SM2014 - Information

Moderatorer: DHettNeck, GoB40k

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: SM2014 - Information

Inlägg av refabricated »

Jag kommer betala turneringen i eftermiddag/kväll.

MEN jag vill ändra min anmälan och istället spela i ÖSM.

Vill inte lägga massa tid/pengar på att spela en 10-12manna turnering, mina pengar, min tid, mitt val. Synd det blir såhär, orsaker får ni utvädera senare.

Ses i Jönköping gott folk!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

kraftman

Inlägg av kraftman »

Vad händer ?

Är rankingpoängen så jäkla viktig ?
Jag ser ärligt talat inte problemet med en turnering på 10-20 pers på SM.

Skulle det inte vara SM ? Det är ju fasen skandal om folk som kvalat in till SM väljer att spela ÖSM istället. Vad är då skillnaden på det här och en vanlig turnering ?
Jag missade kval med en hårsmån men hade inte tvekat spela riktiga SM för att ge dom kvalade en riktig match !

Får man verkligen välja att spela en sido-turnering om man har kvalat ?

Jag har redan betalat men om alla kvalade hoppar över till ÖSM så blir jag tveksam om jag vill vara med och ser då ett giltigt själ att få pengarna tillbaka..
Kanske man vill undvika s.k. "pro-gamers" för en gång skull ?

Ni kanske skulle införa att man måste vara med på SM för att få en plats till landslaget ?

Fram med skämskudden ! Fy på er !

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

@Kraftman
Det där känns som ett påhopp jag inte gillar...

Jag skiter i rankingpoäng. Den viktiga biten för mig är att ha kul och träffa folk. Tack vare denna hobbyn så har jag vänner i typ alla städer i detta landet. Något som gör det rätt mkt lättare att fatta andra viktiga beslut i livet som var man skall bo mm. Var jag än hamnar så kommer det finnas bekanta där.
Att spela en liten turnering på 10 pers där jag redan mer än väl känner ALLA är inte lika kul som att spela en turnering där jag enbart känner 1/3. Visst kan man snacka vid sidan av, men då har man inte 3h på tu-man-hand direkt.

Visst fan ser jag mig som en kompetativ spelare men jag är väldigt mån om att ha trevligt och just skapa nya vänner. För det är det JAG tycker är viktigt.
Jag blir rent av sårad när jag läser vad du skriver. Det där var bara egoistiskt.
Bara för att jag gillar att spela kompetativt betyder det inte att det är det enda eller ens det viktigaste i denna hobbyn.

Nu känns det bara som att detta kommer spåra ut utav bara helvete, men det skiter jag i. Din post lyckas göra mig både arg och ledsen. Grattis!

SamuelB

Inlägg av SamuelB »

Jag tror inte att folk bryr sig så mycket om ranking poängen att dom vill byta turnering för den anledningen.
Personligen om jag hade kvalat i år så hade jag också velat byta för att spela en större turnering är roligare än att spela en på 12 personer.

Framförallt för att man lär känna nya människor och lär sig mer och utvecklas mer som spelare.

Jag kan förstå att en hel del tycker att ÖSM kunde vara skönt för att man "slipper" spela mot dom mest kompitativa spelarna i Sverige och i den bästa av två världar så hade det varit två stycken stora turneringar istället. Men nu är man i den situationen att den ena turneringen är väldigt liten.
Jag har hela tiden varit positiv till att man skulle ha hela SM som öppet och skippa kvalet. Men det är en helt annan diskussion.

kraftman

Inlägg av kraftman »

Refab !

Det var absolut inte riktat till just dig Olof (du är en sjysst kille) så ta det inte personligt ! Det finns många andra som har velat byta över till ÖSM..

Jag kan förstå att det känns tråkigt att det är så få anmälda, men jag tycker nog att sånt hade kunnat lösas på plats när man ser hur många som verkligen är på plats eftersom det går att betala in t.o.m. i dag !

Personligen så ser jag SM lite som det var förr på Gothcon, där ett visst antal går vidare och om det då är 16 pers eller 10 som gör upp om finalplatsen kan väl kvitta. Det är väl titeln som är viktig ? Det finns ju sjukt många andra turneringar...särskilt på västkusten ;)

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Nu har jag fått kaffe i mig.

