Preliminära missions GC 2014
Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas
Preliminära missions GC 2014
Här kommer preliminära missions för lite möjligheter att speltesta och ge feedback.
Objektiv placeras alltid ut innan man väljer sida.
Mission 1 - Sned(Vanguard Strike)
Warlord 1 VP
Linebreaker 1 VP
First Kill 2 VP
Primärt. 5 Objektiv - Placeras innan. 3 VP Styck (Max 9 VP poäng differens)
Sekundärt. Assasination Välj ut 2 enheter innan några slag sker, visa efter Sieze, 2 VP styck
Matchen kan max ge 17-3. (innan komp)
Mission 2 - Quarters (Spearhead)
Warlord 2 VP
Linebreaker 1 VP
First Kill 1 VP
Primärt. 3 Objektiv, 4 VP Styck (Max 12 VP minus möjliga VP från fiendens Elite)
Sekundärt Killpoints (Max 4 VP Skillnad, 1-0 = 0VP, 2-0 = 1VP, 4-1=2VP osv, dvs 5 diff = 4 VP)
Elite = Scoring/Denial ger bort 1VP styck när de dör
Mission 3 - Pitched Battle
Warlord 3
Linebreaker 2
First Kill 1
Fight for your Warlord! Warlord = scoring/denial värd 3VP när den dör
Primärt Assassination
Välj 2 enheter hemligt innan några tärningar slås, visa efter Sieze
Enhetern är värda Game Turn x1 Ger Max 8 VP
Sekundärt 3 Objektiv, 2 VP styck
Mission 4 - Sned(Vanguard Strike)
Warlord 1 VP
Linebreaker 1 VP
First Kill 1 VP
Primärt Kill Points, Max 9 VP Diff
Sekundärt, 4 Objektiv, 2 VP styck
Mission 5 - Quarters (Spearhead)
Warlord 1 VP
Linebreaker 2 VP
First Kill 1 VP
Primärt, Table Quaters 4 VP Styck (Hålls med en scoring som har sin majoritet i den quartern, ingen av motståndarens denial units i samma quarter) Max 12 VP minus möjliga VP från fiendens Heavy Support)
Sekundärt. Närmast mitten när matchen är slut. 4 VP (Dvs den med en icke flyende scoring närmast mitten, går att denya med en denial unit närmare mitten än någon scoring enhet)
Heavy Support = Scoring/Denial ger bort 1VP styck när de dör
Mission 6 - Pitched Battle
Warlord 1 VP
Linebreaker 2 VP
First Kill 1 VP
Primärt. 4 Objektiv 3 VP styck, fixerat i centrum av varje ¼ del (quaters) Max 12 VP minus möjliga VP från fiendens Fast Attack
Sekundärt, Scoring inom 6” från centrum 4 VP. Hålls precis som en quarter.
Fast Attack = Scoring/Denial ger bort 1VP styck när de dör
Objektiv placeras alltid ut innan man väljer sida.
Mission 1 - Sned(Vanguard Strike)
Warlord 1 VP
Linebreaker 1 VP
First Kill 2 VP
Primärt. 5 Objektiv - Placeras innan. 3 VP Styck (Max 9 VP poäng differens)
Sekundärt. Assasination Välj ut 2 enheter innan några slag sker, visa efter Sieze, 2 VP styck
Matchen kan max ge 17-3. (innan komp)
Mission 2 - Quarters (Spearhead)
Warlord 2 VP
Linebreaker 1 VP
First Kill 1 VP
Primärt. 3 Objektiv, 4 VP Styck (Max 12 VP minus möjliga VP från fiendens Elite)
Sekundärt Killpoints (Max 4 VP Skillnad, 1-0 = 0VP, 2-0 = 1VP, 4-1=2VP osv, dvs 5 diff = 4 VP)
Elite = Scoring/Denial ger bort 1VP styck när de dör
Mission 3 - Pitched Battle
Warlord 3
Linebreaker 2
First Kill 1
Fight for your Warlord! Warlord = scoring/denial värd 3VP när den dör
Primärt Assassination
Välj 2 enheter hemligt innan några tärningar slås, visa efter Sieze
Enhetern är värda Game Turn x1 Ger Max 8 VP
Sekundärt 3 Objektiv, 2 VP styck
Mission 4 - Sned(Vanguard Strike)
Warlord 1 VP
Linebreaker 1 VP
First Kill 1 VP
Primärt Kill Points, Max 9 VP Diff
Sekundärt, 4 Objektiv, 2 VP styck
Mission 5 - Quarters (Spearhead)
Warlord 1 VP
Linebreaker 2 VP
First Kill 1 VP
Primärt, Table Quaters 4 VP Styck (Hålls med en scoring som har sin majoritet i den quartern, ingen av motståndarens denial units i samma quarter) Max 12 VP minus möjliga VP från fiendens Heavy Support)
Sekundärt. Närmast mitten när matchen är slut. 4 VP (Dvs den med en icke flyende scoring närmast mitten, går att denya med en denial unit närmare mitten än någon scoring enhet)
Heavy Support = Scoring/Denial ger bort 1VP styck när de dör
Mission 6 - Pitched Battle
Warlord 1 VP
Linebreaker 2 VP
First Kill 1 VP
Primärt. 4 Objektiv 3 VP styck, fixerat i centrum av varje ¼ del (quaters) Max 12 VP minus möjliga VP från fiendens Fast Attack
Sekundärt, Scoring inom 6” från centrum 4 VP. Hålls precis som en quarter.
