Komp på Gothcon 2012

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Komp på Gothcon 2012

Inlägg av Hylander »

Såså Egge. Jag kramar dig när vi ses och tröstar lite..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

kraftman
Inlägg: 646
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Komp på Gothcon 2012

Inlägg av kraftman »

Det skulle vara bra om man fick se lite maxkomp-listor som exempel !

Går det verkligen att få komp 20 med alla codexar ?

Det var många år sedan jag spelade på Gothcon...men är lite sugen på att komma dit i år så det vore bra att veta hur man bör göra en medel eller högkomplista...

Jag har inte så bra erfarenhet av subjektiv komp. Det kanske beror på att jag brukade spela SW, men jag märkte en tendens till att det kunde bli skillnad på komp mellan nästan identiska listor förr. Det verkar vara en bra idé att arrangörerna går igenom listorna tillsammans.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Komp på Gothcon 2012

Inlägg av Zurken »

Vi kompande arrangörer kommer träffas och kompa alla listor samtidigt, så förhoppningsvis får liknande listor liknande komp.

Vi garanterar inte att någon lista får komp 20 och det är väldigt svårt att göra listor från starka codexar med riktigt hög komp (så som Space Wolves eller Grey Knight), men vi utesluter inget. Lyckas du göra en katastrofalt dålig Space Wolf lista så kan den teoretiskt få komp 20 (även om jag själv har svårt att föreställa mig en sådan lista).

Det kommer att släppas exempellistor där man kan se hur vi rangordnar och kompar olika listor och builds.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Komp på Gothcon 2012

Inlägg av Asplund »

kraftman skrev:Det skulle vara bra om man fick se lite maxkomp-listor som exempel !

Går det verkligen att få komp 20 med alla codexar ?

Det var många år sedan jag spelade på Gothcon...men är lite sugen på att komma dit i år så det vore bra att veta hur man bör göra en medel eller högkomplista...
Vi kommer inte ha några exempel på maxkompslistor (vill jag minnas), men iaf en väldigt högt kompad IG lista, som exempel på hur jäkla illa det måste vara. Det känns viktigare att visa några någorlunda vettiga/vanliga builds och var de kan hamna. Majoriteten av exempellistorna har komp 0-7, ett ganska känsligt spann, då många vill ligga ovanför 5:an. Vi har även många på 8-14, för att visa vad som är medel till mjukt. Ovanför blir det mest bara knaslistor. Knaset får ni själva stå för ;)

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Komp på Gothcon 2012

Inlägg av speedfreek »

Jag har lite svårt att greppa/acceptera att listor måste vara dysfunktionella/dåliga för att få hög komp.
Förhoppningen är naturligtvis att allt klarnar om ett par dagar när exempellistorna kommer upp.

Oavsett vad är jag pepp på en grymt bra turnering.

Heja!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Komp på Gothcon 2012

Inlägg av LillePer »

Tror ingen vill möta/spela/göra en dysfunktionell lista. Däremot ovanliga enheter suboptimala och svårspelade enheter borde finnas i överflöd i en högkompad lista. Ofta är ömtålighet en viktig aspekt enligt mig. För t.ex. Ig/orker och tyranider kan fylla upp med många "dåliga" billiga gubbar. Men det är ändå gubbar som sällan är ovärda sina poäng. Bara för att man saknar vettig antitank betyder inte det att man glatt går från objekiven... Lite tankar från bussen.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Komp på Gothcon 2012

Inlägg av Mortarion »

I och med att även GothCon-kompen numera skall spegla hur bra en lista är (och inte hur "rolig" den är) så kan man förenklat säga att dålig lista = bra komp och bra lista = dålig komp.

Men om man lyckas göra en lista som alla tror är dålig och sedan spelar den på något finurligt sätt som folk inte tänker på så kan man få bra komp även för en lista som faktiskt funkar. Fast då är det nog snarare spelandet som är bra och inte listan.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Komp på Gothcon 2012

Inlägg av DHettNeck »

Jag har funderat på en sak. När någon säger att en lista får medelkomp, vad menar folk? Är det medel i spannet = komp 10 eller är det faktiskt medelkomp (vilket folk säger RAW). För om man menar att listor får komp 10 bör man säga det och inte nämna det som medelkomp då medelkompen ofta ligger en bra bit under 10.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Komp på Gothcon 2012

Inlägg av Seregon »

Om man har ett spann på 1-20 i en turnering antog iaf jag att större delen av spannet antagligen används och att medelkomp var 10, bra men inte galna listor låg på 5 och svaga men inte handikappade listor låg kring 15. Fast det kanske bara är jag som tänker så?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Komp på Gothcon 2012

Inlägg av speedfreek »

Arrangörerna kan ju inte styra hur hårda listor folk gör.
Kommer alla utom GastNisse med ETC-listor så blir det ju en massa listor på komp 0-1 och en på 20.
Och har alla nästan lika hårda listor utom en avvikande åt varje håll så hamnar de på 0, 8-12 och 20.
Och medelkomp och medel osv kommer vara något olika i de olika fallen.

typ...



Men jag håller med om att hela spannet ska användas.
Jag tycker den/de hårdaste resp. mjukaste listorna ska ha 0 resp. 20 i komp.
Dvs att man ska dra i skalan tills bästa och sämsta slår i ytterkanterna.

Men så har det vad jag vet aldrig varit...

Skriv svar