Komp-kommentarer

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Komp-kommentarer

Inlägg av Hylander »

Allain skrev:En annan aspekt som man måste ta hänsyn till är vilka spelare som väljer vilka arméer. Det är relativt få av de topprankade spelarna som spelar CSM på kompade turneringar, vilket gör att CSM generellt sett får sämre statistik.
+1!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Komp-kommentarer

Inlägg av fauh »

Hade varit intressant att se placering vägt mot komp också. Jag ska kolla på det och återkomma!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Komp-kommentarer

Inlägg av Hylander »

Combi gravs (som jag spelade 7st av) kompar -1 oavsett om man sitter på en bike eller om man går. Bör nog kanske -2 om det är relentless.

Meltabomber är najs och jag spelade 6st utan att de kompade ett jota.

Sanguinary priest kompade bara -4 för 60p vilket är najs till saker med bra save och hög Toughness då det får de dyra fina modellerna att överleva lite till. Kanske skall ha något villkorat mer minus. Iofs kostar det mig -5p pga alliering men ändå värt att fundera på.

Biksen är väl redan under luppen som Olof säger, vilket jag till viss del kan hålla med om men, dessa sakerna ovan anser jag mer viktiga i alla fall i den armén jag spelade. Om jag nu skall kommentera bikes ändå så bör de ha ett extra minus om de kan combatsquadas eller om man höjer AB när den köps. Det senare är nog att föredra för -1 för en 40p "bra" modell .. nä inte rimligt.

Sedan bör de kanske vilkoras med ravenguard, som jag spelade, då de får 2+ jinksave turn 1 eller med WS då de har 3+ jink samt H&R, som Kalle spelade. Det senare har förvisso minus i mallen men gör inte åtskillnad på bike eller vanlig infanteri. Just 3+ jinken är riktigt bra (tillsammans med tex nightfight eller stealth in ruins)

Jag kan tycka att min lista som jag spelade på GC borde kanske ligga på 13-14 i komp, hade 15, om jag ser komp på något allmänt generellt sätt. Men då skall sägas att jag finner mallen, oftast, för snäll i sitt kompande. Gruppen om de codexar som vanligen spelas (Eldar, Tau, DE, SM, Necrons, CD) ligger relativt rätt gentemot varandra. Det finns såklart småsaker som kan fixas i dem alla (ovan nämda för SM; Eldar: Höga toughness sakerna; CD: flugor; osv osv)

Att jag anser att min GC lista skall ner 1-2 steg skall snarare ses som att de udda codexarna kanske skall upp 1-2 steg. Detta är väl en smaksak om hur man vill sätta siffra med hårdhet. Dock tror jag att det är just de sämre som skall ses över eftersom de vanliga har tittats mycket på och därmed är rätt väl synade. Sänker man dessa 1-2 steg rätt av så kanske det finns hål i de svagare som man inte sett bara för att dessa inte synats mer. Vilket skulle skapa ett större framtida fel.

Nids, Systrar, IG, CSM, Space Wolves, BA, DA är alla i behov av att ses över. Jag skulle inte spela dessa (jaja jag spelade DA+IG på GW men det var kombon..) på turnering då de helt enkelt inte är bra nog i mallen.
Senast redigerad av 1 Hylander, redigerad totalt 28 gånger.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Komp-kommentarer

Inlägg av Mortarion »

Några mindre detaljer kring DE-kompen:

1. Varför ger Realspace raiders minus? Att få ett 5+/6+ coversave runda ett är rätt meningslöst. På ett vettigt bräde ska du kunna ställa det mesta i skydd ändå. Och även med RSR måste man ställa icke-troops i skydd eftersom man inte kan lite på ett 6+. Så det den gör är att låta en ställa Troops i det öppna och ändå få skydd. Raiders kommer antagligen ändå att vilja jinka för att få bättre save och Venoms har 5++ i grund. Visst blir venom-savet bättre med RSR om det är natt, men jag tar utan att tveka hellre ObSec och förmågan att kunna slå och Strategic och Tactical traits. Under hela GothCon fick jag inte nytta av RSR-regeln en enda gång. Som det är nu blir ObSec-minuset på de två första båtarna i en CAD "gratis" i jämförelse med en Realspace raiders detachment, vilket jag tycker känns fel.

Om syftet är att förhindra spam av bra Fast-enheter så vore det väl bättre med ett eskalerande minus på de enheter man vill strypa?

2. Liquifier gun är inte värd något minus efter nerfen i den senaste codexen. S3 är väldigt mycket sämre än S4. I de allra flesta fall är den en Hand flamer som inte ger en bonusattack. Och ingen spelar med Hand flamers. Visst, i teorin kan den bli awesome om man stöter på tätt packade Aspect warriors som står i närheten av ens liquifier och man slår 3- på AP-slaget, men det kommer aldrig att hända i verkligheten. Jag vet att allt som kostar ska ge minus, men så är det inte i mallen för de flesta andra prylar. Och Liquifier gun är så kass att den borde vara gratis i komp. Så jag tycker att minuset antingen borde försvinna eller ändras till Twin-linked liquifier gun, eftersom de är typ som Liquifier gun var i gamla codexen (woundar något bättre, men kan å andra sidan inte skada fordon).

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Komp-kommentarer

Inlägg av frigobben »

Hylander skrev:
Allain skrev:En annan aspekt som man måste ta hänsyn till är vilka spelare som väljer vilka arméer. Det är relativt få av de topprankade spelarna som spelar CSM på kompade turneringar, vilket gör att CSM generellt sett får sämre statistik.
+1!
Jo, men precis. Det var ju en av anledningarna jag tog med topp 20. Utan att ha statistik som uppbackning så påstår jag att det ju i princip samma spelare i toppen hela tiden, vilket ju tyder på att de är bättre på att både spela och välja bra listor. Därför är det ju precis som Hylander skriver att om han aktivt håller sig borta från vissa kodexar, så är det ju viktigt att dessa ses över och lättas upp tills alla blir lika attraktiva. Nu är Hylander bara en av alla toppspelare, men det är väl bara att fråga runt bland de övriga för att se om de har samma syn.

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Komp-kommentarer

Inlägg av frigobben »

fauh skrev:Hade varit intressant att se placering vägt mot komp också. Jag ska kolla på det och återkomma!
En fundering jag hade, men inte orkade räkna på var just att man kan göra något liknande för varje kompsteg. Ser man mönster där exv att högre komp ofta placerar sig högre, säger kanske inte det så mycket om kodexbalansen, utan om den aktiva kompens påverkan. Nu påverkade den med en faktor 1, dvs varje kompsteg ger en poäng. Det hade ju kunna vara vad som helst egentligen, om man inte nu vill uppmuntra högre komp. Personligen tycker jag att det helst skulle vara så neutralt som möjligt även där, dvs att inget kompsteg skall vara mer fördelaktigt än något annat.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Komp-kommentarer

Inlägg av Enochia »

Har läst mig igenom Tyranidkompen och har dessa åsikter

Swarmlord är ett gående monster med t6 och ingen invo, -20 är för mycket, dra ner honom till till 17.

Old one Eye är skrattretande dålig, han om någon ska vara kompsmink, dra ner honom från -10 till -6.

Deathleaper är dålig, men -5 är nog att ta i, höj honom till -7.

Zoanthroper kostar -6 i grund, kan gott droppa till -5

Lictors borde kompa -5 för första och sen -1 för andra och tredje. då kostar en 3:a fortfarande inget men man kommer inte undan med att ha jättekompsminks singlar som springer lösa.

Pyrovore borde vara gratis, eller pluskomp. jag skulle ändå inte spela med dom.

Shrikes och Raveners droppa -1 på rending claws

Harpyn borde dras ner till 10.

Biovorer är bra men dom är inte galna på något sätt, kan gott droppa till 4 per brood och 3 per modell.

Mawlocs borde kompa 14 per gubbe,-8 per extra är bra och sen släng in ett -5 om man spelar med Lictors också, för att en singel Mawloc som måste scattra är inte vettigt.

Sporocyst borde få gå ner i poäng, den tar upp ett heavy slot, kan inte röra sig, får inte välja vad den skjuter på, kör på -5

Och ge dom ett generellt + i MCP, Nidz ska spela monster, låt dom komma undan med -2 extra eller något.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

brucelennart
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 feb 2011, 12:31

Re: Komp-kommentarer

Inlägg av brucelennart »

En tanke om daemonkompen. Malefic är jäkligt bra och bör kompa där efter men skulle man kunna villkora i kompmallen om man väljer att inte spela med det? I nuläget straffas daemonernas psycicfas hårt även om man bara vill skojtrolla utan malefic. Antingen skulle man kunna lägga in ett maleficminus eller en eskalerande warpchargetabell för de som väljer att spela med malefic.

