Preliminära Riktlinjer för kompen Gothcon 2014

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Preliminära Riktlinjer för kompen Gothcon 2014

Inlägg av Nora »

Hej
Kompar inte muren (defenceline) minus i GothCon bedömningen?
Får man något plus om man helt saknar något mot flyers eller är det vad man kallar Stora brister inom skyttet?

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Preliminära Riktlinjer för kompen Gothcon 2014

Inlägg av Flogger »

Nora skrev:Hej
Kompar inte muren (defenceline) minus i GothCon bedömningen?
Får man något plus om man helt saknar något mot flyers eller är det vad man kallar Stora brister inom skyttet?

Fortifications är förbjudna på GothCon.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Preliminära Riktlinjer för kompen Gothcon 2014

Inlägg av Max »

Nora skrev:Hej
Kompar inte muren (defenceline) minus i GothCon bedömningen?
Får man något plus om man helt saknar något mot flyers eller är det vad man kallar Stora brister inom skyttet?
Det beror ju på hur man ser det. Har du inga vapen som kan ta ner en flygare är det ett plus. Men bara vanliga hårda skott med tillgång till twinlink och liknande funkar oftast som antiflyer i kompat. Men ja, det är en av begränsningarna man kan ha. Generellt är det ett plus att ha en lista som kan ha svårt att hantera antingen horder eller tunga bilar, tex att du inte har något sätt att ta ut landraiders utanför närstrid, eller att din armé i stort saknar dakka.

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Preliminära Riktlinjer för kompen Gothcon 2014

Inlägg av Excessus »

Apostlen gör ju inte särskilt mycket som inte en lord redan gör, för samma peng och sämre statline...och inget plus för Thousand Sons?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Preliminära Riktlinjer för kompen Gothcon 2014

Inlägg av LillePer »

Att sprida ld 10 kan ju vara bra för många enheter kultister till exempel.

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Preliminära Riktlinjer för kompen Gothcon 2014

Inlägg av Excessus »

Man måste fortfarande vara inom 6" för det...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Preliminära Riktlinjer för kompen Gothcon 2014

Inlägg av LillePer »

Absolut, ingen påstår att han är en bra modell men de finns listor där han tillför mer. Att bygga tarmar in i en 6" bubbla är inte svårt.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Preliminära Riktlinjer för kompen Gothcon 2014

Inlägg av RUNE »

***Några tankar med förbehållet att jag missat någon kombo som gör följande enheter über-bra***
Angående följande Tyranid komp:

Mycket Minus
Flygande Hive Tyrant
Hive Tyrant med Tyrant Guards


Jag köper att en Hive Tyrant är ganska hård men att den ska generera mycket minus känns hårt. Det enda spelsättet för en Hive Tyrant som inte genererar minus på, blir följaktligen att ha honom fotsluggandes. Och det är något jag har lärt mig fungerar mycket dåligt. Faktum är att jag tycker det är snudd på slöseri med poäng.

Wings är det jag tycker gör en Hive Tyrant spelbar. Han kan vara ett FMC eller "jump pack:a" sig framåt. Detta tycker jag inte gör Hive tyranten odödlig på något sätt, snarast att det ger honom en realistisk möjlighet att nå närstrid. Om en spelare sedan kombinerar en Winged Hive Tyrant med andra FMC (Chrone, Harpys) så blir "mycket minus" rimligt. Men om jag har ett (1) FMC, min Hive Tyrant, så anser jag att det borde räknas som max "minus". Förstår folk hur jag menar?

Att ha Hive Tyranten fotsluggandes med Tyrant Guards har jag testat och det fungerar väl OK. Din Hive Tyrant överlever längre men det är svårt att få in gruppen i närstrid. Fienden flyttar sig gärna undan denna enheten. Jag tycker inte att just den konfigurationen heller förtjänar mycket minus.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Preliminära Riktlinjer för kompen Gothcon 2014

Inlägg av Flogger »

Helt med på alt flyrants ger mycket minus, sjukt prisvärda nu för sina 230p.

Gående med köttbullar däremot kan flyttas till Minus. De är inte så heta.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Preliminära Riktlinjer för kompen Gothcon 2014

Inlägg av LillePer »

RUNE skrev: Fienden flyttar sig gärna undan denna enheten.
Därför ger den minus, det kallas bordskontroll.

Sen är ett flygande monster alltid bra, men självklart kommer det kompas olika hårt beroende på hur resten av listan ser ut, detta är ingen slavisk kompmall, bara för att ge er hintar om vad som kommer ses som negativt kontra positivt. Dock sitter jag inte i kompgruppen i år utan detta är mina tankar, men i många fall stämmer det väl överens med nuvarande kompare.

Skriv svar