Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av Gonka Koff »

Jo, därför att i matchen som slutade 20-0 så var det troligtvis starka faktorer som inte hade med spelskicklighet att göra som gav det spektakulära resultatet, typ extrem nybörjare, knas i kompen eller nån sorts sten-sax-påseeffekt.
Det är istället väldigt orättvist för alla andra som spelade "normala" matcher om den där högkomparen får massa extrapoäng.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av Johannesson »

Fast det resonemanget gäller ju aldrig på turneringar. Spelare har "tur" och möter sämre spelare mest hela tiden och det påverkar ju aldrig.

Exakt samma kan väl hända på lägre resultat. Om det istället är två matcher igen där en komp 20 möter en komp 14, men denna gången slutar det 14-6 till den ena högkomparen på grund av denne mötte en nybörjare och hade en bra match-up, medan den andre mötte en erfaren spelare i en jämn match som blev 8-12 till lågkomparen. I resultatlistan kommer det att stå 20-0 och 14-6. Är inte det precis lika orättvist i så fall?
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av LillePer »

Den stora skillnaden är när spelare helt plötsligt kan ta mer än 20 i en match. Det bryter lite upplägget för en turnering. T.ex sista matchen och 2
Spelare i toppen har lika mycket poäng men den ena möter en person med lite hårdare lista. Helt plötsligt kan den personen ta mer än 20p och på så sätt "bryta" systemet.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av Zurken »

Vinner du "endast" med 14-6 så har det inte varit så enkelt. Man kan aldrig ta bort turen i lottningen helt, men man kan minimera det genom att ta bort de mest extrema resultaten.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker det verkar absurt att få så mycket bonuspoäng om man redan tagit 20-0, har man redan maxat så behöver man väl inte mer poäng?

Själv är jag en ganska bra spelare och tänker nog spela lite högre komp, så jag skulle tjäna på detta system, men jag är endå helt emot det då jag tycker det ger en oträttvis fördel.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av refabricated »

Tycker 0-20 räcker fint. Hög-komp gynnas redan så mkt av de ändringar ni gjort.

Men hur blir det med Missions? När? Hur?
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 13 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av Trulsante »

+1 på det Olof!
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av L3go »

Nu är ju jag Sveriges sämsta 40k-spelare, men en stilla reflektion angående den aktiva kompen: man väljer ju själv om man ska spela en låg-, mellan- eller högkompslista och vet om vilka konsekvenser det kan medföra. I det avseendet är det en del av systemet att man potentiellt kan få mer än 20/minuspoäng under en match.

Att det då skulle medföra att tur med lottning får orättvist stor betydelse köper jag inte heller. Det är lite som att säga "grattis till den som möter l3go första matchen på lördagen när han är bakis och inte kan spela" :)

Förvisso vet jag att jag åtminstone kommer ha kul oavsett och jag är knappast med i någon guldstrid, men jag har lika svårt att hålla tyst som många andra. :)

Skål.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av Neth_Oni »

för och nackdelar hit och dit av komp, match-up osv kan man som arrangör aldrig helt ha kontroll över. Men för guds skull, håll det till 0-20 oavsett komp! (säger jag som har högkomp lista och tror jag kan dra in 20-0 mot mindre erfarna spelare och troligen skulle gynnas av 20+ :P )

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Gothcon 2015 - Uppdaterat 18/2

Inlägg av Hylander »

jag vill att komp skall påverka så min röst, om den spelar någon roll, är att man skall kunna hamna över 20 och under 0 i ett resultat.

Alla andra förstår helt enkelt inte ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar