Space Hulk 3D / Zone Mortalis av gipsklossar från Hirst Arts

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Willypold
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 sep 2013, 09:20

Space Hulk 3D / Zone Mortalis av gipsklossar från Hirst Arts

Inlägg av Willypold »

Ok, det här kanske tangerar det tillåtna i och med att det här bygget inte specifikt är till för 40K, men det hör ju hemma i världen i alla fall...

Jag har sedan Space Hulk 1st Edition kom ut velat ha ett bräde i 3D och genom åren har jag provat olika varianter för det, både i papper och andra material. Runt 2004 eller däromkring upptäckte jag Hirst Arts gjutformar och började bygga dungeons till fantasy samt SF-miljöer till i första hand Star Wars Miniatures. Så småningom gungade intresset över till bräden för HorrorClix, som använder sig av ett rutmönster på 1,5 tum för förflyttningen och projektet Gothic Arena (http://www.hirstarts.com/gotharena/gotharena.html) som ursprungligen var avsett för det allra första Clix-spelet - MageKnight.

Detta ledde så småningom till insikten om att det vore möjligt att bygga ett Space Hulk-set baserat på samma geometriska princip, alltså 1,5-tumsrutor och en halv tum utrymme på vardera sidan och sedan en vägg. Ungefär samtidigt producerade Bruce Hirst gjutformen Industrial Edge till just Space Hulk. Industrial Edge är tänkt att användas med golvbrickor på 1,5 tum, vilket gör det möjligt att använda 40K-legala Terminators (och eftersom 1,5 tum egentligen är 38 mm, så lade Bruce till 1,5 mm fri yta längs kanten på Industrial Edge-bitarna). Bruces egen version använder inte väggar, utan Industrial Edge ska i första hand ge ett intryck av 3D.

Geometrin på min version är som följer – golvplattor på 1,5 tum med 0,5 tum bred Industrial Edge på vardera sidan, med 0,5 tum tjocka väggar ytterst. Det här ger tillräckligt mycket utrymme för att kunna hantera både Terminators och spretarmade Genestealers mellan väggarna.

Mitt set består just nu av de 50 rum- och korridorsektioner som krävs för samtliga scenarion till 2nd Edition. Att jag valde den regelmässigt bökigaste versionen är för att den har flest scenarion. Ytterligare ett dussin sektioner behövs för att kunna köra med första och tredje upplagorna också.

Bruce Hirsts ursprungliga idé om sitt Space Hulk-set

Bild

Efter att ha byggt ett komplett set bestämde jag mig för att bygga en ny version med höga väggar, så jag skrotade det första setet. Det enda som följde med var färgsättningen på ledningarna längs med golvet...

Korsningar och hörn

Bild

Korridorsektioner

Bild

Ett av rummen

Bild

Suicide Mission uppställt

Bild

Lösa delar för att kunna bygga större rum

Bild

Variantrum och alternativa väggar

Bild

Allt i ett

Bild

Ett litet Line of Sight-problem - i den här situationen har terminatorn LOS mot genestealern enligt reglerna till 40K (och därmed även om man använder brädet till Zone Mortalis), men har det inte enligt reglerna till Space Hulk, eftersom det handlar om att strikt hålla sig till rutorna för förflyttningen och där även figurernas facing har avgörande betydelse.

Bild

Om intresse finns kommer jag att ta upp målning och lite om gjutning och själva konstruktionen.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Space Hulk 3D / Zone Mortalis av gipsklossar från Hirst

Inlägg av imp »

OJ!

Intresse finns =)
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Space Hulk 3D / Zone Mortalis av gipsklossar från Hirst Arts

Inlägg av Ismeno »

Otroligt snyggt, imponerande!


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Bulgrim
Inlägg: 276
Blev medlem: 21 okt 2009, 21:56

Re: Space Hulk 3D / Zone Mortalis av gipsklossar från Hirst

Inlägg av Bulgrim »

:wub:
Riktigt roligt att se! Tack!
(copy_paste som tillför hobbyn något. :mrgreen: )
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Willypold
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 sep 2013, 09:20

Re: Space Hulk 3D / Zone Mortalis av gipsklossar från Hirst

Inlägg av Willypold »

Jag behöver leta reda på bilderna som lite tydligare visar konstruktionen och målningen, men langar in den här storleksjämförelsen så länge. Bilden skruvades ihop inför en diskussion på Hirst-forumet, därav texten på engelska.

Bild

Det går givetvis att använda Industrial Edge även till golvrutor på 1 tum om man föredrar det. Entumsbrickorna ger flexiblare byggmöjligheter och är kanske ett bättre val om man vill åstadkomma ett bräde med fri förflyttning, alltså inte bundet till hopp från ruta till ruta. Fast om man har sina gamla terminators på 25 mm baser är det ju fritt fram att göra miniversionen!

Willypold
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 sep 2013, 09:20

Re: Space Hulk 3D / Zone Mortalis av gipsklossar från Hirst

Inlägg av Willypold »

Work in progress - två av rummen bestående av limmade eller enbart torrstaplade väggar. Hörnsektionen närmast i bild är ännu inte hoplimmad. Strösslet av bitar längst fram och golvsektionen till vänster ger en uppfattning om vad man har att arbeta med. Ett rum som det här kan bestå av runt 70-90 enskilda gipsklossar av olika slag.

Bild

Golvet och väggdelarna byggs som separata enheter och limmas ihop först när allt är färdigmålat. Golvplattorna limmas först på 5 mm svart foamboard. En intressant skillnad mellan vit och svart foamboard är att plastskiktet i den svarta versionen smälter och blir bucklig om man använder kontaktlim, men fungerar bra med trälim. Den vita blir bucklig av fukten om man använder trälim, men fungerar med kontaktlim...

Till väggarna använder jag kontaktlim och en kombination av båda sorterna när det är dags att montera ihop väggdelarna med golvet.

Användarvisningsbild
pära
Inlägg: 411
Blev medlem: 11 okt 2008, 01:20
Ort: DMF

Re: Space Hulk 3D / Zone Mortalis av gipsklossar från Hirst

Inlägg av pära »

Vad har du gjutit med? Vanligt klassiskt gips eller nåt annat material?

Willypold
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 sep 2013, 09:20

Re: Space Hulk 3D / Zone Mortalis av gipsklossar från Hirst

Inlägg av Willypold »

Jag använder ett stengips från Panduro. Det är inte lika hårt som tandläkargips, som annars är att rekommendera, men tillräckligt för att fina detaljer ska komma med intakta ur gjutformarna. Vanligt hobbygips är så gott som värdelöst för det här syftet, eftersom det är för poröst för att hanteras och dängas runt med.

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Space Hulk 3D / Zone Mortalis av gipsklossar från Hirst

Inlägg av Ceasar »

Fy fan va coolt!

Desertlord
Inlägg: 696
Blev medlem: 27 okt 2008, 20:06
Ort: Norrköping

Re: Space Hulk 3D / Zone Mortalis av gipsklossar från Hirst

Inlägg av Desertlord »

Ger verkligen ett nyintresse för Space Hulk när man ser det så här
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Skriv svar