i turneringen denna ruling gäller och antagligen är rätt partisk i frågan
Anledningen till att jag tagit det du har skrivit är att det var samma sak som jag kom fram till och jag orkade inte skriva det igen. :roll:

Men då det i första stycket för regeln "Canoptek Artillery" startar med "A unit with this special rule" så tänker jag att det gäller om den regeln finns representerad av någon av modellerna i enheten. Detta till skillnad från det andra stycket som startar med "When forming a unit entirely composed".

Kangee

Inlägg av Kangee »

DHettNeck skrev:
refabricated skrev:○ When a Sentry Pylon unit containing more than one model with a Focussed Death Ray fires, draw only a single line​for the entire unit​, with range and line of sight measured from any one of the Death Ray models (of the firing player’s choice). Then multiply the standard number of hits inflicted on each unit by the Death Ray by the number of models firing a Death Ray.
Den ändringen är verkligen skitskum. Den är ju bara en nerf då den gör att man inte kan skjuta på flera olika mål.
Håller med här och det ända som jag skulle se som argument för att man ska göra så är att man skulle kalla den punkt som man startar från som enhetens target och därför ska alla skjuta där ifrån.

Aouto

Inlägg av Aouto »

Även Jonathan Levart har en olaglig lista med 1 CAD (Primary) och ett Allied
detachment med samma faction.

Bronson

Inlägg av Bronson »

Jag såg en Company of the Great Wolf med en Iron Priest och en Servitor som 2 elite choices, jag vet inte hur det funkar med enheter (servitorn) som inte tar någon "slot" om det då bara räknas som 1 elite choice. Ingen stor grej som gör någon skillnad, är mest nyfiken bara.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Skriv svar