Utvärdering Gothcon 2013

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Mortarion »

Molgorain skrev:
Mortarion skrev:
1. Varför börja så sent på fredagen? (Egen kommentar)
Är det tillgången till lokalen, att man inte kan ställa upp sakerna i tid?
Det är för att folk som inte bor i Göteborg eller närområdet ska hinna åka på fredagen.
Har folk klagat på detta förut?
Jag bor i Västerås och föredrar klart att komma ner dagen innan. Därför känns fredagen lite bortkastad tid med att börja så sent.
Klart mkt skönare att åka till GBG dagen innan och vara utvilad inför Gothcon, men det är min åsikt.
Klagat vet jag inte, men vi har fått önskemål om det när vi började tidigare för massa år sedan. Och i år hörde jag någon som tyckte att vi skulle börja ännu senare.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av fjugin »

Jag skulle gärna åkt på fredagen om det börjat senare. Nu blev man tvungen att stiga upp sjukt tidigt om man skulle hinna till Göteborg till 13 (speciellt med inräknad risk för bilköer i påsktrafiken). Och att spela 2 matcher i rad utan ordentlig matpaus efter 6/7 timmar i bilen och väldigt tidig morgon verkade inte som en så kul grej.

Nått i denna stilen skulle vara optimalt för mig:

Fredag:
15:00 samling
15:15-18:30 match 1
18:30-19:45 middag
19:45-23:00 match 2

Lördag:
09:00-12:15 match 3
12:15-14:00 lunch och best painted
14:00-17:15 match 4
17:15-17:45 kort matpaus för dom som inte kan hålla sig tills efter match 5
17:45-21:00 match 5

Söndag
09:00-12:15 match 6
12:15 prisutdelning



För övrigt, mycket bra att alla fick spela lika många matcher i år!

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Mag-El »

@Egge

Sådan statistik som du tar upp är väldigt ofta missvisande. underlaget är för dåligt helt enkelt. Sedan vad du anser bör vara rätt antal som ska vara i top 30 eftersom det finns många faktorer som spelar in. Man kan inte alltid ta antalet som ställer upp och föra över det direkt till antalet i top 30. Med tanke på hur slumpartat det är med en sådan här turnering så krävs det väldigt många fler slag innan man kan få fram något resultat man kan lita på.

Missions, slumpade bord och till viss del slumpat motstånd gör att man inte kan få fram ett bra resultat. Särskilt när sedan att en del slag kan avgöras på väldigt få tärningsslag och sedan även spelare och inte arméer.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av egge »

Jag såg att det fanns en tråd för komp diskuss. Flyttade min info dit och quote på mag-els kommentar.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Samuel
Inlägg: 304
Blev medlem: 28 aug 2010, 13:06

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Samuel »

Jättebra. Jag kommer tillbaka nästa år. Enda tråkiga var att det tilläts, vad jag anser, omålade arméer.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Asplund »

Samuel skrev:Jättebra. Jag kommer tillbaka nästa år. Enda tråkiga var att det tilläts, vad jag anser, omålade arméer.
Om jag till nästa år kan ordna 3-4 timmar där alla arméer står uppställda, 1-2 medbedömmare, och en låst och lugn lokal. Då lovar jag att bedömningen kommer bli mer korrekt.

Men då vi inte hade den möjligheten i år fick det bli ett väldigt förlåtande, och snabbt, system.

Hellre konsekvent lite för hög målningspoäng. Än orättvis bedömning på grund av framstressat slarv och störda matcher.

Beroende på upplägg till nästa år, samt tillgång till folk som vill hjälpa till så kommer systemet ändras nästa år. Jag tyckte det det funkade bra i år. Men resultatet blev inte nödvändigtvis som jag önskat.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Asplund »

Angående drop-in. Det hade nog kunnat lösts i år, men fick ingen förfrågan.

Är någon intresserad av att dema matcher nästa år kan de höra av sig till mig eller Mortarion när nästa påsk närmar sig.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Hylander »

Jag var lite skeptisk till schemat, bitter då jag inte arrade ;), men jag tyckte det kändes bra.

2-3-1 funkade riktigt bra även om jag vill ha in en sjunde match för att hjälpa swissen lite. Att börja senare på fredagen och bara spela en match är enligt mig ett slöseri med tid och fem matcher på tok för få med en såpass stor turnering.

Stort tack till de som arrade och bra kompat också.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Asplund »

Boggalogg skrev: Sen lite kritik mot GothCon, inte de som arrade 40k:
-Över 100 spelare som betalar 250:-/skaft, och trots att de har personer på plats i lokalen, kan de inte ens göra en så liten ansträngning som att hålla upp en dörr för de som bär in och ut alla spelbord med tillbehör. Rent ut sagt uselt
Listan på saker de inte gjorde kan göras längre än så tyvärr... Gnäller gärna av mig över en pilsner på Summer fight (ja, så långsint är jag ;-))

Användarvisningsbild
Samuel
Inlägg: 304
Blev medlem: 28 aug 2010, 13:06

Re: Utvärdering Gothcon 2013

Inlägg av Samuel »

Asplund skrev:
Samuel skrev:Jättebra. Jag kommer tillbaka nästa år. Enda tråkiga var att det tilläts, vad jag anser, omålade arméer.
Om jag till nästa år kan ordna 3-4 timmar där alla arméer står uppställda, 1-2 medbedömmare, och en låst och lugn lokal. Då lovar jag att bedömningen kommer bli mer korrekt.

Men då vi inte hade den möjligheten i år fick det bli ett väldigt förlåtande, och snabbt, system.

Hellre konsekvent lite för hög målningspoäng. Än orättvis bedömning på grund av framstressat slarv och störda matcher.

Beroende på upplägg till nästa år, samt tillgång till folk som vill hjälpa till så kommer systemet ändras nästa år. Jag tyckte det det funkade bra i år. Men resultatet blev inte nödvändigtvis som jag önskat.
Kritiken var inte riktad till er, egentligen, utan dem som dyker upp med vad som uppenbarligen är omålat.

Skriv svar