Fast Attack = Scoring/Denial ger bort 1VP styck när de dör
Re: Preliminära missions GC 2014
Spontant ser det ut som lite väl mycket "döda warlord".
Tycker även ni ska köra first blood som på flabbergast, att båda kan få det men bara i runda 1.
Tycker även ni ska köra first blood som på flabbergast, att båda kan få det men bara i runda 1.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: Preliminära missions GC 2014
Mycket döda Warlord? Det är en match värt 2 och en värt 3 men där är den även scoring? Är det väldigt mycket?
Re: Preliminära missions GC 2014
Warlord total VP 9
Linebreaker total VP 9
First kill total VP 7
Kanske värt att ombalansera, skulle
warlord 2
linebreaker 1
first kill 1
i uppdrag 3 och:
warlord 1
linebreaker 1
first kill 2
i uppdrag 4 funka?
Lite väl mycket med både uppdrag 5 & 6 som "king of the hill" de övriga uppdragen går ju dessutom att lägga 1 objektiv i mitten för den som gillar den typen av scenario. Jag skulle nog ta bort närmast mitten grejen i uppdrag 5 då det faktiskt ändå är relativt fördelaktigt att hålla mitten under spelets gång eftersom man lättast kan byta tablequarter där.
Linebreaker total VP 9
First kill total VP 7
Kanske värt att ombalansera, skulle
warlord 2
linebreaker 1
first kill 1
i uppdrag 3 och:
warlord 1
linebreaker 1
first kill 2
i uppdrag 4 funka?
Lite väl mycket med både uppdrag 5 & 6 som "king of the hill" de övriga uppdragen går ju dessutom att lägga 1 objektiv i mitten för den som gillar den typen av scenario. Jag skulle nog ta bort närmast mitten grejen i uppdrag 5 då det faktiskt ändå är relativt fördelaktigt att hålla mitten under spelets gång eftersom man lättast kan byta tablequarter där.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
Re: Preliminära missions GC 2014
Aha! Missade scoringbiten! Då känns det rätt värtLillePer skrev:Mycket döda Warlord? Det är en match värt 2 och en värt 3 men där är den även scoring? Är det väldigt mycket?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: Preliminära missions GC 2014
Skippa spearhead deployment, det är en riktigt dålig deployment typ och ersätt med hammer & anvil. Pitched battle heter dawn of war. Annars ser det bra ut
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Re: Preliminära missions GC 2014
Vi tycker nog att Linebreaker och warlord är bättre än firstblood. (Ger roligare spel)
Peck: Motivera gärna varför spearhead är en dålig deployment, jag tycker t.ex. den är jättebra och vet många som saknar den från 5e.
Peck: Motivera gärna varför spearhead är en dålig deployment, jag tycker t.ex. den är jättebra och vet många som saknar den från 5e.
Re: Preliminära missions GC 2014
Dessutom är kortsidesuppställning asjobbigt på turneringar, eftersom det väldigt sällan är fritt på kortsidorna. Mycket springa runt en hel bordslänga...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Preliminära missions GC 2014
Jag tycker den är helt ok för variationen skull, men jag tycker inte den bidrar till roligare spel direkt. Dock är den tusen gånger bättre än hammer and anvil.LillePer skrev:Vi tycker nog att Linebreaker och warlord är bättre än firstblood. (Ger roligare spel)
Peck: Motivera gärna varför spearhead är en dålig deployment, jag tycker t.ex. den är jättebra och vet många som saknar den från 5e.
Jag tycker missions ser helt ok ut. Det enda jag tycker var onödigt är att man bara kan ta 17-3 i första uppdraget, jag förstår tanken med det, men tycker inte att det är nödvändigt. Öka så att man kan hålla 4 objectives (vilket är väldigt svårt hur som), så att man kan få 20.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Preliminära missions GC 2014
Anledning till varför jag anser spearhead vara dåligt är att den tillåter first turn charges om man inte är uppmärksam på det. Dessutom är det i princip samma som vanguard strike som där redan finns i 2 missions dvs det blir typ väldigt dålig variation av deployment typ. Hammer & Anvil må vara lite omständig ffa i turneringsspel (har dock aldrig uppleft det som ett stort problem när jag har spelat) men det är en bra deployment typ som förhindrar alpha strike arméer och är dessutom bra mot flyers och det ger ett lite annat tänk därför anser jag det vara tråkigt att ni väljer att inte ha med det alls. Hade ni haft en hammer & anvil och en spearhead hade jag inte brytt mig så mycket men anser att det är nog dags att lämna 5th en gång för alla