DefCon Ris & Ros

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

DefCon Ris & Ros

Inlägg av Yautja »

Tänkte få iväg den här tråden innan konventskoman sätter in totalt.
Vi vill som vanligt höra vad folk tyckte om DefCon, ditten som datten, vad som var bra och vad vi kan göra bättre!
Återkommer med lite reflektioner som arrangör senare.

/Swen, huvudarrangör 40k & quizmaster
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: DefCon Ris & Ros

Inlägg av cadelin »

Jag tyckte att man kunde ta max oavsett komp var bra. Att spela om 12 poäng men capa det till 9 jämnade ut spelfältet bättre. Förutom David så var det mycket tight poängmässigt.

Att ta bort dedicated transports som contester/occupation unit var inte bra. Vissa armeer fick stora plus och andra drabbades hårt. Nu var det utskrivet i förväg men det gav för stort utslag i vad man skulle välja för arme.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: DefCon Ris & Ros

Inlägg av Papa D »

Jag tyckte de va ok med transport grejen, som en quirk men generellt gillar jag variation och efter som det bara va vid quarters va de inte så farligt, men jag tror det blev färre ig och eldars på grund av det å de e trist...

Jag gillar't absolut en av de bästa turneringarna på året!

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: DefCon Ris & Ros

Inlägg av HeadWar »

Papa D skrev:Jag tyckte de va ok med transport grejen, som en quirk men generellt gillar jag variation och efter som det bara va vid quarters va de inte så farligt, men jag tror det blev färre ig och eldars på grund av det å de e trist...
Quarters och Occupation, så hälften av alla primary och hälften av alla secondary. Det tycker jag nog är ganska mycket. (Framförallt när man bara kan köpa sina Land Raiders som Dedicated.)

Maqisad
Inlägg: 82
Blev medlem: 27 jun 2009, 09:04
Ort: Strängnäs

Re: DefCon Ris & Ros

Inlägg av Maqisad »

Jag tyckte det var som vanligt en bra lokal, bra upplägg och trevliga arrangörer!

Missions var i huvudsak bra, det jag saknade som varit bra tidigare var förutbestämd terräng i missionshäftet. Nu blev terräng bedömd olika i flera matcher. Spelar kanske mindre roll men att ha det förutbestämt redan från början tycker jag är bra.

Att ta bort dedicated transports var en spännande utmaning. Tror som någon innan att det gjorde det svårt för vissa arméer och gav fördel till andra. Där kan man kanske fundera på spelbalansen mellan olika codexar och hur en sådan begränsning slår mot vissa men gynnar andra.

Allt som allt en trevlig turnering, önskar man kunde säga det samma om sitt eget spel men ny armé och bättre lycka nästa gång typ...

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: DefCon Ris & Ros

Inlägg av theWatchman »

Ett kanon-arrangemang! Stor applåd till er som fixat DEFCON!

Ja gillade upplägget med missions och med uppdragen. Speciellt med cap på 9p och att man kunde få lagom från main, secondary och kp (riktigt najs o slipp vp helt!).

Enda minuset var att jag tycker du kunde strukigt en ockupation.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: DefCon Ris & Ros

Inlägg av fjugin »

-Missions
Gillade grundidén med primary, secondary och kill points. Kul variation att spela en hel turnering utan victory points. Kanske lite mycket occupation, som trots olika deployment zones blir rätt lika. Att dedicated inte kunde hålla vissa saker tyckte jag generellt var bra, väldigt svårt att vinna om massa rhinos/razorbacks kan hålla när det är en så stor yta som man kan vara i. Lite synd för vissa arméer dock, som land radiers som köpts som transport pga slut på HS choices eller för att man är BA, men det kan man leva med.

-Poängfördelningen
Finns både för och nackdelar med att max dela ut 9 av 12 poäng. Den största fördelen enligt mig är att det blir mindre viktigt att få bra matchups/möta oerfarna spelare, då man kan ta maxpoäng även mot bra spelare. Det är också kul att det lönar sig att spela jämna matcher, då man inte tappar så himla mycket på en draw. Nackdelen är att man kan deala med sin motståndare och ge bort 3 poäng utan att förlora någonting själv. Lösningen är enkel, dela ut man 9 poäng, men låt de sista 3 poängen spela roll som tie breaker. då borde man fortfarande få alla fördelar av att det finns fler poäng att samla ihop än man kan tillgodoräkna sig, men slippa nackdelen av att poäng ges bort.

Kan förbättras:
Ljudnivån, vet inte hur men den är rätt otrevligt hög
kompen, föredrar helt okompat, enkla restriktioner, kompmallen eller subjektiv komp, tycker inte LBK-mallen tillför något som de andra varianterna inte gör bättre
Jag gillar målningspoäng!

Super bra: Baren, quizen, terrängen, och allt jag glömt ta upp

EDIT: ljudnivån ska det vara =)
Senast redigerad av 1 fjugin, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: DefCon Ris & Ros

Inlägg av Yabob »

Ljusnivån eller ljudnivån?
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

frans
Inlägg: 95
Blev medlem: 13 jul 2009, 08:58

Re: DefCon Ris & Ros

Inlägg av frans »

fjugin skrev:-Missions
Lösningen är enkel, dela ut man 9 poäng, men låt de sista 3 poängen spela roll som tie breaker. då borde man fortfarande få alla fördelar av att det finns fler poäng att samla ihop än man kan tillgodoräkna sig, men slippa nackdelen av att poäng ges bort.
Det var en tie breaker på slutet, dock efter komp och inbördes möte.

Användarvisningsbild
Andy Grey
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 feb 2009, 02:02

Re: DefCon Ris & Ros

Inlägg av Andy Grey »

theWatchman skrev:Ett kanon-arrangemang! Stor applåd till er som fixat DEFCON!

Ja gillade upplägget med missions och med uppdragen. Speciellt med cap på 9p och att man kunde få lagom från main, secondary och kp (riktigt najs o slipp vp helt!).

Enda minuset var att jag tycker du kunde strukigt en ockupation.
+1

Gillade "transportgrejen" också förresten!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Skriv svar