Imperial Armour på GC

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Imperial Armour på GC

Inlägg av Joakim »

OM någon vill spela med en enhet eller model, så måste den postas i denna tråden med tillhörande regler.
Här kommer vi att bedömma valet om det är okej att spela med och vad för komp den genererar efter det skall då enheten stå med i listan med sina poäng.

Enheter som inte dyker upp här senast 1 vecka före sista inlämningsdag för listorna kommer vi inte att vilja poängsätta och stryks.
Detta gör också att alla som kommer får en chans att se vad som kan tänkas dyka upp på GC.

Saker som har kommit upp: Med den den utrustningen som nämns nedan.

(viktigt är att tänka på att saker ur IA kanske kompas lite högt just nu, men vill gärna se saker i action en gång innan man sätter för lågt)
Sedan kommer jag innan turneringen kanske justera något när jag ser om det har hänt något med liknande val i andra böcker.

IA13

Chaos Rapier platforms (1AVP Each)
Quad Heavy Bolter -3 Each
Laser Destroyser -6 Each
Ecoplasma Cannon -3 Each
Hades Autocannon) -4 Each
Cyclotrathe Pattern Conversion Beamer -8 Each

Relic Sicarian battle -18 (3AVP)

Chaos Fire Raptor Gunship -25 (6AVP)

Chaos Hell Blade 115p -16 (4AVP)
Så hur är det med Chaos Rapier platforms i Heavy Support då?

Med Hades Autocannons (regler, se CSM codexet) kostar de 65p styck för en artilleri med två besättningsmän. Man kan ha 1-3st i en squad. Den enda specialregel de har är att artilleripjäsen kan sprängas när de dör med en 5" platta S3 ap- och Soul Blaze runt sig på en 1:a, och på en 6:a så är det samma sak fast demoner scattrar inte när de DSar inom 6" (2-5 händer inget)...

Medans ni ändå funderar på Chaos Rapier platforms så sätt kompen för alla utföranden.
40p i grunden med Quad Heavy Bolter (36'', heavy 6, s5, ap4, twin-link)
eller byt ut denna mot
+15 Laser Destroyser (36'', ordnance, s8, ap1, twin-link)
+15 Ecoplasma Cannon (24", heavu 1 Blast, s8 ap2, gets hot)
+15 Hades Autocannon (36" heavy 4, s8, ap4, pinning)
+35 Cyclotrathe Pattern Conversion Beamer (
0-12'', S6, AP-, heavy, 5'' blast
12-24'', S8, AP4, heavy, 5'' blast
24-48'',S10,AP1, heavy, 5'' blast)
Poängmässigt sätt brutna saker rakt igenom.

Chaos Fire Raptor Gunship 225p

Heavy Support
12/12/12, 4hp, Bs4
Flyer(hover)
Deep Strike
Strafing Run
Infernal Relic (se sicarian)
Hull-mounted Avenger Bolt Cannon (36" S6 AP3 Heavy 7)
4 Wing-mounted Balefire incendiary missiles (36" S5 AP6 Heavy1, Large Blast, Ignore Cover, One use)
2 Turret mounted Reaper Autocannon Batteries (36" S7 AP4 Heavy 4 TL)
Extra Armour

Turret mounted vapnen kan skjuta på sina egna mål och behöver inte skjuta på huvudmålet, de sitter på sidan av hullet.

Chaos Hell Blade 115p

Fast Attack
10/10/10 2hp, Bs3
Flyer
Supersonic
Deep Strike
2x Hull mounted Helstorm Autocannon (36" S7 AP4 Heavy 3, TL, rending)

5++ save och kan före movement ompositioneras 2+d6" i vilken riktning som helst(samma facing som innan dock). I starten av matchen så nominerar man ett flyer/FMC/gargantuan, man får då slå om alla 1:or på penetration eller för att wounda mot den modellen.

Relic Sicarian battle CSM.
Heavy Support, 195p
Tank, Fast
13/12/12
Armoured Ceramite (ignorerar melta-regeln)
Extra Armour
Infernal Relic(har jag mer än en relik måste jag ta en Warpsmith/Malefic Sorcerer/Abbadon)
Lascannon Sponsons
Hullmounted heavy bolter
Turret mounted TL Accelerator Autocannon (S7 Heavy 6, AP4, rending, ignores jink)
Senast redigerad av 2 Joakim, redigerad totalt 20 gång.

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Imperial Armour på GC

Inlägg av Excessus »

Alla specialregler eller endast för den konfiguration som man väljer att ha i listan?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Imperial Armour på GC

Inlägg av Joakim »

Du får nog ge exempel. Tillräckligt med info för att göra bedömningen.

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Imperial Armour på GC

Inlägg av Excessus »

Som exempelvis Relic Sicarian battle Tank till mina CSM.

Heavy Support, 195p
Tank, Fast
13/12/12, 3HP
Armoured Ceramite (ignorerar melta-regeln)
Extra Armour
Infernal Relic(har jag mer än en relik måste jag ta en Warpsmith/Malefic Sorcerer/Abbadon)
Lascannon Sponsons
Hullmounted heavy bolter
Turret mounted TL Accelerator Autocannon (S7 Heavy 6, AP4, rending, ignores jink)
Senast redigerad av 2 Excessus, redigerad totalt 19 gång.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Imperial Armour på GC

Inlägg av Neth_Oni »

det som skulle behövas för att komplettera det där är ju vad armoured ceramite och infernal relic faktiskt gör ;)

Men kan tänka mig att den där drar ner kompen sjukt mycket, sicaran är stört bra

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Imperial Armour på GC

Inlägg av Nora »

Neth_Oni skrev:
Men kan tänka mig att den där drar ner kompen sjukt mycket, sicaran är stört bra
Är detta det ett officiellt svar från Gothcon gruppen eller är Neth_Oni en i den grå massan som har saker att tycka till om allt och alla?
Känns som det kan bli en ganska så rörigt tråd samt blir svårt att veta vad som faktiskt gäller om alla skall posta sina tankar här.

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Imperial Armour på GC

Inlägg av Excessus »

ok, lagt till vad armoured ceramite gör, men har inte vanilla marines det på sin flygare?

Infernal relic är just det som där redan står, en begränsning. Man kan ha en i listan, men har man fler så måste man ha med en av de där o-optimala HQ:arna.

Ja, Sicarian är sjukt bra i ett vacuum...men nu är det CSM vi snackar om...vinnaren av alla stora turneringar, eller hur var det nu igen?
Senast redigerad av 1 Excessus, redigerad totalt 17 gånger.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Imperial Armour på GC

Inlägg av LillePer »

Som Jocke skrev och även net_ohni så måste alla regler till sagda enheter beskrivas. Annars kan ju rimligen inte en rättvis bedömning göras.

Sicarian tanken är sjukt prisvärd så ja den kommer dra ner.

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Imperial Armour på GC

Inlägg av Joakim »

Ge mig lite tid så får det ett teoretiskt värde. Lägger in den i mallen så ser vi om den behöver justeras med resten.

Den kommer vara spelbar men kompa skapligt hårt.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Imperial Armour på GC

Inlägg av Neth_Oni »

jag är grå värre, bor inte ens i närheten av götet ;)

Men med det sagt så ber jag om ursäkt om det får folk att se det som rörigt, ville bara upplysa om uppenbara saker som jocke och co faktiskt ville ha (förutom min högst subjektiva tanke om sicaran som jag dock tror delas av gothcon ledningen). Chaos i sig är ju inte superheta, men de är ju heller inte helt i avsaknad av starka saker och en eller fler sicarans drar ju upp kompetensnivån på armén kraftigt ;)

Skriv svar