Likaså skulle man i så fall låta Blue scribes få två olika minus. En om man väljer att slå på malefic och en om man slår på alla andra skolor. I nuläget kommer Blue scribes aldrig få se dagens ljus så länge rådande kompmall används vilket jag tror är länge.

Flogger skrev exempelvis föredömligt i sin senaste armélista att han uteslutit malefic. http://speltok.se/tto/tournament.php?ac ... 5&aT_id=55

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Komp-kommentarer

Inlägg av Iambroborn »

Jag tänkte lägga in en liten input om Quins som tagits upp lite hastigt innan.

Solitären

-Solitären är en karaktär som inte kan joina enheter, sitter på T3 W3 med 3++ save. Dvs så krävs det i snitt 9 wounds gjorda för att han ska dö vilket också kan jämföras med att om 20st bolterskott skjuter på honom med BS4 S4 så dör han i snitt ALLTID.

Men om han nu tål så lite så borde han väll vara världens jäkla glaskanon?

- Nej inte riktigt. Om vi säger att man blitzar och faktiskt lyckas komma in i närstrid (gillar att hans ''powermove'' som heter ''blitz'' i snitt gör honom långsammare i movementfasen än om han skulle gå vanligt) så får han enorma 12 attacker!
Damn, det är sjuuukt mycket. Men hur hårt blir det?
Det man slår med är caressen, för den är helt enkelt bättre än kyssen med den mängden attacker. Då resulterar denna abnorma massan av attacker i ca 2st autowounds ap2 och sedan 6st S4 Ap- träffar. Så i snitt så dödar detta ''monster'' till närstridsmaskin 3st mariner på sin blitz-charge (om den når). Efter det går det bara utför med S3 istället för S4 pga furious samt ''enbart'' 7 Attacker, varav ca EN resulterar i ap2....not so great...

Allt detta hade man självklart kunnat ha överseende för om det inte var så att han kostar 150p (med haywire 5p)

Summering:Solitären kan inte tanka, kan inte tankas för, slåss väldigt inkonsekvent och i snitt dåligt. Dessutom är han påtvingad (läs tax) i deras största formation och är dyr i poäng. En komplättnad vore definitivt på sin plats. Han är inte värd 1,3 kompsteg. Speciellt inte när han får stryk av en tia mariner i skytte och i cc (i snitt). Kanske kompa 8-9 istället?

Death Jester

Tycker inte att 3st T3 W2 5++ modeller ska kompa lika mycket som en 5a dark reapers när de skjuter hälften så långt och sämre samt är 3 kill points.

Jesters är absolut bra. Men att spamma en shuriken kanon för 60p som ger killpoints och tål nada är inte så overpowerd så att de ska ha smisk på fingrarna. Man kanske iaf kan lätta så att ''spammet'' börjar EFTER 3e? Så att de inte blir en extra taxa för deras icke optade stora formation som redan nu ser noll spel pga att den är uppbyggd så att man måste ta solitär (nej tack), voidweaver (som eldars prisma fast sämre range, tålighet, styrka) och så att man inte kan ta transporter till allt (3 IC får inte plats och får gå ensamma. Finns inte slots för annat).

Antar att man skulle kunna sänka dem till -6 i grund och ha med ''The Mask of Secrets -5 (-7 if allied to Eldar or Death Jester in army)

Summering: Food for thoughts. lämnar över bollen till kompgruppen på denna

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Komp-kommentarer

Inlägg av Flogger »

Röde skrev:
Allain skrev:En annan aspekt som man måste ta hänsyn till är vilka spelare som väljer vilka arméer. Det är relativt få av de topprankade spelarna som spelar CSM på kompade turneringar, vilket gör att CSM generellt sett får sämre statistik.
Att de väljer bort CSM talar väl iofs sitt tydliga språk.
+1 på Röde.

Jag skulle nog fan inte ens spela CSM om de var helt komp-befriade...
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar