Turneringsklimatet och GothCon 2013
Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas
Re: Ggenerellt om GothCon 2013
vet inte ens var jag ska börja.
frownface.
frownface.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
-
Silversixx
Det är okej, jag tycker inte att pm:et var aggressivt eller mobbningsbetonande. Det är okej att lacka lite på Tobias gnäll, t om jag har gjort det, och jag räknas nog inte som kompetativ alls.DHettNeck skrev:Nu börjar jag bli lite trött på att Tobias verkar bli någon form av martyr i den här tråden. Nu när den inte längre är gothcons infotråd tänkte jag posta PMet jag skickade till Tobias. Jag har dock ingen aning om han har fått PM från någon annan också dock.
Anledningen till att jag skrev PMet var att jag vill få en förklaring varför han verkar tro att spelare som är bra på spelet skulle vara otrevliga (och ja, jag tog det lite personligt och lackade ur lite väl mycket kanske). Men i var enda turneringstråd han har skrivit i kommer detta gnäll fram och jag kännde att han måste konfronteras. För detta går verkligen stick i stäv med mina uppleveleser av folket på top20 på rankingen (som alla är väldigt trevliga motståndare).
Dhettneck, det där räknar jag som en vanlig post, inget illa direkt i den posten. Klart alla ska försöka vinna, som du skriver så länge ingen fuskar. Kryphålen i mallen finns, men det är ju bra att folk hittar dom så att man kan täppa igen dom 
Det som Tobias skrev om personliga och aggresiva PM tolkade jag som att folk var på honom och i hårda ordalag ville få bort honom.
Det som Tobias skrev om personliga och aggresiva PM tolkade jag som att folk var på honom och i hårda ordalag ville få bort honom.
- DarkMessiah
Apocswe skrev:Dhettneck, det där räknar jag som en vanlig post, inget illa direkt i den posten. Klart alla ska försöka vinna, som du skriver så länge ingen fuskar. Kryphålen i mallen finns, men det är ju bra att folk hittar dom så att man kan täppa igen dom
+1 och +1Silversixx skrev:Det är okej, jag tycker inte att pm:et var aggressivt eller mobbningsbetonande. Det är okej att lacka lite på Tobias gnäll, t om jag har gjort det, och jag räknas nog inte som kompetativ alls.
Jag förstår inte hur någon kan tycka att det faktum att Tobias har en åsikt kan jämföras med att vara gnällig. Värdet i det ordet har visst devalverats en aning...
Eftersom det här är ett mycket tävlingsinriktat forum så är ju sannolikheten stor att om man propagerar för en mjukare hållning så måste man repetera sig då man svarar till olika personer oftast, men repetition av information är ju skiljt från "gnäll". Dessutom så har han ju fått medhåll i det han skriver, så att han i person skulle vara "gnällig" tycker jag verkar absurt.
Det som skrevs i PM hade enkelt och lätt kunnat skrivas i de relevanta trådarna istället och hade då minskat i sin uppfattade "aggressivitet". Vi är alla olika människor som har olika erfarenheter och historier bakom oss, det är bra att ha det i åtanke när man skriver på ett community-forum.
Eftersom det här är ett mycket tävlingsinriktat forum så är ju sannolikheten stor att om man propagerar för en mjukare hållning så måste man repetera sig då man svarar till olika personer oftast, men repetition av information är ju skiljt från "gnäll". Dessutom så har han ju fått medhåll i det han skriver, så att han i person skulle vara "gnällig" tycker jag verkar absurt.
Det som skrevs i PM hade enkelt och lätt kunnat skrivas i de relevanta trådarna istället och hade då minskat i sin uppfattade "aggressivitet". Vi är alla olika människor som har olika erfarenheter och historier bakom oss, det är bra att ha det i åtanke när man skriver på ett community-forum.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Re: Turneringsklimatet och GothCon 2013
Personligen är jag mer genuint nyfiken på exakt vad det är som stör Tobbe. Uppenbarligen har han anledningar till att vara besviken på Sveriges turneringsspelare, men jag förstår inte varför. Först trodde jag det var det okompade klimatet, men tydligen finns det något han kallar för "hårda spelare" och det är lika illa som "hårda listor". Vad är en hård spelare? Jag har ärligt talat ingen aning.
Är en hård spelare någon som positionerar sig smart för att utnyttja reglerna maximalt? Är en hård spelare någon som undanhåller information? Är en hård spelare någon som håller sina trupper tillbaka och undviker konfrontationer på slagfältet för att sedan vinna på objektiv? Är en hård spelare någon som inte tillåter sin motspelare att gå tillbaka och ändra något han glömt? Är en hård spelare någon som fokuserar mer på spelet än att snacka skit med sin motspelare?
