Frågor kring Defcon 2018

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av Aouto »

Som topic säger Frågo kring format osv i den här tråden.

Frågor som hittils har besvaratas:
Med nuvarande upplägg kan man spamma Wave Serpents. Är det tänkt så?
-Ja det är en medveten tanke. men när vi släppte på transporterna var det främst med tanke på harlequins och Dark eldar.
Hur funkar detta för Ynnari, får man köpa ynnari-enheter från craftworldcodexen?
"Alla enheter i ett detachment måste köpas från samma källa antingen codex eller index"
-Ynnari enheter köps från index.
Fattar jag det rätt är Ynnari bannade iom att man inte får spela med special characters? Och dom måste ju ha en som Warlord.
Eller räknas inte Yncarne som special character nu när Avataren inte gör det?
-min tolkning är att Yncarne inte är en Named charaker efftersom en Avatar of Khain inte är det.
Är det så att Harlequins Solitair inte räknad som en named Character då? Den listas bara som Unique.
- Solitären är inte en named charakter enligt min egen tolkning.
Nu skall jag inte vara med på denna turnering, men är nyfiken på vilka builds ni vill strypa när ni begränsar antalet modeller till 100 st? Eller är det så att ni inte vill att matcherna riskerar ta slut i runda 3, p.g.a. tidsbrist?
-Vi vill framför allt begränsa dom absoluta värst hord armerna från att ta en bazilion modeler som tar en evighet att spela mot så tid är absolut en faktor. en anan tanke var att vi vill se blandade listor och inte bara 200 infanteriser på bordet.
fauh skrev:Hur kommer ni spela med Land Raiders och och dylikt som har olika dataslates för att representera olika beväpning? Ingen flyer begränsning?
landradercrusader och reedemer är två olika datasheets så det är helt okej att komma med en av varje i armeen. Vad det gäller flyers gäller en av varje och ingen dubblering.
senberg skrev:Apropå att man ska välja codex eller index per detachment: om man väljer index, får man välja datasheets som skrivits över i ett codex?
I ett detachmnet måste samtliga enheter komma från samma källa du bettalar poängen från den källan och tar regler från den källan.
senberg skrev: Vad menas med ingen likadan detachment? Inte två med samma namn eller inte två med samma enheter och val?
Du får inte ha två Detachments av samma typ i armen (att ha tex ha två battalioner är inte tillåtet.)
senberg skrev: Vad menas med att index detachments inte får använda stratagem? Det är ju spelarn som använder dem, om man ska vara fluffig kanske ni menar warlorden? Eller menas det att om ett stratagem säger typ ”select a unit” så får man inte välja enheter som kommit från ett index detachment? Isåfall, om man ska välja en enemy unit, får man inte välja dom som motståndarn tagit från index?
Du som spelare får inte använda ett strategem från en codex på en enhet från Index
senberg skrev: Vad betyder det att index detachment får använda regler från codex? Om det står typ att alla enheter får nån ability, får dom inte det? Om man står inom nån codex regel typ reroll to hit inom 6” från en chapter master, får man inte det? Om en codex psyker buffar en eller skjuter på en, påverkas man inte då?
Alla enheter i ett detachment måste köpas från samma källa antingen codex eller index (och tar då alla regler med sig från den, dvs ett detachment från index kan inte använda några regler / strategems etc. från codex).

senberg skrev: Gäller Highlander inom detachments eller inom hela armen?
hella armeen!
senberg skrev: Hur fungerar Highlander om man spelar enheter med dubbla keywords, t.ex. Ultramarines+Adeptus Astartes, måste man ta en Crusader Squad också om man vill ha fyra troops och köra Adeptus Astartes?
Du behöver inte ha crusader squads för higlander så länge du spelar inte spelar Black templar.
senberg skrev: Regeln för att deploya tillsammans, hur funkar den med combat squads eller motsv, får man välja att räkna en full tactical som två highlander val?
Enenhet med combat squad påvärkas inte av Higlander. Endast dom enheter som effter deployment blir två eller mer enehter. exempelvis Carnifexes och leman russ battle tanks.
senberg skrev: Ska man skriva reliker som man (kanske) tar i början på matchen med stratagem?
Du skriver utt alla Reliker som du komma ha i din lista och betalar för det i din lista. du kan inte under turneringen bytta till en ny relik eller köppa till en relik du vill ha.
senberg skrev: Hur fungerar den modifierade Objective secured regeln med flera keywords? ”En och samma” är oklart, får en Adeptus Astartes + Ultramarine aldrig den eftersom det är men än en? Räcker det att hela armen delar ett keyword, typ Adeptus Astartes? Måste alla enheter dela alla keywords (typ omöjligt i highlander?)
nej det innebär att du inte kan köra två olika Chapers/craftworlds/forgeworlds osv och ha kvar Obsec. Du får välja en och hålla dej till den för att beålla Obsec.
senberg skrev: I mulligan regeln står det att det krävs både beginning of battle round och start of player turn? Det kan ju typ inte hända, eller kanske för den ena spelaren om man är lite loose med reglerna. Men andemeningen är väl att båda spelarna ska få använda den efter man dragit sina kort i sin egen tur?
Du får endast använda Mulligan i början av Spelarens tur. det är alltså inte tillåtet att spela movement fasen och psykick fasen för att sedan använda mulligan.
senberg skrev: Extrafråga: Det nämns inte, men jag vill gärna säkerställa det innan jag filar på en lista, auxiliary support detachment med en understrength unit är tillåtet som det står i regelboken+faq?
Under strenght unit är inte tillåtet (lägger till ett förtydligande i första fosten.)

