Mission/upplägg osv [Feedback]

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av LillePer »

Skriv av er här!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av fauh »

Jag tyckte idéen med sideboards var kul men jag vet att det var många som blev väldigt avtända på svårigheter att bygga listor. Begränsningar på 1 Detachment i main och att allt var tvunget att funka ihop hela tiden satte en massa käppar i hjulet bara för att få en LEGAL lista - sen ska man ju ha lite synergi etc också och då blir det ännu svårare. Tittar t.ex. på Robin som försökte spela en admech/skitarii lista som blev FETT begränsad av att bara ha en detachment i main. Jag förstår bakgrunden till det - det blir för lätt att ta in brutet skit om man inte har någon slags restriktion men det kanske skulle vara legalt att ha fler detachments / formations i main, eller kanske som i kompmallen att man kan ha en detachment och en formation ifrån samma faction eller något?

Missionsen var fest som fan, hade dock velat se att man leker lite mer med missionsen! Istället för att man kör med Killpoints ett mission kan man ju köra med att man får ett kort istället för killpoints eller något? Jag gillar att ni valt att börja experimentera och det är nog hälsosamt.

Missionspecifika ris och ros:

Mission 1: Låt den som sätter ut 2a sätta ut både 2 och 3, då sätter båda ut 4 poäng och det blir mer balanserat.
Mission 2: Inga klagomål det är ett fint mission :)
Mission 3: Inga klagomål det är ett fint mission :)
Mission 4: Break the peace var sådär roligt, kul idé och jag förstår att det verkligen missgynnar alpha strike arméer men jag tycker inte att man ska bli bestraffad av att försöka döda motståndaren, vissa kan göra göra jobbiga saker som att ställa något typ som en vindicator eller liknande och säga "här står jag, döda mig och ta -2 eller backa och låt mig kontrollera hela brädet"
Mission 5: igen obalanserat på hur många poäng man får lägga ut, Ogillas skarpt! I övrigt fint :)
Mission 6: Fluffigt sista slag, kanske att man skulle ha lite KP här?

Poängbreakdown:

Objectives: 42 ~32%
Kort: 37 ~ 28%
Killpoints: 21 ~ 16%
Övriga: 29 ~22%
Total: 129 100%

Känns som en bra mix :)

Subkomp: Nu sa ni att folk inte skulle sänkas - varför, tycker gott att vissa listor hade kunnat sänkas ett par steg.

Stefan
Inlägg: 288
Blev medlem: 01 dec 2010, 21:17

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av Stefan »

Älskade break the peace, intressanta situationer uppkom, man fick tänka annorlunda, och hoppas fler/alla turneringar kommer använda det i framtiden :D
Stefan "Krak" Hedström

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av Mortarion »

Jag gillade upplägget. Sideboards la till extra tänkande både i armébyggande och under turneringen. För egen del kunde jag inte utnyttja det så mycket under armébyggandet eftersom jag inte hade så mycket uppmålat till DE att välja mellan, men det var fortfarande kul. Jag ser gärna att samma upplägg återkommer nästa år!

Missionsen var lagom varierande med lite (positivt) knas här och där. Breaking the peace var riktigt kul. Den gjorde att man fick tänka till lite extra och den matchen blev annorlunda. I sista uppdraget var det bra med fast objektivplacering, men jag tycker att objektiven borde ha varit 18" från kanten så att man inte kunde hålla dem från deployment zonesen. (Eftersom placering mättes till mitten men man håller dem från kanten kunde man göra det nu.)

Ett förslag till de uppdrag där det fanns ojämnt antal värderade markörer: Istället för att ge en spelare vissa markörer och den andra spelaren de andra har man alla markörer i en gemensam pool. Sen får spelaren som börjar lägga ut objektiv välja en markör och placera ut, sedan väljer spelare två en markör, osv... Det innebär att man inte kan vänta med poängmarkörerna om man vill vara säker på att få placera dem. Om spelare ett exempelvis vill vara säker på att placera 4-poängsmakören i mission ett måste han börja med den, för tar han någon annan kan spelare två ta fyran och placera.

Och en sak kring kompen. Det fanns vissa listor som borde ha sänkts. Det gick ni ut med innan och sa att ni inte skulle göra, utan istället höja andra listor. Men för att faktiskt få effekten av att jämna ut kompen borde alla utom mallhålslistorna höjts något steg och sedan de "dåliga" listorna något steg till. Och det skedde inte. Jag tror att det hade varit bättre att justera kompen både uppåt och neråt om man nu ska ha subjektiv modifiering (vilket jag i sig är för).

Användarvisningsbild
Cunlux
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 jan 2015, 19:59
Ort: Linköping

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av Cunlux »

Hela side-board-grejen var grymt kul! Visst gjorde det att det blev nio gånger mer mödosamt att arbeta fram en lista, men lite fick det in den eskalerande känslan från en kampanj i turneringen.

