Gothcon 2018 - Komp

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av DHettNeck »

Hylander skrev:Jag har funderat lite om jag ens skulle skriva något eller bara ta vad det blir. Dock har jag, efter funderingar kring TOK-spelen, kommit fram till att jag mer och mer vill testa spelet enligt dess ursprungstanke men kanske främst slippa mallar.

Men om man vill ha en lite snällare klimat så är, enligt mig, en subkomp det bästa att föredra. Historiskt är det ju lite GothCon över det också. Om man väljer det så är det bra med ett gäng exempellistor och det kanske inte måste vara ett stort spann utan kanske 3 eller 5 kategorier som listor kan hamna i.

Så istället för att uppfinna något så gör det enklare för er: Subkompa eller Blås på.

Så ännu ett meningslöst tyckande ;)
/P
Jag kan bara hålla med. Vill man ha snälla, men rolga och varierade listor får man nog köra subkomp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av refabricated »

Vad är en snäll lista i 8th?

Atm så kan jag inte komma på en "hård" spammig lista och skulle gå igenom allt annat utan problem. Är det 'spam' nu att köra 3x en typ av enhet?

I mitt tycke så är det välbyggda listor med bra korrekt synergi som är hårda. Där listbyggaren har funderat igenom varje val och hur dessa fungerar med stratagems, spells, warlord traits samt andra globala specialregler för en arme.
Det är inte spam av 12 enheter warpspiders som är ost. Det är välbyggda listor.

Och hur kompar man det? "Du har byggt din lista med för mkt omtanke, gör den mindre funktionell tack".

Jag vann SM med:
Eldar brigade - Altaioc

Farseer () 100
Warlock () 35
Warlock () 35
Autarch (Reaper launcher) 87 - WARLORD

5 Rangers () 60
5 Rangers () 60
5 Rangers () 60
8 Stormguardians (Chain swords) 56
8 Stormguardians (Chain swords) 56
8 Stormguardians (Chain swords) 56

7 Firedragons (Exarch) 154
5 Howling banshees (Exarch) 65
5 Howling banshees (Exarch) 65

5 Swooping hawks (Exarch) 65
5 Swooping hawks (Exarch) 65
5 Swooping hawks (Exarch) 65

9 Dark Reapers (Exarch) 243
3 Dark Reapers (Exarch, Tempest launcher) 86
3 Dark Reapers (Exarch, Tempest launcher) 86
==> 1499pts 12CP
Enda restriktionen var "max 3 av ett choise"
Är detta en spammig lista? För att jag har 3x av 4 olika enheter?

Kan ju passa på att kolla på Hylanders(2a) och Kalle(3a) listor.
http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=64&t=17757
Inte direkt spammiga heller utan bara bra användning av arméers regler.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av DHettNeck »

3 av samma är helt klart spam, men ja, det är många andra saker som bidrar numera. Speciellt tillgången till command points i combination med codex stratgems samt special rules som enheter får från sina codexar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av fauh »

Jag håller med dig Olof om att det inte är SPAM som är problemet. Dock så är spelet fortfarande obalanserat och vissa enheter sticker ut som i en klass för sig. Idéen med att premiera listor som är "snälla" är för att minska one-sided matcher där den ena spelare är ute efter 2 rundor.

Jag tycker inte att spam är ett problem i sig. Problemet är vad spam innebär. Att spamma något som är lagom bra, typ Tactical Marines är inte problemet.

Sen är det ju så att vissa codexar eller arméer har bättre synergier än andra, bara att ha en codex är ju en stor fördel när det kommer till de saker som du nämner som Spells, Warlord Traits och Stratagems.

Restriktioner och/eller subkomp är då till för att se till att försöka ge alla möjlighet att spela med lika bra enheter så att säga. Sen är det utifrån den nivån som man bygger en välbalanserad och fungerande lista. Allt beror ju på vilket turneringsklimat man efterfrågar

Stanich
Inlägg: 147
Blev medlem: 09 sep 2013, 13:13
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av Stanich »

DHettNeck skrev:
Hylander skrev:Jag har funderat lite om jag ens skulle skriva något eller bara ta vad det blir. Dock har jag, efter funderingar kring TOK-spelen, kommit fram till att jag mer och mer vill testa spelet enligt dess ursprungstanke men kanske främst slippa mallar.

