BSK 2010 - Preliminär information
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander, daskad
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Re: BSK 2010 - Preliminär information
Jag tycker egge har helt rätt. Mallen är inte jätteenkel att förstå för alla. Och jag vet, för det är jag som har skrivit den.
Dessutom stämmer det att ingen är lika noga med listkollen som efter deadline.
Jag kan berätta om hur det fungerar på ETC, tävlingen som är tänkt som den mest kompetativa i världen:
Att lämna in listor som innehåller något fel ger minuspoäng. Men efter att alla listor lämnas in görs de allmänt tillgängliga (precis som inför BSK nu). Alla fel upptäcks då och rättas till, ofta är det ett flertal lag som har någon felaktighet. Sedan beslutas det om minuspoäng ska utdelas och eftersom felen alltid hinner rättas till så låter vi i princip alltid bli att dela ut minuspoäng, det är fånigt att straffa för småfel, särskilt som de hinner rättas till innan turneringen. På de fyra åren turneringen spelats har vi delat ut minuspoäng till ett enda lag vad jag kan minnas och det var för att de inte rättade till sina listor och struntade i deadlines.
Ska verkligen BSK av principskäl ha ett system som är så mycket hårdare än världsmästerskapet?
Dessutom stämmer det att ingen är lika noga med listkollen som efter deadline.
Jag kan berätta om hur det fungerar på ETC, tävlingen som är tänkt som den mest kompetativa i världen:
Att lämna in listor som innehåller något fel ger minuspoäng. Men efter att alla listor lämnas in görs de allmänt tillgängliga (precis som inför BSK nu). Alla fel upptäcks då och rättas till, ofta är det ett flertal lag som har någon felaktighet. Sedan beslutas det om minuspoäng ska utdelas och eftersom felen alltid hinner rättas till så låter vi i princip alltid bli att dela ut minuspoäng, det är fånigt att straffa för småfel, särskilt som de hinner rättas till innan turneringen. På de fyra åren turneringen spelats har vi delat ut minuspoäng till ett enda lag vad jag kan minnas och det var för att de inte rättade till sina listor och struntade i deadlines.
Ska verkligen BSK av principskäl ha ett system som är så mycket hårdare än världsmästerskapet?
Tyckte man minusen var för hårda skulle man tryckt mer på det innan man visste man ska få minus. Vad är annars meningen att dom tog med minusen?
Nästa år så vet man att det är skit samma och behöver inte kontrollera sin lista. Visst jag kan tycka minusen är hårda men det gjorde iaf så att vårt lag körde nazikontroll på våra egna listor.
Vet man om förutsättningarna ska man påverka dom innan dom tar effekt. Annars är det ens eget ansvar, båda att kolla sin egen samt sitt lags listor.
//Magnus
Nästa år så vet man att det är skit samma och behöver inte kontrollera sin lista. Visst jag kan tycka minusen är hårda men det gjorde iaf så att vårt lag körde nazikontroll på våra egna listor.
Vet man om förutsättningarna ska man påverka dom innan dom tar effekt. Annars är det ens eget ansvar, båda att kolla sin egen samt sitt lags listor.
//Magnus
Nu har den ju det, jag tycker att principskälet här är att inte ändra på reglerna efter deadlinen och när det väl kommer till kritan. Hade diskussionen varit tidigare när de minus man skulle få publicerades kanske det kunde ändrats men som det känns så accepterade alla det (eller missade?) och nu i efterhand när folk drabbats av det klagar.Jocke Rapp skrev:Ska verkligen BSK av principskäl ha ett system som är så mycket hårdare än världsmästerskapet?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Jag kom just på en sak:
Jag ställer väldigt gärna upp på att ändra folks listor när det gäller komp (själva arméer kan bli krångligt då jag inte äger alla codex), så att Micke och Hyllander slipper, om det behövs.
Jag kan hjälpa till och ändra komp till riktig komp ändå, kan vara värt att säga. Likaså kommer min bil komma upp någon timme innan turneringen börjar vilket bör innebära att vi kan hjälpa till och bära och sätta upp terräng.
Edit: Jag håller med Yautja om det hade gällt OS och de som hade gjort fel hade blivit avlivade. Men det handlar om 40k. Med två räknesystem. I en turnering som lockar till sig fler ovana 40k-spelare än någon annan turnering. Jag anser att det kan vara farligt att anse att ett spel skall vara skrivet i sten utan möjlighet att ändra...
...men accepterar det som det är, helt enligt arrangörernas tycke.
Edit 2: Som systemet är nu så uppmuntrar det till att folk inte skall berätta att de har gjort fel. Jag ser inte det som passande. Detta kom jag på i efterhand och vill därför ändra det efter deadline.
Jag ställer väldigt gärna upp på att ändra folks listor när det gäller komp (själva arméer kan bli krångligt då jag inte äger alla codex), så att Micke och Hyllander slipper, om det behövs.
Jag kan hjälpa till och ändra komp till riktig komp ändå, kan vara värt att säga. Likaså kommer min bil komma upp någon timme innan turneringen börjar vilket bör innebära att vi kan hjälpa till och bära och sätta upp terräng.
