WYSIWYG Tyranids

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

frigobben

WYSIWYG Tyranids

Inlägg av frigobben »

Hej!

Jag kommer att spela GothCon 2012 som min andra turnering någonsin, och kommer sannolikt spela Tyranids. Jag är med andra ord väldigt grön...

Min fråga gäller framför allt toxin sacs och adrenal glands, och huruvida de måste modelleras. Personligen tycker jag framförallt att toxin sacs är ganska fula, och ville därför inte modellera på dem på exv mina stealers och min Tervigon. Sedan tycker jag generellt att det är bra med lite "osynliga" uppgraderingar, så att man inte är helt låst i poängantal.

Jag förstår ju att det blir ett problem om man har flera enheter stealers exempelvis, där vissa har toxin sacs, och andra inte, att man då måste skilja dem åt på något sätt, men det gäller inte mig med min nuvarande lista.

Så, finns det något officiellt svar att få i frågan, så att man inte står där på turneringen och inte får spela det man tänkt sig? Jag har sett att det debatterats en fel på forumet, men utan ett entydigt svar.

Användarvisningsbild
Styranimon

Re: WYSIWYG Tyranids

Inlägg av Styranimon »

På mina Genestealers så har jag alltid Toxin Sacs, och det markerar jag genom att måla grönt i skårorna på huden.
Sedan finns det ju vissa som är mer petiga med det där, men oftast tror jag att det är ok om man bara säger att de har toxin.
Adrenal Glands däremot kan ju vara nice om man har den där skalbaggen på ryggen..
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Halvar

Inlägg av Halvar »

eftersom du inte har några som har TS och några som saknar dem så kan jag inte se något fel eftersom det inte finns någon beskrivning över vad som är TS eller AG. jag kan inte hitta någonting om att TS är samma sak som pungkulor på armarna i codexen och normala trygon svanstippen, alltså inte trygon prime svanstippen, har en del pungkulor och den kommer inte med TS i grund (tack och lov).
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Bara alla har/inte har det så tycker jag att det är okej. Det är när enheterna ser olika ut som det börjar göra skillnad.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

GastAndreas

Inlägg av GastAndreas »

Jag ska väl säg att jag är mer oldschool och ser gärna att man har det modellerat på figuren och inte bara färg.
Det ska vara tydligt vad de är utrustade med. Men det är bara vad jag tycker.

Men jag ska också säga att jag inte är en arrangör och bestämmer inte över sånt här. ;)

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jag tycker också att de skall vara modellerade på något sätt. Om du inte tycker att delarna från boxen är snygga kan du ju visa det på något annat sätt. Exakt hur är inte så noga så länge det framgår att de har just toxin sacs.
Eller så kan du alltid låta bli att ta den uppgraderingen. Utseende > effektivitet.
Jag är arrangör, men jag kommer inte att hålla i målnings- eller WYSIWYG-bedömning.

Så lite enkla svar:

Skall det modelleras? Ja, egentligen.
Kommer vi som arrangerar att märka om du inte har modellerat det? Antagligen inte. Det beror på hur mycket tid målningsbedömaren har att kolla WYSIWYG.

frigobben

Inlägg av frigobben »

Tack för alla svar. Det verkar som jag fått ett tillräckligt officiellt svar också, så på något sätt skall jag få dit dem. Bra att veta.

Det tråkiga med just toxin sacs är att de är lite för små för magnetisering. Det kan nog hända att häftmassan kommer fram.

Det verkar som jag fick lite medhåll på estetiken kring det hela också. Tack Halvar om indirekta tips om var de kan fästas, dvs där pungkulor hör hemma... Kan bli de enda ultrafertila genestealers jag har sett. Kanske får döpa om dem till genegivers. Jag kommer från Gbg, sade jag det?

Tack igen som sagt, och ledsen för den dåliga humorn, jag kunde inte låta bli snuskiga associationer efter att ha sträcksett norska serien DAGs nästan alla avsnitt. Rekommenderas! ;)

GastAndreas

Inlägg av GastAndreas »

Måste du magnitisera dom?

frigobben

Inlägg av frigobben »

Du menar att jag bara skall limma på dem? Eller finns det några andra smarta sätt att montera dem? Jag är lite grön även på hobbyaspekten...

Jag försöker ha så mycket "öppna val" som möjligt hos mina modeller, till rimliga gränser, så därför ville jag inte limma på dem, plus att jag som sagt inte tycker att de är så vackra, så därför vill jag ogärna fästa dem permanent. Tips för att montera dem temporärt mottages varmt.

Yautja

Inlägg av Yautja »

frigobben skrev:Du menar att jag bara skall limma på dem? Eller finns det några andra smarta sätt att montera dem? Jag är lite grön även på hobbyaspekten...

Jag försöker ha så mycket "öppna val" som möjligt hos mina modeller, till rimliga gränser, så därför ville jag inte limma på dem, plus att jag som sagt inte tycker att de är så vackra, så därför vill jag ogärna fästa dem permanent. Tips för att montera dem temporärt mottages varmt.
lite häftmassa
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Skriv svar