LinCon 2012 - Preliminära Missions

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Yautja

Re: LinCon 2012 - Preliminära Missions

Inlägg av Yautja »

Stefan skrev:Tycker otroligt subjektivt att min land raider till BA som inte får contesta osv behandlas lite taskigt, kan man inte ha dedicated under en viss poäng t ex som inte får göra det?
contest grejjen är något som är på finjusteringen som jag funderar över.

Ursprungstanken till att dedicated transports inte ska kunna contesta har inte bara med poängkostnad att göra, precis som förra gången ställer jag mig ambivalent till dedicated transports vara eller icke vara.

Detta var ursprungsanledningarna till dedicated transports icke kontestande.
* Poängkostnaden, ofta är underpriserade. Förslag på lösning: poänggräns på contest.
* Dom tar inte upp någon FoC-slot (detta väger för egen del tyngre än poängkostnad), finns annat som inte tar upp FoC som kan konstesta men inte i samma magnitud.
* Det är extrem enkelt att contesta när det inte är någon outscoring utan att bara ha en enhet i. Det nämdes nån gång under nån playtest att det var extremt enkelt att gömma en enhet, droppa squadden late game och bara burna över med en rhino för att contesta.
* Inte uppmuntra MSU
* Inte uppmuntra Mechat

Det är bara i occupation och att contesta quarters som dedicated transports inte räknas.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Fast flera listor behöver ju Mech eller rikligt med terräng för att klara sig mot ex. Venom Spam och dakka GK mm. Får de inte åka bil så blir det väl sannolikt ännu fler 3+ arméer. Det behövs väl verkligen inte.

En variant är väl att bara transportfordon med ett totalt AV högre än 33 får contesta. (Drop Pods undantagna förstås.)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Yautja

Inlägg av Yautja »

Röde skrev:Fast flera listor behöver ju Mech eller rikligt med terräng för att klara sig mot ex. Venom Spam och dakka GK mm. Får de inte åka bil så blir det väl sannolikt ännu fler 3+ arméer. Det behövs väl verkligen inte.
Fast... dom får ju åka bil, det är ju bara att bilen själv inte får contesta/occupya men det säger ju ingenting om enheten som köper den, hur dom använder den och hur dom presterar med/utan den.

Faktum är att enheter som "behöver" sina bilar påverkas mindre av det här. En sådan enhet du beskriver kommer väl vilja sitta kvar i bilen om den ska contesta nånting och således gör contestbegränsningen där ingen skillnad och i Occupy missions om de sitter kvar i bilen ligger de på samma nivå som alla 3+ arméer som måste göra det samma.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

sven kan du bena ut hur kompen kommer funka, jag är lite trög.

Kommer det vara ett enda avdrag i slutet eller kommer det vara avdrag per match?
Kommer resultatet per match på nåt sätt ändras av komp mellan spelarna?

Yautja

Inlägg av Yautja »

Ett avdrag på slutresultatet (komp*2)
resultatet per match ändras inte

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Äsch, kom på att det där med BA-raidern inte är så viktigt, det är ju knappast som om prästen någonsin går ur den ändå... :D

För övrigt tycker jag att upplägget känns riktigt najs, kul missions, bra kompjustering, kul med LBK-mallen som jag inte spelat med innan och superbt om man kan spela WM/H på samma konvent! Ser fram emot Linköping i maj (och såklart mot Platensgatan...)!

Stefan

Inlägg av Stefan »

Jag köper verkligen alla argument med dedicated, det känns bara fel när de är för dyra...
Stefan "Krak" Hedström

Emanuel

Inlägg av Emanuel »

Inte för att jag bryr mig själv.

Kändes bara som om kompen i detta fall slår väldigt random.
Har du otur och blir lottad mot 5 komp3listor gör det väldigt lite skillnad. Du blir förmodligen bortskjuten av gk/longfang spam 5 tråkiga matcher i rad.
Men matchup är väl mer än komp å andra sidan och den håller förhoppningsvis ett gäng av de värsta listorna hemma :)
Allt som kan döda en Grey Knight måste vara brutet.

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Orkar inte läsa alla 7 sidor, är mall och kompens inverkan spikad?

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Står i första posten samt 4 posts upp, LBK-mallen och man får sin komp gånger två i avdrag i slutet av turneringen. ;)

Skriv svar