Mission/upplägg osv [Feedback]

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av Serpent »

Mer saker jag kom på:

* Sideboards gjorde att jag fick tänka på nya saker, måla upp nya enheter och testa ett annat sorts spel. Askul! Roligt upplägg absolut. Jag hoppas att konceptet fortsätter.
* Tactical Objectives är alltid roligt, men som Hylander skriver borde vi kanske försöka ruska om lite. Med det vill jag samtidigt infoga att jag är starkt emot uppdraget där du drar kort efter hur många objektiv du sitter på i början av slaget. Aj vad efter du kommer på det om du inte spelar typ Eldarer eller Marinecyklar. (Som ju inte är dåliga arméer från början...) Sen tror jag att snabba arméer gynnas av Superior Objectives eller vad de nu heter.
* Ropa alltid upp alla, även om ni vet vilka de är och ni har sett dem innan. Nya spelare ska integreras i communityn, inte känna att vi är nån sorts klubb för inbördes ryggdunkande. Det är vi lite väl mycket redan. :roll: (Att sen Linus Blixt inte hör sitt eget namn för att han står och tjôtar med random annan Gastare ska inte ni i arr lastas för. ;) )
* Alltid ett trevligt bemötande från arr. Fem plus där!
* Best Painted kom inte igång förrän alla hade ställt upp sina arméer. Fem plus där med! Vissa har mer gubbar att ställa upp, och vissa är segare än andra. Några måste prata sadoalvers för- och nackdelar. Ni hanterar allt väl. (Typ säger till Ooan att han får skynda sig...) Kanonbra!

* Målningsbedömningen kändes ibland lite väl slumpmässig. Vissa listor borde ha fått 20, men hamnade på under det, vissa hade ofärdiga modeller men hamnade ändå över 20. Med 70+ arméer är det svårt att vara konsekvent och millimeterrättvis, det förstår jag verkligen, men att försöka hitta bristerna i bedömningen borde vara något som kontinuerligt jobbas vidare med. :)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av refabricated »

Finns så mkt bra att säga, det mesta har folk redan sagt så jag lägger fram lite saker som kan förbättra konventet ännu mer.

- Terränga, denna eviga stötesten. Jag har full förståelse för att det är svårt att ställa upp 40 perfekta bord. Men om man jagar förbättringar... Låt oss anta att GAST eller annan förening 2-3 månader innan GC avsätter en helg till att bygga terräng. Görbart?
Bitar jag saknade var högre ruiner med flera(2-3) våningar. Ruiner som spelas numera är i princip enbart en bas med 4+ cover, de tillför inget mer. På vissa bord fanns högre pjäser men dessa stod i mitten och gick inte att deploya i. Det jag vill ha är bra platser för understödstrupper. HWT, devastators, lootas, etc.
- Terräng2, alla deployments borde ha möjligheten att gömma minst en hel rhino. Detta lyckades bedömt till 80%, vilket är bra. Men jagar man perfektion... :)

Klart det är krävande att bygga bra terräng, men börjar man 3-4 månader i förväg snarare än 2-3 veckor så går det kanske att hitta en helg då flera kan hjälpas åt.

- - - -

Missions
Tactical objs, det är trögt och lite uttjatat att alltid dra 3, klara 2 och kasta 1. Kom igen, det finns fler varianter...

- - - -

I övrigt så vart det så jävla nice! Grymt av er att fixa allt detta på bara 2 pers. Till nästa är, tvångsrekrytera folk att bygga höga ruiner & små, breda LOS-blockers som man kan spela lite taktiskt runt(avancera bakom, klättra upp i för LoS).

Som hyllan sa, bästa GC jag vatt på! Mattorna hjälpte rejält, fy fn va bra de är att spela på!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Noppe
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 apr 2015, 13:58

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av Noppe »

Håller med gällande målningspoängen - Det kändes en aning inkonsistent. Tanken om att den som fångar hobbyn bäst blir belönad tycker jag är kanon. Det skrevs en utförlig lista för vad som gav och inte gav minus med målningen innan turneringen; Ha bara den i handen när ni går runt och bockar av/sätter minuspoäng så blir det snabbt mer konsistent :geek: Men det kanske redan görs?

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av Flygmaskin »

Angående målningsbedömningen:

Jag var inte med under mallbedömningen och har ingen aning om hur mallen ser ut, men jag var en av de tre som under den senare bedömningen gick runt och delade ut "WOW! poäng". Dessa poäng var högst subjektiva och delades ut av mig när jag tyckte att något var nice. De andra två bedömarna gör egna subjektiva bedömningar och det var inte sällan vi delade ut helt olika poäng. Dessa WOW kan innebära att en armé som inte kammar hem full pott i mallen ändå kommer upp i 20 eller mer i slutresultatet.