Edit: Jag håller med Yautja om det hade gällt OS och de som hade gjort fel hade blivit avlivade. Men det handlar om 40k. Med två räknesystem. I en turnering som lockar till sig fler ovana 40k-spelare än någon annan turnering. Jag anser att det kan vara farligt att anse att ett spel skall vara skrivet i sten utan möjlighet att ändra...
...men accepterar det som det är, helt enligt arrangörernas tycke.
Edit 2: Som systemet är nu så uppmuntrar det till att folk inte skall berätta att de har gjort fel. Jag ser inte det som passande. Detta kom jag på i efterhand och vill därför ändra det efter deadline.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 26 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Ja jo, men å andra sidan har man sagt att "skriver du fel i din lista så får du minus" så borde man ju få minus.
Om man på världsmästerskapen sitter och väger felen mot nån slags snällhet och bara ger minus i speciella fall, så är det ju upp till dom som håller i världsmästerskapen.
Nu har ju faktiskt arrangören för just BSK sagt att så här är det, då får väl folk rätta sig efter det, det var ju inte direkt många som klagade när dom skrev att det skulle vara en massa minus om man skickade in felaktiga listor.
Om man på världsmästerskapen sitter och väger felen mot nån slags snällhet och bara ger minus i speciella fall, så är det ju upp till dom som håller i världsmästerskapen.
Nu har ju faktiskt arrangören för just BSK sagt att så här är det, då får väl folk rätta sig efter det, det var ju inte direkt många som klagade när dom skrev att det skulle vara en massa minus om man skickade in felaktiga listor.
Winning is a theme!
twitter: xdanskx
-
Silversixx
Det är ju inte så att folk inte har tyckt det var dåligt när det anslogs men det var bara thp sex personer som skrev vad de tyckte. Argumentet om att veta om förutsättningarna brister helt här.
Det finns två klara punkter:
Kompmallen kan vara svårförstådd, till och med en av huvudförfattarna medger detta.
Det är en "Polareturnering" i och med dess lagspelet. Det lockar många oerfarna.
Folk argumenterar inte emot eventuella straff, de är däremot emot hur mycket straffar...
Det finns två klara punkter:
Kompmallen kan vara svårförstådd, till och med en av huvudförfattarna medger detta.
Det är en "Polareturnering" i och med dess lagspelet. Det lockar många oerfarna.
Folk argumenterar inte emot eventuella straff, de är däremot emot hur mycket straffar...
Problemet med mallen är just att om du gör en enda ändring kan du behöva räkna om hela %¤&# listans komp. Jag meckade med fem poäng i listan och hamnade då fel med 0,5 komppoäng. Om vi får -10 för det så känns det jävligt sugigt, särskilt som det inte ändrar vår snittkomp.
I fallet med vår felräknade Eldarlista (där alla kanoner förklätt sig och vägrade betala inträde) så är det bara att le och ta smällen. En armélista är betydligt lättare att räkna ihop än kompen. Failar man där får man ta minuset.
I övrigt håller jag med Egge. I samma tonläge.
I fallet med vår felräknade Eldarlista (där alla kanoner förklätt sig och vägrade betala inträde) så är det bara att le och ta smällen. En armélista är betydligt lättare att räkna ihop än kompen. Failar man där får man ta minuset.
I övrigt håller jag med Egge. I samma tonläge.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
det diskuteras väl både minusets vara eller icke vara, och hur hårt det straffar.
jag kan inte tycka att -10 är speciellt hårt...
inte om man sätter det i relation till dom 400 poängen man kan få (utan att räkna med komp) för att vinna alla matcher.
för om man ser det så, så är faktiskt 10 minuspoäng ganska lite...
du kan sätta det i relation till ett slag oxo om du vill. En vinst blir en draw, en draw blir en förlust.. ja, på en singel-turnering så kan du få en del positionstapp på det, men nu är det 20 slag det handlar om, inte 5...
jag kan inte tycka att -10 är speciellt hårt...
inte om man sätter det i relation till dom 400 poängen man kan få (utan att räkna med komp) för att vinna alla matcher.
för om man ser det så, så är faktiskt 10 minuspoäng ganska lite...
du kan sätta det i relation till ett slag oxo om du vill. En vinst blir en draw, en draw blir en förlust.. ja, på en singel-turnering så kan du få en del positionstapp på det, men nu är det 20 slag det handlar om, inte 5...
Winning is a theme!
-
the godfather
heja rapps exempel
Fast det här är ju inte heller helt rätt även om det är lite offtopic - det komp-optas för lagkompen och trycks ut hårda listor av sällan skådat slag till BSK som ju faktiskt ger fantastiskt mycket rankingpoäng med 160 deltagare (vilket en hel del här spelar för även om de inte vågar erkänna det)!egge skrev: Men jag har hela tiden haft bilden av BSK som en kul lag turnering - inte det hårdaste turneringsklimatet som jag stött på.
Som jag sa innan, folk visste vad som gällde innan så se till att få rätt på listorna.
Med ETC som exempel, är det ok om vi struntar i sluttiden och spelar vidare?