Övring: Förtydligande angående named Charakters

Som Named Charakters räknas modeler som har ett eget namn Exempelvis roboute Guilliman,Saint celestine, Logan Grimnar,Belasarius Cawl,Kommisar Yarik,Karandras,Fuegan magnus the Red, Mortarion och så vidare och är unika. Allternativt att det utrykligen står i Deras Codex/index att dom är named Charakters. Ett fåtal sådana karaktrer är undan tagna och dom är:
C´tan shard of the Deceiver
C´tan shard of the Night Bringer
The Yncarne
Solitaire
Avatar of Khaine
Swarm Lord
The Emperor's Champion
om det fortfarande är några tveksamheter så fråga gärna så ger jag svar.
Senast redigerad av 6 Aouto, redigerad totalt 13 gång.

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av Allain »

Med nuvarande upplägg kan man spamma Wave Serpents. Är det tänkt så?
Mikael Ek

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av Trulsante »

Allain skrev:Med nuvarande upplägg kan man spamma Wave Serpents. Är det tänkt så?
LBK Highlander
1.Max en av varje Hq/troops/Elites/Fast Attack/Heavy Support/Dedicated transpot/Lord of war/Flyer.

En serpent får jag det till
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av Trulsante »

Trulsante skrev:
Allain skrev:Med nuvarande upplägg kan man spamma Wave Serpents. Är det tänkt så?
LBK Highlander
1.Max en av varje Hq/troops/Elites/Fast Attack/Heavy Support/Dedicated transpot/Lord of war/Flyer.

En serpent får jag det till
Om man inte fyller på med alla de andra av eldars transportval. Sedan skall tilläggas att jag inte vet vad eldars har för dedicated transports. Är det Falcon och serpents? :P
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Necron
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 dec 2014, 19:39

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av Necron »

Hur funkar detta för Ynnari, får man köpa ynnari-enheter från craftworldcodexen?
"Alla enheter i ett detachment måste köpas från samma källa antingen codex eller index"

thismeanswarmate
Inlägg: 218
Blev medlem: 31 jul 2013, 05:13

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av thismeanswarmate »

Fattar jag det rätt är Ynnari bannade iom att man inte får spela med special characters? Och dom måste ju ha en som Warlord. Eller räknas inte Yncarne som special character nu när Avataren inte gör det?
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av Allain »

Trulsante skrev:
Trulsante skrev:
Allain skrev:Med nuvarande upplägg kan man spamma Wave Serpents. Är det tänkt så?
LBK Highlander
1.Max en av varje Hq/troops/Elites/Fast Attack/Heavy Support/Dedicated transpot/Lord of war/Flyer.

En serpent får jag det till
Om man inte fyller på med alla de andra av eldars transportval. Sedan skall tilläggas att jag inte vet vad eldars har för dedicated transports. Är det Falcon och serpents? :P
Man har ju bara serpents som dedicated :) Säger inte att det är den bästa listan att spamma serpents, men det känns som att det ev. går emot tanken med highlander.
Mikael Ek

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av benmannen »

Är Avataren inte named Character?

Är det så att Harlequins Solitair inte räknad som en named Character då? Den listas bara som Unique.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

thismeanswarmate
Inlägg: 218
Blev medlem: 31 jul 2013, 05:13

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av thismeanswarmate »

benmannen skrev:Är Avataren inte named Character?

Är det så att Harlequins Solitair inte räknad som en named Character då? Den listas bara som Unique.
Näe, inte enligt GW's senaste FAQ: https://whc-cdn.games-workshop.com/wp-c ... en-1-1.pdf

Står ingenting om Solitairen däremot.
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Frågor kring Defcon 2018

Inlägg av benmannen »

thismeanswarmate skrev:
benmannen skrev:Är Avataren inte named Character?

Är det så att Harlequins Solitair inte räknad som en named Character då? Den listas bara som Unique.
Näe, inte enligt GW's senaste FAQ: https://whc-cdn.games-workshop.com/wp-c ... en-1-1.pdf

Står ingenting om Solitairen däremot.
Ah. Intressant. Nu har jag inte Craftworld codexen, men i Indexen så har Avataren och Solitairen exakt samma beskrivning. Det står inte att de är named eller unique. Bara att det får bara finnas en enda i armen!

Så Defcon kanske tillåter Solitairen också då? Vad säger ni?
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Skriv svar