Stort tack till arrangörerna

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Mortarion »

Kan kanske förtydliga några saker om spelande arrangörer. Samtliga listor publicerades för deltagarna innan turneringen, just för att arrangörerna inte skulle få någon fördel av att ha sett dem. Ingen arrangör var med och bedömde komp eller målning på sin egen lista. Även spelsystem, missions och liknande publicerades innan konventet för att arrangörerna inte skulle få någon fördel.

Sen kan man naturligtvis ha olika uppfattning om det bör finnas spelande arrangörer eller inte ändå.

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Delirium »

Ooan, det är jag helt medveten om och transparens är ett självklart ledord, just som det var för oss på BSK. Min poäng är att även med hundraprocentig transparens och objektivitet bör vi offra oss och ha en ickespelande arrangör för principens skull, och som en följd av det resonemanget tänkte jag fel i Borås och borde inte ha spelat.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av speedfreek »

Delirium skrev: "Vi" måste helt enkelt offra oss lite.

Björn Engqvist
Risken är ju att ingen vill vara en av "oss" som offrar sig, så då är den näst bästa lösningen den som användes på GothCon och BSK.
Eloge till de personer som är stora nog att offra sig, men jag tycker absolut inte det kan vara ett krav.
/en som inte arrangerar SM

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Bengtsson den yngre »

speedfreek skrev:
/en som inte arrangerar SM
det är inte vad som står i min kalender... ;)
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Hylander »

Delirium skrev:Ooan, det är jag helt medveten om och transparens är ett självklart ledord, just som det var för oss på BSK. Min poäng är att även med hundraprocentig transparens och objektivitet bör vi offra oss och ha en ickespelande arrangör för principens skull, och som en följd av det resonemanget tänkte jag fel i Borås och borde inte ha spelat.
Självfallet tycker även vi att det är bättre utan spelande arrangörer men när jag tillfrågades så var det ett krav från min sida att få spela. Svaret jag fick var att ingen annan ville arrangera så det fick bli så.

Jag kommer inte arrangera turneringar om jag inte får spela. Detta eftersom jag har detta som hobby och spela är roligare än att arrangera. Offra mig, nej tack, bara i duschen till dig då Björn ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Asplund »

Hylander skrev:Offra mig, nej tack, bara i duschen till dig då Björn ;)
Oooooh!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker inte att spelande arrangörer är något problem så länge turneringen inte blir lidande (vilket jag inte tyckte att GC blev). Allt gick smidigt och all info fanns tillgänlig för alla på nätet. Enda förutsättningen är ju dock att ingen nånsin ska kompa sin egen lista.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av Mork »

Klart att även ARR ska få spela. Det måste ju dock finnas täckning personalmässigt.
Då menar jag att det kanske krävs några extra personer så att de kan hoppa in och
sköta resultatuppdateringar, utskrifter etc i de fall då "huvudarrangören" sitter i en
utdragen match eller så.

Låter självklart kanske, men jag har varit med om att det missats och därav gett
stora förseningar etc.
Mork, the articulate ork!

MaidenManiac
Inlägg: 21
Blev medlem: 09 mar 2010, 21:53
Ort: Borås

Re: Stort tack till arrangörerna

Inlägg av MaidenManiac »

Vill också tacka för ett väl genomfört arrangemang, kanske lite sent, men bättre sent än aldrig har nån sagt nån gång 8-)

Gällande spelande arrangörer så har jag inte nått problem med det alls. Eftersom man spelar med öppna listor, som dessutom läggs upp för allmän beskådan innan turneringen, så har inte arrangörer nån direkt fördel där alls. De som vill "hårdstudera" listor kommer göra det ändå och sannolikt vara minst lika insatta som arrangörerna, förmodligen mer insatta än dem som bedömt komp eftersom det är skittråkigt. Om man vill komma undan tjafs om "jäv" eller motsv i kompbedömningen så fixar ju en komp mall a la RT mallen det, siffror är ganska enkla att tyda.

Det kräver en massa tid och slit att dra ihop en figurspelsturnering, och jag tror allvarligt att det blir både bättre och roligare för alla om det är ett par spelande arrangörer som ror ihop det hela än färre icke spelande arrangörer. Vill nån frivilligt "bara vara arrangör" så är det såklart säkert inte alls dåligt, men att jaga nån sådan person verkar meningslöst. Det är inte lätt att hitta villiga arrangörer som inte kommer vilja göra annat under ett konvent. Iaf var det inte det när jag arrangerade WHFB i en dröse år på BSK, och tillslut tröttnar man på skiten eftersom man inte får hjälp i den utsträckning man ville ha. Jag tycker klart ni ska fortsätta som ni gör just nu, för allas trevnad :)
När man dessutom har 2 olika heat i varje pass så är det ju extremt enkelt att se till att det alltid finns icke spelande "spare" arrangör att tillgå vid behov, om man bara bokar lite olika pass 8-)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

Skriv svar