BSK 2010 - Preliminär information
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander, daskad
Re: BSK 2010 - Preliminär information
Subjektiv komp gynnar de som känner arrangörerna och vet vad de tycker är hårt mindre hårt, så den elit som tjänar på det blir ännu mindre. Samtidigt lär det bli en hel del sura miner när arrangören och deltagaren tycker olika om listors komp. Se bara vad som hände efter GothCon i år...
Sen om man är nybörjare så tror jag inte att man bryr sig särskilt mycket om placeringar, man bör väl inse att man inte riktigt klarar av att ta de högre placeringarna ändå. De är väl nöjda med att spela några matcher, känna på turneringsklimatet och lära sig några knep av mer erfarna motståndare (och sen själva använda dem senare i turneringen). Så jag tror inte nybörjare bryr sig om deras listor har lägre komp än vad de förtjänar, de lär de tycka att de får i kompat också då de oftast inte själva ser vissa synergier i sina egna listor som arrangörerna ser.
De som drabbas mest är väl de som har varit på några få turneringar och vill börja spela mer tävlingsinriktat, men ännu inte riktigt greppat mallen. Men har man väl kommit till den nivån är det bara att träna mer och efter ett tag lär man sig vad som funkar och inte funkar med mallen. Att bygga hårda listor, vare sig kompat eller okompat, är en konst och bör med all rätt belönas.
Sen förstår jag att även nybörjare blir sura för minus för att de inte riktigt förstår den ganska komplicerade mallen och räknat fel på kompen, men det är ju en annan sak. Sen är ju -2,5p per spelare inte så jättemycket minus, jag brukar ju leva med -5, -10 i turneringar med höga målningskrav...
Dock så kommer jag komma till BSK år efter år oberoende hur det görs med komp och bestraffnings minus, när man väl är där tänker man inte på sånt, utan koncentrerar sig på själva spelet och har kul!
Sen om man är nybörjare så tror jag inte att man bryr sig särskilt mycket om placeringar, man bör väl inse att man inte riktigt klarar av att ta de högre placeringarna ändå. De är väl nöjda med att spela några matcher, känna på turneringsklimatet och lära sig några knep av mer erfarna motståndare (och sen själva använda dem senare i turneringen). Så jag tror inte nybörjare bryr sig om deras listor har lägre komp än vad de förtjänar, de lär de tycka att de får i kompat också då de oftast inte själva ser vissa synergier i sina egna listor som arrangörerna ser.
De som drabbas mest är väl de som har varit på några få turneringar och vill börja spela mer tävlingsinriktat, men ännu inte riktigt greppat mallen. Men har man väl kommit till den nivån är det bara att träna mer och efter ett tag lär man sig vad som funkar och inte funkar med mallen. Att bygga hårda listor, vare sig kompat eller okompat, är en konst och bör med all rätt belönas.
Sen förstår jag att även nybörjare blir sura för minus för att de inte riktigt förstår den ganska komplicerade mallen och räknat fel på kompen, men det är ju en annan sak. Sen är ju -2,5p per spelare inte så jättemycket minus, jag brukar ju leva med -5, -10 i turneringar med höga målningskrav...
Dock så kommer jag komma till BSK år efter år oberoende hur det görs med komp och bestraffnings minus, när man väl är där tänker man inte på sånt, utan koncentrerar sig på själva spelet och har kul!
Alexander Merinen
Jag tycker också att subjektiv komp är överlägset mallkompen just för att jag har svårt för att mallopta på det sätt som annat folk kan göra. Subjektiv komp blir, enligt mig, oftast mer rättvisst för erfarna spelare kan inte bara använda sig av ett känt hål från början.
Mallkompen är klart överlägsen när det gäller att låta arrangörer slippa komparbete. All komparbete är redan klart, med undantaget att kontrollera listor. Men det blir hårdare listor på högre komp samtidigt som folk som inte opatar får snällare listor på klart för låg komp.
Mallkompen är nog klart bäst att använda på BSK, dock. Jag tycker dock att -10 för ett fel som inte påverkar resultatet alls är rätt hårt. Jag vill inte jämföra det med målningspoängen rakt av. Jag vill jämföra det att med att Zurken kommer med exakt samma armé som jag och har målat i exakt samma klass men på grund av att han har missat något på undersidan så får han -10 poäng, trots att ingen ens har sett det och skulle inte märka det om han inte på fyllan hade berättat det.