Titeln är en kul grej, det viktiga är den sociala biten...

Och jag gillar inte heller din antydan(iaf kan man tolka det så) att bara för att det finns mkt turneringar på västkusten så skall man hålla sig borta från andra innåt landet. Det är ju då man får träffa folk man inte ser så ofta.
Antar att vi helt enkelt har olika syn på hela turnerings-biten.

Det kanske inte är så bra för min motståndares turneringsresultat att möta mig i en match. Men jag kan lova dig att jag kommer göra mitt bästa under 3h för att du som motståndare skrattar och har kul under hela matchen. Och efteråt kommer jag om du vill alltid att göra mitt bästa för att komma med hintar om hur du kan förbättra ditt spel(OM du som motståndare vill ha kommentarer).
Jag lägger ganska mkt energi och vikt på att min motståndare skall ha lika kul som jag och därför reagerar jag rätt starkt när någon säger att jag bara spelar för att få poäng i nått hittepå rankingsystem. Jag vet att det inte var menat som ett personligt påhopp, men det kändes trots det ganska riktat mot dels mig och dels en del av mina bättre vänner. Och i det läget är jag inte tyst.

Nu skall kaffet få lugna magen och jag skall hålla tyst en tid...

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Det känns som lite av poängen med sm går förlorad om kvalade byter till öppna. Hajar att det är roligare med mer folk dock. Man kanske kan få in rankingen i swissen som kompromiss, likt kompen är i swissen ibland på gc.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Refab.. Ärligt talat så har även jag lite svårt att begripa hur du tänker, även om det hade varit 20 anmälda så hade du förmodligen känt och spelat mot dom allihop.
Det du (och andra med liknande tankar) åstadkommer genom att hoppa av är ju faktiskt att förstöra för dom som är kvar.
Det kan också uppfattas som arrogant för de som försökt men misslyckats att kvala att vissa så lättvindigt kastar bort sin plats.

Missförstå mig inte nu, Olof. Jag gillar dig jättemycket. Däremot gillar jag inte att du vill byta till ÖSM, så det så!

Puss!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Poet

Inlägg av Poet »

Jag vill också spela i ÖSM pga fler folk.. DELS för rankingen.. men också för att - som svensson säger - spela mot nya spelare.. finns nog en hel del talanger där ute som man inte mött..och om man möter någon mindre bra spelare så är det ju min personliga åsikt att den spelaren kommer lära sig bra mkt mer av att spela mot ETC-spelare än mot andra sämre spelare.

Och dessutom pröjsar inte jag 2000kr för att åka på en 10-manna turnering (Om det inte skulle ligga VÄLDIGT nära ETC... och isåfall för att träna med hela laget).

Så jag pröjsar också ikväll och skickar in listan.. vill va med i ÖSM. (Är ju som tidigare noterat ÖPPNA SM - För alla som vill va med).

Desertlord

Inlägg av Desertlord »

Poet skrev:Jag vill också spela i ÖSM pga fler folk.. DELS för rankingen.. men också för att - som svensson säger - spela mot nya spelare.. finns nog en hel del talanger där ute som man inte mött..och om man möter någon mindre bra spelare så är det ju min personliga åsikt att den spelaren kommer lära sig bra mkt mer av att spela mot ETC-spelare än mot andra sämre spelare.

Och dessutom pröjsar inte jag 2000kr för att åka på en 10-manna turnering (Om det inte skulle ligga VÄLDIGT nära ETC... och isåfall för att träna med hela laget).

Så jag pröjsar också ikväll och skickar in listan.. vill va med i ÖSM. (Är ju som tidigare noterat ÖPPNA SM - För alla som vill va med).
Är det okej att byta till SM från ÖSM?

Troligen inte misstänker jag, för det är väl ändå den platsen alla spelat/ kämpat för att få spela i SM och få visa vem som är bäst i Sverige.

Om det nu visar sig att det bara finns 10 platser anmälda/ tagna i SM turneringen så kommer man väl ändå få sjukt roliga och hårda matcher vilket också borde betyda något.
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Skriv svar