Jag vill veta.
Är en hård spelare någon som positionerar sig smart för att utnyttja reglerna maximalt? Är en hård spelare någon som undanhåller information? Är en hård spelare någon som håller sina trupper tillbaka och undviker konfrontationer på slagfältet för att sedan vinna på objektiv? Är en hård spelare någon som inte tillåter sin motspelare att gå tillbaka och ändra något han glömt? Är en hård spelare någon som fokuserar mer på spelet än att snacka skit med sin motspelare?
Jag vill veta.
Alexander Merinen
Jag tänkte säga Otto när hans ser något naket... Men det kanske inte är lägen för skämt nu 
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Att ständigt upprepa samma kritik, till-synes utan någon form av konstruktivt syfte, i olika trådar, för att sedan aldrig faktiskt besvara de tillkommande svaren och motivera/försvara/utveckla sin ståndpunkt, skulle jag inte bara definiera som "gnäll", utan även som "billig gatudemagogi".Excessus skrev:Jag förstår inte hur någon kan tycka att det faktum att Tobias har en åsikt kan jämföras med att vara gnällig. Värdet i det ordet har visst devalverats en aning...
"Jag kommer hit, klagar på någonting, till-synes med en väldigt begränsad synpunkt och utan något intresse i att faktiskt lösa/förbättra det jag anser vara fel, utan enbart att klaga. Jag skapar en reaktion i läsarna av min post, och sedan försvinner jag från tråden och inte skriver igen."
Jag kan passa på att tydliggöra att jag själv inte skickat någon PM till Tobias, men att jag uppfattar hans attityd överlag, ja, som gnällig, icke-konstruktiv och demagogisk utan ett faktiskt vettigt syfte. Vi är alla i denna forum för att ha kul, dela tankar, åsikter och erfarenheter, och alla behöver inte alltid komma överens, men att upprepat klaga på någonting utan att vidareutveckla sin tanke, eller ens besvara folks frågor/opinioner tycker jag är bara onödigt och irriterande.
Har man en åsikt eller klagomål ska man kunna redovisa dessa, och på ett civiliserat sätt diskutera hur det eventuella problemet skulle kunna lösas, att bara säga "Det här gillar jag inte" (se; Gnäll), utan att vidareutveckla tycker jag inte riktigt hör bland vuxna, civiliserade människor.
Att Trögers PM kan ha uppfattats som "aggressivt", kanske, vi har alla olika "toleransnivåer", jag tyckte iaf. personligen inte att den var speciellt aggressivt, och definitivt inte kränkande eller "mobbande".
TL;DR: Jag fruktar att vi sitter här och diskuterar över posterna av en person som inte verkar ha någon särskild intresse i att faktiskt lösa ett dåligt definierat (som Zurken kommenterar) "problem" som jag inte ens visste existerade. Så länge han inte själv faktiskt förklarar och vidareutvecklar sin åsikt, ist. för att bara klaga och sedan försvinna, vet jag inte riktigt vad vi ens pratar om för tillfället. xD
(Och vi kanske borde sluta "flooda" tråden med Off-topic innehåll, haha).
@Karag: och allt härstammar från en tidigare kommentar där någon (ids inte gå tillbaka och kolla) ondgjorde sig över att Tobias hoppat av dag 2 på defcon och att han skrev varför han gjort det.
är det gatudemagogi? inte i mina ögon.
är det gatudemagogi? inte i mina ögon.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Om jag inte minns fel så hoppade han av eftersom han hade haft en dålig match mot en otrevlig spelare, samt ogillade det okompade och tävlingsinriktade klimatet i allmänhet på just den turneringen. Men han förklarade inte på vilket sätt matchen var dåligt eller vilka fel hans motspelare gjorde, så man kan inte göra någonting för att försöka förbättra situationen.
Dessutom tycker jag personligen att det verkar lite trångsynt att anta att alla spelare och turneringar är dåliga, eller passar illa för ens smak, efter att bara ha spelat en halv. Men vi är alla olika och har man inte roligt på turnering så är det ingen mening att vara med, fast jag tycker det är synd att inte testa mer för det finns väldigt många olika typer av turneringar och det finns väldigt många typer utav spelare som har väldigt kul på turneringar av olika anledningar.
Dessutom tycker jag personligen att det verkar lite trångsynt att anta att alla spelare och turneringar är dåliga, eller passar illa för ens smak, efter att bara ha spelat en halv. Men vi är alla olika och har man inte roligt på turnering så är det ingen mening att vara med, fast jag tycker det är synd att inte testa mer för det finns väldigt många olika typer av turneringar och det finns väldigt många typer utav spelare som har väldigt kul på turneringar av olika anledningar.
Alexander Merinen