Gothcon 2016 - Den stora frågetråden
Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas
Re: Gothcon 2016 - Den stora frågetråden
Kan det vara värt att sätta någon kompgräns på huvuddelen eller är det tänkt att man ska kunna opta och lägga det som kompar lite i den sista delen ?
Hur kommer aktiv komp appliceras ?
Hur kommer aktiv komp appliceras ?
Jag tycker att upplägget är skitballt. Det första jag tänkte på för att abusa var att göra ett sidobord med superhög komp och sen osta loss i de andra två. Kan det vara läge att lägga in en kompspärr i de olika borden för att förhindra detta?
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com
Jag kom på att listan kompas som en helhet. Katjing!
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com
-
Michael Carl
Kan man spela samma 1500 poängs lista i alla matcherna, så man bara skippar ett sideboard hela turningen? Förutom sista matchen då såklart.
-
Gonka Koff
Ser skoj ut!
Det vore nog en bra idé att förklara så mycket ni kan om vad ett "sideboard" är för nåt och hur det är tänkt att man ska bygga sin lista (se MC:s fråga på förra sidan), så slipper vi dra ut sanningen bit för bit med våra frågor...
Här kommer exempel på frågor som jag undrar:
-Ska 1000-poängsblocket vara en godkänd armé eller räcker det med att 1500 respektive 2000-poängsarméerna är godkända?
-Måste varje sideboard vara en egen detachment?
-Kan man ha delar av enheter i sideboardet, till exempel 4 terminators som är tänkta att läggas till i en enhet som ligger i 1000-poängsblocket? Om ja, och det finns mer än en terminatorenhet i 1000-poängaren, måste man då i förväg säga till vilken enhet man ska lägga till dom?
-kan enheter hoppa mellan att ingå i olika formationer beroende på vilka bitar man pusslar ihop?
.... osv. Det vore som sagt bra om ni skrev mer så mycket ni kan innan störtfloden med frågor kommer och rör ihop alltihopa =)
Det vore nog en bra idé att förklara så mycket ni kan om vad ett "sideboard" är för nåt och hur det är tänkt att man ska bygga sin lista (se MC:s fråga på förra sidan), så slipper vi dra ut sanningen bit för bit med våra frågor...
Här kommer exempel på frågor som jag undrar:
-Ska 1000-poängsblocket vara en godkänd armé eller räcker det med att 1500 respektive 2000-poängsarméerna är godkända?
-Måste varje sideboard vara en egen detachment?
-Kan man ha delar av enheter i sideboardet, till exempel 4 terminators som är tänkta att läggas till i en enhet som ligger i 1000-poängsblocket? Om ja, och det finns mer än en terminatorenhet i 1000-poängaren, måste man då i förväg säga till vilken enhet man ska lägga till dom?
-kan enheter hoppa mellan att ingå i olika formationer beroende på vilka bitar man pusslar ihop?
.... osv. Det vore som sagt bra om ni skrev mer så mycket ni kan innan störtfloden med frågor kommer och rör ihop alltihopa =)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Ytterilagre några frågor:
* Förstår jag det rätt att det inte är någon negativ subjektiv komp?
* Vad är övre kompspannet?
* Modefieras båda spelarna av hela kompskilnaden mellan dem?
* Förstår jag det rätt att det inte är någon negativ subjektiv komp?
* Vad är övre kompspannet?
* Modefieras båda spelarna av hela kompskilnaden mellan dem?
Kommer uppdatera imorn med mer info. Kommer föra in det jag tar upp här. Men lite korta svar:
Inget övre komp spann vad vi tänkt oss, men hittar vi någon som uppenbart hittat ett hål så blir det retur.
Kompen påverkar med hela differensen och dessutom en bonus poäng lika med din komp innan match 1.
Du måste spela med dina sideboards 2ggr var innan match 6 och sen bägge i match 6. Så visst kan du bygga en "kompsminkbräda", men du kommer ju vara tvungen att prestera med den också hälften av tiden.
