Fantasia Fanatic XXX

Två årliga turneringar i Umeå

Moderator: Dante82

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Fantasia Fanatic XXX

Inlägg av DHettNeck »

kraftman skrev:Jag tycker att 1-2 detachments gynnar de bra codexarna mer, särskilt när Tau och Eldar har tillgång till "Decurion" style detachments.

Man skulle kunna begränsa dom lite genom att tillåta antingen max 1 "Decurion" style detachment ELLER 1-2 av andra typer av detachments, alternativt 1-3 detachments för codexar som saknar "Decurion" !

Något man ser överlag på turneringar är att de "dåliga" codexarna oftast drabbas onödigt hårt av begränsningar. LBK ITC har ju löst det på ett fiffigt sätt..

Jag hade även gärna sett att icke-allianser gynnas mer.
Vi ska överväga det. Dock håller jag inte med om anledningen då både tau och eldars "Decurion detachments" är generellt sämre än deras vanliga CADs. Dock är det roligare för de vekare codexarna med fler detachments, men det främjar också dödsstjärnor väldigt mycket att få ta från ännu fler factions.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

kraftman

Inlägg av kraftman »

det främjar också dödsstjärnor väldigt mycket att få ta från ännu fler factions.
Jag tänkte också på det, men kom inte på någon simpel lösning då man får alliera sig. Kanske man kan begränsa det till att bara mono-arméer får ta 1-3 detachments ?

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

kraftman skrev:
det främjar också dödsstjärnor väldigt mycket att få ta från ännu fler factions.
Jag tänkte också på det, men kom inte på någon simpel lösning då man får alliera sig. Kanske man kan begränsa det till att bara mono-arméer får ta 1-3 detachments ?
Kanske att man ska få ta hur många detachments man vill, men max från två olika factions?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

kraftman

Inlägg av kraftman »

Ja, det blir nog bra för då kan man inte ta CAD + Decurion + allies...!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Vore inte det enklaste sättet att komma åt allies att göra alla allies till come the apocalypse (eller convenience eller desperate) så att man inte får joina varandras enheter eller ge varandra specialregler/psychic powers och då slipper man allierade stjärnor?

Jag funderar iofs på att köra grey knights + ultramarines (men utan stjärna/draigo) så jag borde väl hålla tyst egentligen? :)

I övrigt gillar jag enkelheten i restriktionerna och att ni tagit bort de "värsta" psychic powerserna.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

En uppdaterad version av restriktionerna finns nu på första sidan.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

NIB

Inlägg av NIB »

DHettNeck skrev:
kraftman skrev:
Kanske att man ska få ta hur många detachments man vill, men max från två olika factions?
Låter bra tycker jag, känns som man kan göra roligare listor med 3 detachments.

Hur är tankegången kring att behålla max 3 av samma units när man ändå kör flera specifika hard caps? Exempelvis Flyrants är kanske för bra, men går det inte komplettera med den gamla FF-cappen på max 3 FMC, alternativt uppdatera den till max 3 av samma FMC? Roliga alternativa builds torskar på max 3-regeln, som ex Lictorshame. Gladius ObSec podspam kommer runt max 3-cappen ändå, även om den blir lite svagare av Grav-cappen.

Nu när Tröger verkar ha avlastat dea från att bekymra sig över att ha koll på regler osv, är det inte ett gyllene tillfälle att släppa in Forgeworld? Vore himla kul att få spela med Malanthropes o Dimachaerons :L

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

NIB skrev:Hur är tankegången kring att behålla max 3 av samma units när man ändå kör flera specifika hard caps? Exempelvis Flyrants är kanske för bra, men går det inte komplettera med den gamla FF-cappen på max 3 FMC, alternativt uppdatera den till max 3 av samma FMC? Roliga alternativa builds torskar på max 3-regeln, som ex Lictorshame. Gladius ObSec podspam kommer runt max 3-cappen ändå, även om den blir lite svagare av Grav-cappen.

Nu när Tröger verkar ha avlastat dea från att bekymra sig över att ha koll på regler osv, är det inte ett gyllene tillfälle att släppa in Forgeworld? Vore himla kul att få spela med Malanthropes o Dimachaerons :L
Det finns väldigt många enheter som är väldigt bra att spamma, och det är väldigt svårt att lyckas lista alla, speciellt eftersom man vill ha lätta och kompakta restriktioner. Tex så stryper en sådan här restriktion tex spam av Skyhammers, flyrants, screamers, black knights, maulerfiends osv.

Det här är ju 4:e fantasia i rad jag skriver reglerna till ;) Och nej, Forgeworld kommer aldrig släppas in så länge jag har något att säga till om ;)

Till våren kommer det förmodligen vara "Trögerkomp"TM som gäller, så då kommer det vara friar att välja hur man bygger sin lista.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

NIB

Inlägg av NIB »

Y no Forgeworld? Funkar väl bra med lite restriktioner, som allt annat.

doomarn

Inlägg av doomarn »

Ingen förutom jag som tycker 3x3 D-battery (eldar) är lite för OP? eller 6x3 som restriktionerna tillåter just nu.
billiga str D barrage,, visst bara 24" men inget överlever inom det området mot en av de starkaste skytte armeerna som finns. Me not likey

Skriv svar