Älskar Breaking the Peace! Var skeptisk innan jag provat det, men har inga klagomål efter. Det lägger till ett risk vs reward-element som förgyller. Fluffigast vore att ha det på mission 1.

Gmats
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 jul 2009, 10:23

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av Gmats »

Gillar sideboards då det blir mer tacktik( om man inte har 2 likadana sideboards,
Att inte veta exakt vad motståndaren kommer sätta upp på brädet ).

Roliga saker att trycka in i missionen( som inte var med i år ), rörliga objektiv,
Kamera snubben, slumpaktiga saker som väder( ex snö/regn påverka movement, dimma/sol påverka skyddsslaget i skytte, kontiminerad zon( på en sexa varje runda/enhet får ta visst antal skyddsslag ).

Användarvisningsbild
testuser
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 apr 2010, 21:41
Ort: Halmstad

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av testuser »

++++ Sideboard (älskade detta!)
+++ Mattorna! Omg va nice det är att lira på!
+ Lokalen
+ Missions

Har egentligen inga minus, men kiosken möjligen då..

Grymt jobbat ni som arrar det!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av Hylander »

Som jag skrivit tidigare så var detta nog det bästa GC jag varit på. Upplägget är den störts bidragande hjälpen till detta.

Att utmana det konventionella listbyggandet och få oss spelare att tänka till lite uppskattar jag enormt! Att vi inte kan köra autopilot inför matcherna, eftersom man skall välja bräde samt att det valet påverkar hur de framtida matcherna ser ut förhöjer, enligt mig, bara upplevelsen. Jag vet att det fanns restriktioner som även jag svor över när jag byggde mina första alster, men sådana svårigheter är till för att övervinnas och därmed få en att tänka till lite extra.

Ni som hade, eller fortfarande har, svårt med upplägget kan jag bara rekommendera att snacka med folk i er omgivning eller kontakta erfarna spelare. De kommer säkerligen att hjälpa er. Initialt är det, eventuelt, svårt men när man kommit in det hela så öppnar det ett myller av variation som inte bara förnöjer utan förhöjer spelet!

Missions var generellt bra. GC har av tradition lite knas i sina missions och här var det på en lagom och bra nivå. Att i första ha " Making a new friend" var ju både bra och kul samt att "Breaking the peace" var riktigt utmanande att spela. Dessa typer av tillägg till missions är helt rätt!

TO tycker jag har blivit spelets nya motor och att gå tillbaka och spela utan dem kan jag inte se. Dock kan man nog utveckla dem lite mer och börja testa att spela de olika varaitionerna som finns i regelboken samt kanske våga att skapa nya. 3/2 är bra men det behöver utvecklas.

När det kommer till deployments så är det kul med alla de variationerna som presenterades dock ogillar jag att man har fasta objektiv då det tar bort ett, enligt mig, roligt och varierande moment i att placera objektiven.

Ur ett rent tävlingsperspektiv så kan jag nog tänka mig att de mer knasiga missions skall ligga tidigare och de mer konventinella senare. Att tex det sista missionet saknar KP kanske är fel, om man nu spelar med båda för det mesta i denna turneringe. Fasta objektiv i det känns inte bra heller. Därmed hade nog jag bytt ner det sista till plats 4 och flyttat upp 4 & 5 så att de blivit 5 & 6. Ingen större kritik i detta men andra kanske läser och har turneringar och det är en sak som jag tänker på när jag försöker komponera missions till de turneringar som jag arrar.

Så summa summarum så har det varit det bästa hitintills!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av Enochia »

Jag älskade upplägget, riktigt kul att bygga sideboards, gav en helt ny dimension till listbygge då man var tvungen att planera brädor efter missions, komp och spelbarhet, däremot så tycker jag att listbygge är en av dom roligare aspekterna av hobbyn, vet flera andra som valde bort gothcon just för att det blev för rörigt.

Missions var bra överlag, har nog inget att gnälla på, dock, dom nya tactial supremacy korten borde ses över, hög risk men helt klart värda det, och jag tror att hela toppen spelade med dom.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av Serpent »

Jag håller med om att uppdrag där du ska ställa ut tre objektiv om sammanlagt åtta poäng så borde det vara lättare att bägge ställer ut fyra poäng var. "Jaha, jag börjar ställa ut. Jag har objektiv 1, 4 och 5, sammanlagt fyra poäng. Du har 2,3 och 6, lika mycket." Sen behöver du ju inte ställa ut ettan först, det kan vara mycket metaspel där.

Uppdragen i allmänhet var kul. Gillar de olika deploymentsen, och eftersom borden stod separat gjorde det inget att idiotdeployment (short edges) var med. :)

Jag gillade att det var fasta objektiv i sista slaget. Det var en del jox att behöva mäta dem, men samtidigt kan du vara jättetrött efter två dagars spel och två nätters dålig sömn. Att det saknas KP i det uppdraget kompenserades genom att du fick bonus genom att döda brädor.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Skriv svar