Gothcon 2019 FRÅGOR & SVAR

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Gothcon 2019 FRÅGOR & SVAR

Inlägg av Hylander »

joppe2 skrev:
tdo skrev:Hej,
Här kommer en detaljfråga:

I "Big FAQ1" står under organised play att ett dataheet endast kan användas x gånger i en match om y poäng (troops och dedicated transports undantaget). Min fråga är om x=3 för en 1000-poäng armé i varje lag då ju varje match i turneringen är en 2000-poängs match. (I en match om 1000-poäng är ju annars x=2).

Jag hoppas att frågan är tydlig.

Mvh
max 3 enheter av samma datasheet i hela laget.
Inkluderar detta även troops och transports?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

joppe2
Inlägg: 125
Blev medlem: 28 okt 2009, 16:46

Re: Gothcon 2019 FRÅGOR & SVAR

Inlägg av joppe2 »

Hylander skrev:
joppe2 skrev:
tdo skrev:Hej,
Här kommer en detaljfråga:

I "Big FAQ1" står under organised play att ett dataheet endast kan användas x gånger i en match om y poäng (troops och dedicated transports undantaget). Min fråga är om x=3 för en 1000-poäng armé i varje lag då ju varje match i turneringen är en 2000-poängs match. (I en match om 1000-poäng är ju annars x=2).

Jag hoppas att frågan är tydlig.

Mvh
max 3 enheter av samma datasheet i hela laget.
Inkluderar detta även troops och transports?
Nej.
Uppdatering: -max 3 enheter av samma datasheet i hela laget (gäller ej troops & dedicated transports)

Pellesvall skrev:Hur gör man om en spelare inte har några ”boots on the ground” ( kanske har flyg eller saker i reserves) är den spelare tablad då så att säga så att hans flyg får stå still och hans reserver döda eller räknas det som att hans kompis gör att han kan fortsätta?
-Vid “Boots on the ground” räknas hela lagets modeller.
refabricated skrev:Dubbelmatcher tar längre tid än vanliga matcher. Det är väldigt lätt att tappa bort tiden och enligt min erfarenhet är det inte ovanligt att man inte kommer längre än r3.

Jag har bara goda erfarenheter av att spela med schack klocka. Så kan ni definiera regler för hur dessa ska fungera, lättast är att ta ITC-reglerna rakt av.
Ja vi har bestämt följande:
-SCHACKKLOCKA:
Om något lag vill spela med schackklocka/app så skall så göras.
Vi kör med ITCs klockregler. Kort sammanfattning är att båda spelarna har halva matchtiden vardera, LAGET HAR KONTROLL ÖVER SIN TID, Tiden startas med första tärningslaget (dvs för att lägga objektiv).
Längre version hittar ni här:
https://www.frontlinegaming.org/2018/03 ... urnaments/

Ultrafather
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 feb 2019, 12:02

Re: Gothcon 2019 FRÅGOR & SVAR

Inlägg av Ultrafather »

Hej, är ny på detta med matchspel på konvent...så allt är inte självklart för mig.

Jag har 1000 p Greyknights men då måste mina inceptors vara strike squad. Skillnaden rent visuellt är väldigt liten. Samma vapen och förmågor. En justicar har inte råd med hammern kan han ha en hillebard istället? Vill inte gärna konvertera honom.
Vad gäller?

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Gothcon 2019 FRÅGOR & SVAR

Inlägg av LillePer »

Hej! Kul att du visar intresse för spela turnering. Tyvärr är det så att WYSIWYG generellt gäller på turneringar i Sverige. (What you see is what you get). Med andra ord: du ska ställa upp rätt figurer med rätt utrustning. Så i ditt fall får du antingen hitta poäng till interceptors och hammare i din lista eller måla upp de figurerna du önskar spela med.
Hoppas det svarade på din fråga.
Mvh Per Stureson

Offer
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 feb 2018, 13:54
Ort: Norrtälje

Re: Gothcon 2019 FRÅGOR & SVAR

Inlägg av Offer »

Hej, hur är det med Null Zone och liknande powers? Förlorar man sitt invulsave mot båda spelarna?
/Kristoffer Gustafsson

Ultrafather
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 feb 2019, 12:02

Re: Gothcon 2019 FRÅGOR & SVAR

Inlägg av Ultrafather »

Tack för svar Per. Jag orkar inte fixa med mina Greyknights för tillfället. Har två andra arméer. Där är det ingen konflikt med WYSIWYG-regeln. Blir nog Eldar. :)

mvh Mattias

Hogglas
Inlägg: 81
Blev medlem: 21 okt 2016, 18:08

Re: Gothcon 2019 FRÅGOR & SVAR

Inlägg av Hogglas »

Offer skrev:Hej, hur är det med Null Zone och liknande powers? Förlorar man sitt invulsave mot båda spelarna?
Nej, man förlorar bara sitt invosave mot spelaren som la null zone, mot dennes allierade har man kvar sitt invo save.

Offer
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 feb 2018, 13:54
Ort: Norrtälje

Re: Gothcon 2019 FRÅGOR & SVAR

Inlägg av Offer »

Hogglas skrev:
Offer skrev:Hej, hur är det med Null Zone och liknande powers? Förlorar man sitt invulsave mot båda spelarna?
Nej, man förlorar bara sitt invosave mot spelaren som la null zone, mot dennes allierade har man kvar sitt invo save.
Tack för svar. Gällande powers som ger -1 to hit på en unit, gäller det då när denna unit skjuter på båda motståndare eller bara den som använt powern i fråga?
/Kristoffer Gustafsson

Hogglas
Inlägg: 81
Blev medlem: 21 okt 2016, 18:08

Re: Gothcon 2019 FRÅGOR & SVAR

Inlägg av Hogglas »

Offer skrev:
Hogglas skrev:
Offer skrev:Hej, hur är det med Null Zone och liknande powers? Förlorar man sitt invulsave mot båda spelarna?
Nej, man förlorar bara sitt invosave mot spelaren som la null zone, mot dennes allierade har man kvar sitt invo save.
Tack för svar. Gällande powers som ger -1 to hit på en unit, gäller det då när denna unit skjuter på båda motståndare eller bara den som använt powern i fråga?
Bara på den som lagt powern. Minus i LD gäller dock mot båda spelarna.

Ultrafather
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 feb 2019, 12:02

Re: Gothcon 2019 FRÅGOR & SVAR

Inlägg av Ultrafather »

Hej, ny på detta med turneringar. Är grymt laddad inför nästa helg. Läste om missions här om dagen. Vad är det som avgör om man spelar eternal war eller maelstrom of war? Det finns regelverk för båda. Lite förvirrad.

Med vänlig hälsning, Mattias

Skriv svar