Gissningslek SM 2015!
Moderatorer: DHettNeck, GoB40k
Re: Gissningslek SM 2015!
Jag har modeller till den listan - kommer inte spela den iallafall - de e för trist, kommer spela nåt helt nytt.. nåt jag aldrig spelat förr... känns mycke roligare.
=)
=)
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Jag som då kör UM med en del grav kan säga att allt prat om den listningen med skyhammer faktiskt gjort mig mer sugen att köra den. Så i mitt fall får det omvänd effekt.Flogger skrev:De som äger gravmodeller för att täcka upp skyhammer och 1 centpod kommer spela det. Det finns inte en enda dålig matchup på SM för den listan. Demonerna är bortkompade och alla andra arméer stendör (även IK) mot den, förutom en spegellista då.
Om denna tråden minskar mängden grav är jag bara nöjd och glad, och det är mina IK och Tyranids också
Men bailar nog det av lika delar målarstress och det faktum att jag gillar min lista. Den har mognat fram från match till match, inte internet-hastats fram utifrån vad som är det nya svarta.
-Duktig!Nurgle skrev:Jag som då kör UM med en del grav kan säga att allt prat om den listningen med skyhammer faktiskt gjort mig mer sugen att köra den. Så i mitt fall får det omvänd effekt.Flogger skrev:De som äger gravmodeller för att täcka upp skyhammer och 1 centpod kommer spela det. Det finns inte en enda dålig matchup på SM för den listan. Demonerna är bortkompade och alla andra arméer stendör (även IK) mot den, förutom en spegellista då.
Om denna tråden minskar mängden grav är jag bara nöjd och glad, och det är mina IK och Tyranids också
Men bailar nog det av lika delar målarstress och det faktum att jag gillar min lista. Den har mognat fram från match till match, inte internet-hastats fram utifrån vad som är det nya svarta.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Knektar är ju countern för Gladiusen så då även skyhammern tror jag. Det är en del sexor man skall slå för att sänka en knekt och misslyckas man... ja, då får man smaka stomp.Flogger skrev:De som äger gravmodeller för att täcka upp skyhammer och 1 centpod kommer spela det. Det finns inte en enda dålig matchup på SM för den listan. Demonerna är bortkompade och alla andra arméer stendör (även IK) mot den, förutom en spegellista då.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
-
Gonka Koff
Här sitter jag och nojjar för att det ska komma snabba demonlistor och förstöra för mina gubbar. Hoppas Flogger har rätt i att dom är bortkompade, för min lista kan man krossa med vilken demonlista som helst.
Men skyhammer och knights tror jag mig kunna fixa hyfsat, men förmodligen är det en kass lista jag kommer med, för jag har aldrig sett nåt liknande på Internet.
Men skyhammer och knights tror jag mig kunna fixa hyfsat, men förmodligen är det en kass lista jag kommer med, för jag har aldrig sett nåt liknande på Internet.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Gissningslek SM 2015!
Jag som tänker spela jättesnabba och jättehårda demoner...
Flogger är ett troll <3 (om någon behövde en påminnelse)
Flogger är ett troll <3 (om någon behövde en påminnelse)
Håller med!Hylander skrev: Knektar är ju countern för Gladiusen så då även skyhammern tror jag. Det är en del sexor man skall slå för att sänka en knekt och misslyckas man... ja, då får man smaka stomp.
Den listan jag gjorde som test innehåller 10 deepande meltaskott (varav 3 ignore cover) 1 centpodd med 15 gravshots och ytterligare 40 gravshots från skyhammer.
Runda 1 - tactical doctrine ger reroll för 6 meltaskott. Runda 2 - devastator doctrine ger reroll på alla grav cannons.
6-7 meltaskott träffar. Säg att hälften går på Ion shield. Så 5-6 går igenom. Av dessa ger typ 2 explosion, vilket totalt plockar bort 7-12 HP.
Höftar att det blir en sisådär 44 hits med gravshots , som ger 13-14 sexor. Säg att hälften tar på Ion shield och inget cover save, så går 10 igenom.
Ovan förutsätter förstås att alla kommer inom range, inga poddar mishapar eller att IK inte står i skydd.
Jag föredrar oftast meltorna eftersom de har chans till explodes. Så kan eventuella gravguns plocka bort de sista poängen på en IK. Men är det bara en knekt räcker oftast 3 meltamarinepoddar utan att gravs behövs.
(Med förbehåll för mattefel, säkert flera av er som har betydligt mer ackurat sannolikhetsberäkning. Jag tillämpar principen "fort men fel")
I runda slängar tar nog skyhammer ihop med meltor 2 knektar på droppen (genom skölden). Gör som Olof, räkna på't.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
398stycken, helt klart!
Men räkna inte "rakt av".Flogger skrev:I runda slängar tar nog skyhammer ihop med meltor 2 knektar på droppen (genom skölden). Gör som Olof, räkna på't.
tex
6 HP med grav på en knekt utan sköld
6 HP kräver ca 30 träffar (RR iom gravamps) då 1/3 missar så krävs 45 skott (utan RR)
Detta är ju vad det borde vara men det räcker att ett extra skott missar el dylikt så går ju inte knekten ner. Vill man vara korrekt så skall man fråga sig med vilken sannolikhet man lyckas på 45 skott. Det blir lite annorlunda räkningar MEN ett klar bättre resultat.
All har vi väl tänkt att 3 laser skall knäcka en av 10 bil som har 2 HPs... för att sedan missa två av tre skott.
Att missa två eller fler skott är 7/29 risk dvs ca 25%. Om matchen hänger på detta så kanske man inte är så kaxig längre..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.