Tackar, kul att du gillar det!Nurgle skrev:En stilig herr Orc! Tycker du verkligen fick till blodet bra. Ofta blir det den där lite vinröda färgen man har på blodpåsar på film, med en seg konsistens. Men ditt snöblod ser ser mer ut som nån verkligen stått och spillt ut sitt sista livsblod över den snöiga steppen. Lite Fargo kanske? Snön blev också väldigt bra med den lätt blöta känslan.
Det bästa med blodet är att det är hur enkelt som helst att göra. Den hemliga ingrediensen heter tamiya clear red. Jag börjar misstänka att det är riktigt blod i burk
Man kan smeta på det som man känner för på modellen och sedan blandar man det med 50% nuln oil (eller motsvarande svart wash) och smetar på lite där det är som kletigast så får man lite mörkare fläckar.
Jag brukar först "sprätta" på blodet med penseln och sedan fyller jag på lite där det blivit som mest ansamlat. När det torkat någon eller ett par minuter (det torkar snabbt) så brukar jag stippla lite i det med en pensel så man ruggar upp ytan och kanterna lite. När det är helt torrt kör jag det mörkare blodet som är blandat med nuln oil i mitten av dessa pölar. Det enda man behöver komma ihåg är att göra det efter att man lagt eventuell mattlack på modellen eftersom blodet helst ska vara glansigt. Vill man vara riktigt avancerad kan man lägga på lite mer brunt blod innan man lägger mattlacken så det ser ut som gammalt och torkat och sedan kör man det nyare efter lacken. Jag vill dock inte vara alltför avancerad i blodandet, jag har ju småbarn hemma som jag någon dag måste förklara för varför jag sitter på kvällarna i ett mörkt rum och målar blod på småmodeller. Känns som att om det samtalet inte är helt genomtänkt kan det rendera många dyra timmar på soffa hos en psykolog i framtiden
Den enda nackdelen är väl att det kanske blir så realistiskt att jag får lite dåligt samvete om jag ska spela mot någon minderårig. Visar personen bilder för sina föräldrar på modellerna får man väl ett argt samtal någon kväll och blir anklagad för anstiftan till massmord
Ser nu även att jag glömt lägga lite smutswash på fötterna och benen så den smälter ihop bättre med basen. Får fixa det när jag kommer hem.