Lite kort angående hur sideboardsen ska byggas:
Main är 1000p i ETT detachment och det ska vara en laglig armé. Dessa enheter är låsta och man kan inte lägga till wargear eller modeller till main från brädan.
Brädorna kan vara egna detachments eller få plats i main detachment. Det vanligaste exemplet är tex att main är en vanlig CAD och brädorna fyller ut de oanvända delarna av CADen. Men de kan också vara en egen formation eller del utav "decurion" formation.
Hoppas det stillade närmsta frågorna.
Inget övre komp spann vad vi tänkt oss, men hittar vi någon som uppenbart hittat ett hål så blir det retur.
Kompen påverkar med hela differensen och dessutom en bonus poäng lika med din komp innan match 1.
Du måste spela med dina sideboards 2ggr var innan match 6 och sen bägge i match 6. Så visst kan du bygga en "kompsminkbräda", men du kommer ju vara tvungen att prestera med den också hälften av tiden.
Lite kort angående hur sideboardsen ska byggas:
Main är 1000p i ETT detachment och det ska vara en laglig armé. Dessa enheter är låsta och man kan inte lägga till wargear eller modeller till main från brädan.
Brädorna kan vara egna detachments eller få plats i main detachment. Det vanligaste exemplet är tex att main är en vanlig CAD och brädorna fyller ut de oanvända delarna av CADen. Men de kan också vara en egen formation eller del utav "decurion" formation.
Hoppas det stillade närmsta frågorna.
Det hade inte funkat att ha typ enbart ett troop choice i sin 1000poängare och sen ett annat troopchoice i varje Detachment? Det blir ju battleforged ändå i slutändan. Men i en match kanske man vill ha en extra tactical i en rhino medan en annan så vill man kanske ha scouts istället.
En annan fråga: om jag har en SM kapten på bike i en av mina brädor och bikes i min main detachment blir de Troops om jag tar in kaptenen? Hur kompas det isåfall? De är kanske bara objective secured i hälften av matcherna?
Samma med andra saker. Typ om jag har en pod i main detachment och 2 till i ett av sideboardsen?
Hade nog varit bra med lite exempel som kanske även tar med lite outlier cases.
En annan fråga: om jag har en SM kapten på bike i en av mina brädor och bikes i min main detachment blir de Troops om jag tar in kaptenen? Hur kompas det isåfall? De är kanske bara objective secured i hälften av matcherna?
Samma med andra saker. Typ om jag har en pod i main detachment och 2 till i ett av sideboardsen?
Hade nog varit bra med lite exempel som kanske även tar med lite outlier cases.
Jag tyckte att Lilleper förklarade det bra iom att main 1000 p måste vara ett lagligt detachment.
Kompen lär ju bara räknas på hela 2000p så då spelar det ju ingen roll var du har dina karaktärer så länge 1000 p uppfyller ett lagligt detachment.
Om bike SM bike kapten inte är med i 1000 p armén så kan du väl inte räkna bikes som troops i den matchen. Vad är problemet ?
Kompen lär ju bara räknas på hela 2000p så då spelar det ju ingen roll var du har dina karaktärer så länge 1000 p uppfyller ett lagligt detachment.
Om bike SM bike kapten inte är med i 1000 p armén så kan du väl inte räkna bikes som troops i den matchen. Vad är problemet ?
Jag för bara fram saker som kanske inte är 100% tydligt för alla. Jag kan sitta här och gissa hur saker funkar men vill gärna ha det på papper. Jag spelar inte ens marränger uran sitter bara och funderar och försöker hitta kryphål och skumheter etc så vi kan lösa ut dem nu så ingen blir ledsen senarekraftman skrev:Jag tyckte att Lilleper förklarade det bra iom att main 1000 p måste vara ett lagligt detachment.