Tankar om målningen:

Jag vet inte om målningsstandarden har sänkts eller om jag själv har blivit mer kritisk, men jag tycker att den allmänna klassen på arméer har sänkts avsevärt. Jag snackar så klart inte om de snyggaste arméerna som ser helt awesome ut, utan "mittenskicket".
När vi gick omkring och kollade var det väldigt många arméer som hade vissa element som höll avsevärt lägre standard på vissa delar av armén (speciellt taks) och många listor kändes som att de var målade för att skrapa ihop poäng i mallen istället för att se sköna ut.
Är det så att en målningsmall hämmar folk att lägga ner lite extra tid på sina dockor?
Hade en helt och hållet subjektiv bedömning gjort att folk lade ner lite extra tid för att impa på målningsbedömmarna?

Jag säger inte att allt som inte är med i best painted är pissfult och kan dra, men jag vill minnas 40k som ett lite mer välmålat spel förr.
Människomat, till exempel spannmål.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av LillePer »

Vi försökte följa mallen under hela målningsbedömningen. Sen kommer en subjektiv bedömning in på hur man tolkar mallen.
Var går gränsen för "djup finns" eller "detaljer utplockade" osv osv.

Värt att tänka på är att "sämsta" modellen drar ner mer än "bästa" modellen höjer.
Vad vi vill komma åt är att den generella nivån på alla arméer höjs.
Så en del som fått 18p men tycker deras armé är "färdig" kan tolka det som: Bra jobbat, men du kan göra lite bättre.

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av Robinmtb »

I vår grupp ställde vi oss frågan hur min admech armé fick 15p, när den var stressmålad med näst intill minimum krav på ok målning. Om jag själv går igenom mallen och är snäll så får jag 9p :P Det känns som att målning ändå är något man lägger mycket tid på och det resulterar i ganska mycket poäng. Jag förstår att det är ont om tid, men jag tror många skulle uppskatta en mer korrekt bedömning här. Iaf med de saker som är uppstyrda i mallen, så som basning/wash etc.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av fauh »

Varning för extremt saltig kommentar!

Inte för att vara sån men jag fick 18pt i målningen och en av mina motståndare fick 20 och han hade kultister som var svartsprejade guardsmen med silver på hjälmen och axelskydd typ. Han var lika förvånad som jag över att han fått mer poäng än jag. Han hade förvisso en hel del riktigt fint målade modeller men om det var så att "sämsta gubben drar ner målningen" så borde det rimligtvis ha dragits ner en del av väldigt slarvigt målade modeller. De var inte ens WYSIWYG då det var kultister med autopistol och cc-vapen.

Vill tillägga att jag inte alls vet vad som spelade in men jag kollade runt lite och tyckte att målningsbedömningen var som ni sa subjektiv och det är helt ok! Men det verkade nästan som att det var olika människor som gått runt och bedömt målningen och då är det lätt att folk som bryr sig om målningspoäng (vilket jag eg. inte gör jag har byggt och målat mina modeller som jag har gjort för att det är det jag tycker är snyggt och inte för att imponera) tycker det blir ointressant att lägga tid på hobbydelen.

Kanske är det att just en målningsmall gör att folk satsar på "bare minimum" och skiter i att försöka få snygga arméer. En rent subjektiv bedömning är kanske rätt väg att gå då det uppmuntrar folk att lägga tid på det som de tycker är viktigt. Kan vara så att man typ skiter i basning men satsar på asheta freehands och skit och därför får högre poäng. Kan till och med vara så att man har en riktigt kick-ass modell som är snyggt målad och asballt konverterad som gör att man får högre poäng. Det blir såklart svårare att göra de bedömningarna RÄTTVIST men om man ska ha både mall och subjektiva poäng så blir det nog inte heller rättvist.

