Gothcon 2016 - Den stora frågetråden

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
LillePer

Re: Gothcon 2016 - Den stora frågetråden

Inlägg av LillePer »

Målet är att så många som möjligt ska tycka att det är en rolig grej som förbättrar spelupplevelsen. Inte göra ett invecklat pussel för alla att lösa ;) Men vi ska fundera lite, kanske få folk att leka runt med lite listor och se var vi hamnar.

Nora

Inlägg av Nora »

Att tvinga folk att ha en viss fördelning mellan de olika delarna är en väg men det löser inte problemet med att det blir en förskjutning. Utan att ha funderat närmare på det skulle jag föreslå att man får en procentuell reduktion i kompen från brädorna.

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

LillePer skrev:Målet är att så många som möjligt ska tycka att det är en rolig grej som förbättrar spelupplevelsen. Inte göra ett invecklat pussel för alla att lösa ;) Men vi ska fundera lite, kanske få folk att leka runt med lite listor och se var vi hamnar.
Så är det ju och det kommer vara min inställning. Men alltid bra att bygga ett svenssonsäkert system.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

fauh

Inlägg av fauh »

Olof skrev:
LillePer skrev:Målet är att så många som möjligt ska tycka att det är en rolig grej som förbättrar spelupplevelsen. Inte göra ett invecklat pussel för alla att lösa ;) Men vi ska fundera lite, kanske få folk att leka runt med lite listor och se var vi hamnar.
Så är det ju och det kommer vara min inställning. Men alltid bra att bygga ett svenssonsäkert system.
Ja här är det nog viktigt att göra det så vattentätt mot "jag trodde ju att..." samtidigt som det ska göras flexibelt så folk faktiskt kan spela det de vill.

larshultin

Inlägg av larshultin »

Är det tillåtet med forge world? Jag funderar på att köra med en Mega dread.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Återkommer med svar på det. Blir mycket extrajobb iom kompmallen.

larshultin

Inlägg av larshultin »

Ok. Full förståelse om det blir för mycket jobb. Har inte bestämt vad jag ska spela ännu. Bara bra att veta vad man kan välja mellan.

Hawk

Inlägg av Hawk »

Jag är ledsen, men det här upplägget känns idiotiskt. Visserligen håller jag med om att upplägget ser roligt ut på pappret, men jag befarar att detta upplägg tilltalar de mer inbitna spelarna än de mer casual. Utan tvekan gynnar det de med mycket figurer eller mycket pengar. Det blir helt enkelt en elitturnering och det är något som jag aldig upplevt att Gotcon har stått för tidigare. Jag gissar att antalet deltagare kommer att sjunka rejält vilket också känns tråkigt (men det blir förstås enklare att anmäla sig :)).

Sorry, men så känner jag...

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Hawk skrev:Jag är ledsen, men det här upplägget känns idiotiskt. Visserligen håller jag med om att upplägget ser roligt ut på pappret, men jag befarar att detta upplägg tilltalar de mer inbitna spelarna än de mer casual. Utan tvekan gynnar det de med mycket figurer eller mycket pengar. Det blir helt enkelt en elitturnering och det är något som jag aldig upplevt att Gotcon har stått för tidigare. Jag gissar att antalet deltagare kommer att sjunka rejält vilket också känns tråkigt (men det blir förstås enklare att anmäla sig :)).

Sorry, men så känner jag...
Det här är det sannaste i den här tråden! :D
Jag är en gammal farbror som försöker komma in lite i 40K-världen igen då min son tycker det är så jävla ball. Men att åka på turneringar verkar nuförtiden vara komplett omöjligt för oss "spela ibland"-snubbar, det har blivit en totalt elit-snobbistisk tillställning. Bara att sätta sig in i reglerna kring listbyggande kräver mer hobbytid än jag har på en vecka! :D

Upplägget som beskrivs kräver att man har;
A: enorma kunskaper i effektivt listbyggande.
B: enormt mycket modeller (ie cash och tid)

Jag har spelat sjunde två gånger så det är lätt att avfärda mina åsikter, men jag tror att det är många som tänker som jag. Om mina gamla farbröder o jag skulle arrangerat en turnering skulle listorna vara såhär;
Unbound, men du får bara välja från EN Codex. Alla som trots detta missar att göra en rolig armé får göra om och göra rätt.

Tack för ordet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Förstår inte riktigt gnället gör en 2000p armé dela den i tre delar, klar. 2000p är inte enormt mycket modeller, Gothcon brukar ju ligga på 1750.

Skriv svar