Men om man vill ha en lite snällare klimat så är, enligt mig, en subkomp det bästa att föredra. Historiskt är det ju lite GothCon över det också. Om man väljer det så är det bra med ett gäng exempellistor och det kanske inte måste vara ett stort spann utan kanske 3 eller 5 kategorier som listor kan hamna i.

Så istället för att uppfinna något så gör det enklare för er: Subkompa eller Blås på.

Så ännu ett meningslöst tyckande ;)
/P
Jag kan bara hålla med. Vill man ha snälla, men rolga och varierade listor får man nog köra subkomp.
"Subkompa eller Blås på." - Jag håller helt med!

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av Asplund »

Hej igen.

Kul att se så många är intresserade av att få det så kul som möjligt och tack för all input!

Vi ska snart ha ett möte för att spika några fler detaljer. Men jag kan nästan lova det blir en form av tröskelsubkomp i år.

Vi har testat mallen hit och dit. Den är enkel och smidig, men flyttar mest bara metat och straffar inte nödvändigtvis det vi ville i alla lägen (temade "kassa" listor kunde lätt bli extremt straffade).

Kommer mer info om hur vi tänkt (när vi spikat). Men som jag tänkt mig det hela (talar inte för hela arrgruppen nu) så kommer vi banna listor vi anser för hårda, med chans för skaparen att göra om och göra rätt. Jag kommer finnas tillgänglig som bollplank ifall en är osäker på vad som sticker i ögonen på oss. Ingen komp kommer alltså sättas, d.v.s. ingen aktiv komp. Dels för att åttonde känns (för att vara GW) otroligt balanserat och dels för att jag vill se om min känsla faktiskt stämmer, utan att vi skiftar metat med komp.

Exempellistor är säkerligen hjälpsamt för många. Men de har även gravt misstolkats och gjort mitt jobb som bollplank rätt frustrerande tidigare år. Vi kommer ge exempel på sådant vi inte vill se, men inte så detaljerat som vissa tidigare år.

Min förhoppning är att detta kan ge ett kul klimat, men samtidigt en chans att känna på vad/hur/om turneringar behöver kompa framöver.

majbjörn
Inlägg: 65
Blev medlem: 18 apr 2016, 15:42

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av majbjörn »

Ska ju komma en FAQ i mars, tror ni den har någon chans att komma in före regel stoppet eller räknar ni med att inte köra med den?

Förhoppningsvis så löser den lite av dagens imba. :)
Martin Isdal

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av refabricated »

@Asplund
Du/ni gör mig väldigt glad med varje ord i varje mening i det du senast skrev :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

MikeY
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 jul 2013, 08:52

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av MikeY »

Hur många minus får man om man tar tex 2 enheter Tempestus Sions 2 enheter consripts och 2 infantry squads?

max_elmgren
Inlägg: 335
Blev medlem: 09 okt 2011, 15:29

Re: Gothcon 2018 - Komp

Inlägg av max_elmgren »

Kanske så här?

Unic keyword rule (lite mer begränsande än Higlander 1)

1 Razorback och 1 Rhino (heter må se likadana ut med ingen del av namnet ingår i den andras så de får man ta båda)
1 Landraider (alla har keyword landraider, inkl. land raider Terminus ultra, så då får man bara ta en)
1 Flyer (oavsett vad det är för nån, för de är för bra)
1 Carnifex (alla olika carnifexes har keyword carnifex, så då får man bara ta en totalt, här är även old one eye med)
1 Swarmlord eller Hive tyrant, båda är Hive tyrant så man får gott välja vilken man vill ha.
1 space marine captain, oavsett rustning.
1 librarian oavsett rustning

Troops kan man köra vanliga highlander regeln på, har man gått ett varv får man börja om.

Skriv svar