Stormshafts målarblogg, hej och hå

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Stormshafts målarblogg, hej och hå

Inlägg av stormshaft »

Tjenare!

Tänkte samla ihop mina verk i en fin liten tråd, mest för att det är roligt, men lite för att det för en gångs skull känns som man är på väg någonstans med sin målning.

I huvudsak så målar jag mina 'Nids, med tung inspiration från rymdvarelserna från Attack the Block (grym film, se den!). Det innebär väldigt mörka figurer med lysande munnar. Ungefär.
Har inte kommit så långt, en Lictor som nästan är färdig, och sen en hög färdigbasade Genestealers, Termagants, en Biovore och två Zoans.
Och sen godbiten Galore, en Forgeworld Trygon som är på väg upp ur marken.

Bild

Bild


Som sagt, inget speciellt än så länge, vill mest få dem "färdiga" så man kan spela med dem.

I övrigt så har jag fått i uppdrag att måla en polares BA Terminators från den senaste Space Hulk, och det är helt fantastiska figurer. Bara en som är i princip klar (lite highlights på klänningen, fisten och sen lite skrift på rullarna kvar).
Jag är sjukt nöjd med resultatet, blir perfekt att ta med sig några till Borlänge att måla på kvällarna när man är klar i skolbänken.

Bild

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Stormshafts målarblogg, hej och hå

Inlägg av frigobben »

Terminatorn blev riktigt snygg! Bilderna kanske inte gör Nidsen rätta, eftersom det är svårt med mörka subjekt. Baserna ser riktigt trevliga ut. Hur gör du dem?

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Stormshafts målarblogg, hej och hå

Inlägg av stormshaft »

Tack så hjärtligt!

Ja jag insåg innan jag började att det kommer bli i princip omöjligt att fotografera skapelserna, svart med blåaktiga munnar, not the sexiest thing around. Försöker försvara det hela med att lägga ner extra mycket kärlek på baserna och att de är svarta skalbaggar, (inte helt otänkbart scenario när det kommer till tyranider). Jag får ha igång mitt andra målarprojekt med Terminators så det blir lönt att kika i tråden. :)
Jag inser också att det blir svårt att motivera "tre färger" på figurerna (trots att det är ett par lager highlights och skuggor i det blåa, och lite försiktigt på det svarta också) så den blir väl inte turneringsduglig men det är inte målet heller.

Baserna är framförallt kork, småsten och finkornig strandsand (en av många bra grejor med att bo i Skåne, fina sandstränder), sen är det tuvor från GW och lite grejor från deras "basing kit" (bland annat Space Marine-hatten på Lictor-basen).

Bild

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Stormshafts målarblogg, hej och hå

Inlägg av Röde »

Snygg variation på Nidsens baser. Stora block på vissa och ända ner till sand på andra. Gör det hela mer trovärdigt på något sätt. Riktigt snyggt!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Stormshafts målarblogg, hej och hå

Inlägg av frigobben »

Det här med tre färger för turneringsduglighet har jag förstått som ett sätt att ha något absolut minimikrav för de som inte vill måla sina gubbar alls. Då har man tvingat folk att "blockmåla" sin figurer i minst tre färger, för att det inte skall se bedrövligt ut. Vet inte hur mycket regeln används, och framförallt inte behövs användas. Med dagens washes, speciellt den bruna, är det ju ganska lätt att få ihop något som ser bra ut dessutom.

Det jag vill komma till är att regeln inte kan appliceras på dig. Har du målat något som du tycker är snyggt, och det råkar ha nyanser av svart och blått, så kommer det absolut inte hindra dig från att spela turneringar.

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Stormshafts målarblogg, hej och hå

Inlägg av stormshaft »

Röde: Tack så mycket. :) Det är förhoppningen, att baserna ska dynamiska ut, det ska liksom hända något. Efter så många år av bara flock på baserna så har man fått lite hum om vad man håller på med. Kul att det syns. :)

Frigobben:
Jag är van vid turneringsklimatet/kraven i Warmahordes, så kraven verkar i så fall vara liknande när det kommer till målat i 40k (jag är enbart positivt inställd till 100% målat). Har man lagt ner jobb på målningen så är man välkommen. :) Får som sagt köra på att fixa så snygga baser som möjligt och kontakta arrangören på förhand om det skulle bli aktuellt med turneringsspel (vilket jag tyvärr inte tror).
Visste dock inte hur rabiat man håller just på tre färger. :)
Tack för kommentaren. :)

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Stormshafts målarblogg, hej och hå

Inlägg av daskad »

Dessa modeller skulle utan tvekan inte ha några problem till turneringar. Syns det att tid har lagts ner på modellerna så är det aldrig problem
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Stormshafts målarblogg, hej och hå

Inlägg av Gonka Koff »

Asså, nidsen ser helt omålade ut på bilderna, jag gissar att så inte är fallet eftersom den där BA-terminatorn är jättesnygg. Om du ska ödsla tid på att fota nidsen måste du få till det så att vi ser nåt annat än svartprimade figgar! Kom igen, jag känner på mig att du fått till nåt ballt, men jag kan inte se det!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Mattias H
Inlägg: 235
Blev medlem: 08 jun 2009, 21:20

Re: Stormshafts målarblogg, hej och hå

Inlägg av Mattias H »

Tänker precis som Gonka Koff.

(Typ "vad är det jag missar"?)

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Stormshafts målarblogg, hej och hå

Inlägg av stormshaft »

Jag var väl lite otydlig i första posten, den enda modellen av tyraniderna som jag börjat måla på är Lictorn. De andra har bara fått sina baser fixade så de är inte färdigmålade, bilderna är enbart för att stoltsera med vad jag tycker är rätt schyssta baser än så länge. :)
Det är meningen att de ska vara väldigt mörka (svarta med mörka highlights) för att efterlikna rymdvarelserna i Attack the block (se bild nedan).
Jag inser att det är i princip omöjligt att fotografera på ett tillfredsställande vis.

Det är ingen dedikerad "målat färdigt-blogg" utan även med WIP. Ska sätta ut Termisarna efterhand som de blir klara också. :)


Bild

Skriv svar