Tror att det antingen är 100% mall eller 100% subjektivt som är vägen. Sen kan man ge ut lite extra poäng till de som man tar fram till Best Painted för att det är en nice touch :)

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av Serpent »

refabricated skrev: - Terränga, denna eviga stötesten. Jag har full förståelse för att det är svårt att ställa upp 40 perfekta bord. Men om man jagar förbättringar... Låt oss anta att GAST eller annan förening 2-3 månader innan GC avsätter en helg till att bygga terräng. Görbart?
Bitar jag saknade var högre ruiner med flera(2-3) våningar. Ruiner som spelas numera är i princip enbart en bas med 4+ cover, de tillför inget mer. På vissa bord fanns högre pjäser men dessa stod i mitten och gick inte att deploya i. Det jag vill ha är bra platser för understödstrupper. HWT, devastators, lootas, etc.
- Terräng2, alla deployments borde ha möjligheten att gömma minst en hel rhino. Detta lyckades bedömt till 80%, vilket är bra. Men jagar man perfektion... :)

Klart det är krävande att bygga bra terräng, men börjar man 3-4 månader i förväg snarare än 2-3 veckor så går det kanske att hitta en helg då flera kan hjälpas åt.

/---/

I övrigt så vart det så jävla nice! Grymt av er att fixa allt detta på bara 2 pers. Till nästa är, tvångsrekrytera folk att bygga höga ruiner & små, breda LOS-blockers som man kan spela lite taktiskt runt(avancera bakom, klättra upp i för LoS).
Jag satte mig med YLVA-terrängen och byggde fyra nya ruiner (men bara en våning höga) typ tio dagar innan GothCon. Dessa målades färdigt på tre aktiva dagar, bygge, spray och torrborstning. De blev svavelgula, och såg kanonsnygga ut på bord 32. Dessutom målade jag upp två nya byggnader till Orkbrädet (Bord 35) som byggts av Ooan för några år sedan.

En person kan alltså -typ- bygga ett halvt spelbord på tre aktiva dagar. Samtidigt som han hemmavid målar klart fem Noise Marines till OK standard. :)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av refabricated »

Serpent skrev:
refabricated skrev: - Terränga, denna eviga stötesten. Jag har full förståelse för att det är svårt att ställa upp 40 perfekta bord. Men om man jagar förbättringar... Låt oss anta att GAST eller annan förening 2-3 månader innan GC avsätter en helg till att bygga terräng. Görbart?
Bitar jag saknade var högre ruiner med flera(2-3) våningar. Ruiner som spelas numera är i princip enbart en bas med 4+ cover, de tillför inget mer. På vissa bord fanns högre pjäser men dessa stod i mitten och gick inte att deploya i. Det jag vill ha är bra platser för understödstrupper. HWT, devastators, lootas, etc.
- Terräng2, alla deployments borde ha möjligheten att gömma minst en hel rhino. Detta lyckades bedömt till 80%, vilket är bra. Men jagar man perfektion... :)

Klart det är krävande att bygga bra terräng, men börjar man 3-4 månader i förväg snarare än 2-3 veckor så går det kanske att hitta en helg då flera kan hjälpas åt.

/---/

I övrigt så vart det så jävla nice! Grymt av er att fixa allt detta på bara 2 pers. Till nästa är, tvångsrekrytera folk att bygga höga ruiner & små, breda LOS-blockers som man kan spela lite taktiskt runt(avancera bakom, klättra upp i för LoS).
Jag satte mig med YLVA-terrängen och byggde fyra nya ruiner (men bara en våning höga) typ tio dagar innan GothCon. Dessa målades färdigt på tre aktiva dagar, bygge, spray och torrborstning. De blev svavelgula, och såg kanonsnygga ut på bord 32. Dessutom målade jag upp två nya byggnader till Orkbrädet (Bord 35) som byggts av Ooan för några år sedan.

En person kan alltså -typ- bygga ett halvt spelbord på tre aktiva dagar. Samtidigt som han hemmavid målar klart fem Noise Marines till OK standard. :)
Vardagshjälte i sin sanna bemärkelse!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Mission/upplägg osv [Feedback]

Inlägg av frigobben »

Jag säger inget som inget redan sagts, så jag säger det mest för få in en ytterligare röst.

Jag tycker det här med brädor var jättekul när man väl spelade med det. Det är dock krångligt om man har en armé på drygt 2000 poäng, eftersom det då handlar enbart om att pussla ihop något legalt, snarare än att kunna välja brädor efter vad som hade passat bra i olika matchups. (Det löste ju sig för min del genom att arrangören snällt byggde armé och lånade ut. Tack LillePer! :) )

Något som jag därför hade tyckt varit en förbättring hade varit att vara mer tillåtande med detachments och framförallt att låta en ha fler (hur många man vill?) detachments i main och sedan låta kompmallen ta hand om hårdheten av listan. Då blir pusslandet lättare för de med mindre arméer och de med exv CultMech/Skitarii, där det kanske "behövs" en alliering redan i main. Jag ser inte att detta skulle vara ett stort problem.

Skriv svar