Mallkompen är klart överlägsen när det gäller att låta arrangörer slippa komparbete. All komparbete är redan klart, med undantaget att kontrollera listor. Men det blir hårdare listor på högre komp samtidigt som folk som inte opatar får snällare listor på klart för låg komp.
Mallkompen är nog klart bäst att använda på BSK, dock. Jag tycker dock att -10 för ett fel som inte påverkar resultatet alls är rätt hårt. Jag vill inte jämföra det med målningspoängen rakt av. Jag vill jämföra det att med att Zurken kommer med exakt samma armé som jag och har målat i exakt samma klass men på grund av att han har missat något på undersidan så får han -10 poäng, trots att ingen ens har sett det och skulle inte märka det om han inte på fyllan hade berättat det.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
I subjektiv komp kan man aldrig vara säker på vad som händer. Jag har personligen varit med om att listor som får medel i komp på flera turneringar får fånigt dålig komp på andra. Det är inte alls kul att komma dit och få reda på att man inte har en suck.
Med mallen så vet man ju vad man har för komp innan turneringen.
Att säga att mallen skapar ett spel i spelet tycker jag alltså är helt fel. Det spelet finns med i den subjektiva kompen också, men då vet man inte så mycket om spelreglerna. Det är kompen som skapar ett spel i spelet, det spelet modifieras sen efter vilken sorts komp det är och hur kompen påverkar resultatet.
Med mallen så vet man ju vad man har för komp innan turneringen.
Att säga att mallen skapar ett spel i spelet tycker jag alltså är helt fel. Det spelet finns med i den subjektiva kompen också, men då vet man inte så mycket om spelreglerna. Det är kompen som skapar ett spel i spelet, det spelet modifieras sen efter vilken sorts komp det är och hur kompen påverkar resultatet.
En bild säger mer än 1000 kaniner
edit. Imp sa det bra.
För att frångå den trista komp diskussionen: Vilket bangiro ska man betala in till, fick påminnelse mail att betala men finns fortfarande ingen info mer än en summa i betalningsammanfattningen...
Jag har lagt ner det där och tänker nog försöka med den klassiska "anmälan på plats"...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Jo får väl bita i det sura äpplet och hoppas på kort kö och inte så bitter personal ^^
Det var helt ok med att anmäla sig på plats förra året om jag inte minns fel. Vi var ju där med rätt goda marginaler.
@Egge, jag håller helt klart med att det är jättefånigt att få minus för ett kompfel som inte påverkar kompen
@Egge, jag håller helt klart med att det är jättefånigt att få minus för ett kompfel som inte påverkar kompen
Alexander Merinen
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
all info om betalning finns här:
http://bsk.sverok.net/SilverStripe/startsida
Anmälningsinformation
Klicka på Föranmälning uppe till höger och registrera er i Konventsdatabasen
Så efter att du registrerat dig använd följande
information:
Ifall man vill bli medlem i Armagedon:
Betalar 200 kr till Armagedons bankgiro
5702-0778 Betalningsmottagare Spelföreningen Armagedon
Som meddelande skriver man:
Personnr (10 siffror) samt MEDLEM
Ifall man INTE vill bli medlem i Armagedon:
Betalar 300 kr till Armagedons bankgiro
Personnr (10 siffror) samt INTE MEDLEM
http://bsk.sverok.net/SilverStripe/startsida
Anmälningsinformation
Klicka på Föranmälning uppe till höger och registrera er i Konventsdatabasen
Så efter att du registrerat dig använd följande
information:
Ifall man vill bli medlem i Armagedon:
Betalar 200 kr till Armagedons bankgiro
Personnr (10 siffror) samt MEDLEM
Ifall man INTE vill bli medlem i Armagedon:
Betalar 300 kr till Armagedons bankgiro
Personnr (10 siffror) samt INTE MEDLEM
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
-
Silversixx
Det har varit väldigt tyst från arrangörernas sida angående minusen. Ska man anta att det fortsätter vara så och sen är det slut på diskussionen?