Just nu håller jag på att experimentera med golven. Jag tänkte prova med en riktig metall färg gjord på järndamm, sen "washar" man denna med en lösning så det blir riktigt rost.
Sophisticated Finishes heter den, http://www.patina.com/
Jag har för mig att jag inte hittade nån europeisk återförsäljare så jag köpte nog den från USA.
Det känns som att ge fotbollstips till Zlatan, men:
Om du inte redan har en bra lösning på gång för att fylla provrören med vätska så kan geléljusmassa från tex Panduro vara en idé. Säljs i olika storlekar. Det blir flytande i ett vattenbad men sedan aldrig hårdare än just sin geléform igen, så i en sluten behållare som den där kan det bli bra. Lätt att färga när det är flytande också.
Det brukar i modellvärlden användas till typ badkarsvatten och liknande i miniatyrhus.
Jag är lite orolig att det ska bli lite för mycket. Dels är det begränsat med plats att ta sig runt i zonen, och om man lägger till för mycket grejer kan det bli ett problem.
Det kan också bli att det blir lite för mycket av det goda, för mycket snygga detaljer, till den grad att man faktiskt inte uppskattar de individuella detaljerna. Hoppas du förstår vad jag menar.
Som blogg och presentation här funkar det suveränt, för då kan man ta tid att verkligen uppskatta de olika sakerna på ett annat sätt som kanske går förlorat när bordet sen faktiskt används.