SM2014 - Information
Moderatorer: DHettNeck, GoB40k
Re: SM2014 - Information
Räknas summonade enheter från troops-kategorin som objective secured i en demonarmé? Jag spelar demoner som main detachment. Min herald summonar en enhet plaguebearers. Har enheten objective secured-regeln?
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com
Nej.Olof skrev:Räknas summonade enheter från troops-kategorin som objective secured i en demonarmé? Jag spelar demoner som main detachment. Min herald summonar en enhet plaguebearers. Har enheten objective secured-regeln?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Är dom med i ditt CAD? Nej det är dom inte, då är dom inte OS. Att dom är troops gör ingen skillnad.Olof skrev:Räknas summonade enheter från troops-kategorin som objective secured i en demonarmé? Jag spelar demoner som main detachment. Min herald summonar en enhet plaguebearers. Har enheten objective secured-regeln?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Till skillnad från spawnade termagaunts som faktiskt har OS då deras regel säger "identisk till termagaunts valda från troop-sektionen på ALLA sätt".
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Flogger: Termagaunts är inte heller OS när dem e spawnade.. du har inte köpt dem till din arme... precis samma som demonerna.. oavsett om de står att dem är samma som "vanliga" termagaunts.. funkar inte demonernas funkar inte heller spawnade termas IMHO.. men detta måste väl dem flesta hålla med om? (Utom flogger då..)
Så spawnade Termagants har en regel som säger att de är identiska med Termagants från armelistan, även fast de egentligen inte är en del av armélistan. Summonade Daemons har inte någon sådan regel utan de är helt enkelt bara en enhet i armén utan detachment-tillhörighet, och det är just detachment-tillhörigheten som möjliggör att Troops skall få Objective Secured.A unit spawned by a Tervigon is identical in every way to a Termagant unit chosen from the Troops section of the army list, and is treated as such for all mission special rules.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Mitt svar är också att de inte får obsec eftersom de inte står med i armélistan.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com
Eller... Hmmmm... Jag är nog inte så säker på min sak. Visst, de är identiska med en enhet från Troop-sektionen, men det betyder ju inte att de är en del av ett CAD. De kan ju lika gärna tillhöra ett detachment utan objective secured på sina Troops. Hur vet man det liksom? Samma detachment som Tervigonen? Vart finns regelstödet för det?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
jo, spawnade termagaunts räknas, summonade demoner ej. Detta är tydligt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Fast, Flogger, vad är ditt argument för att de är en del av detachmentet? Säg att du skulle spela en Tyranid-CAD med en Tyranid-formation utan objective secured med en Tervigon, skulle de Termagantsen få OS då också?