Elevatorlakes stora tråd om sin miniatyrhobby

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Elevatorlake

Re: Elevatorlakes stora tråd om sin miniatyrhobby

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:En stilig herr Orc! Tycker du verkligen fick till blodet bra. Ofta blir det den där lite vinröda färgen man har på blodpåsar på film, med en seg konsistens. Men ditt snöblod ser ser mer ut som nån verkligen stått och spillt ut sitt sista livsblod över den snöiga steppen. Lite Fargo kanske? Snön blev också väldigt bra med den lätt blöta känslan.
Tackar, kul att du gillar det!

Det bästa med blodet är att det är hur enkelt som helst att göra. Den hemliga ingrediensen heter tamiya clear red. Jag börjar misstänka att det är riktigt blod i burk :)

Man kan smeta på det som man känner för på modellen och sedan blandar man det med 50% nuln oil (eller motsvarande svart wash) och smetar på lite där det är som kletigast så får man lite mörkare fläckar.

Jag brukar först "sprätta" på blodet med penseln och sedan fyller jag på lite där det blivit som mest ansamlat. När det torkat någon eller ett par minuter (det torkar snabbt) så brukar jag stippla lite i det med en pensel så man ruggar upp ytan och kanterna lite. När det är helt torrt kör jag det mörkare blodet som är blandat med nuln oil i mitten av dessa pölar. Det enda man behöver komma ihåg är att göra det efter att man lagt eventuell mattlack på modellen eftersom blodet helst ska vara glansigt. Vill man vara riktigt avancerad kan man lägga på lite mer brunt blod innan man lägger mattlacken så det ser ut som gammalt och torkat och sedan kör man det nyare efter lacken. Jag vill dock inte vara alltför avancerad i blodandet, jag har ju småbarn hemma som jag någon dag måste förklara för varför jag sitter på kvällarna i ett mörkt rum och målar blod på småmodeller. Känns som att om det samtalet inte är helt genomtänkt kan det rendera många dyra timmar på soffa hos en psykolog i framtiden :)

Den enda nackdelen är väl att det kanske blir så realistiskt att jag får lite dåligt samvete om jag ska spela mot någon minderårig. Visar personen bilder för sina föräldrar på modellerna får man väl ett argt samtal någon kväll och blir anklagad för anstiftan till massmord :)

Ser nu även att jag glömt lägga lite smutswash på fötterna och benen så den smälter ihop bättre med basen. Får fixa det när jag kommer hem.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Great minds think alike! Skulle just föreslå en wash kring fötterna. Supernice, som sagt, annorlunda och egen stil-gillas.
Tamiya clear red är verkligen hur bra spm helst.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Ismeno skrev:Great minds think alike! Skulle just föreslå en wash kring fötterna. Supernice, som sagt, annorlunda och egen stil-gillas.
Tamiya clear red är verkligen hur bra spm helst.

Såg först nu att jag missat det. Pinsamt :)

BoBo

Inlägg av BoBo »

Mycket fin gubbe! Gillar skarp stämningen du fått till.
Är det GW´s nya snöeffekt du använt?

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

BoBo skrev:Mycket fin gubbe! Gillar skarp stämningen du fått till.
Är det GW´s nya snöeffekt du använt?
Japp, både snön och basen själv är gws nya texturefärger. Funkar faktiskt riktigt bra men jag ska prova några till och se om jag kan förbättra tekniken lite :)

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Sådärja, nu har fossingarna washats lite så de smälter ihop bättre med basen :)

Bild

Bild

Bild

Nu börjar ävens han polare bli klara för baser och finliret på slutet.

Bild

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Det är de små detaljerna som gört-nice!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Tackar :)

Jag provade även att washa lite på snön och det fungerade över förväntan, den har väldigt fin struktur för det så det blir riktigt bra att göra skitig snö av den.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Dubbla uppdateringar idag och vi börjar med min första enhet ironjawz som nu är färdig. Ett mer korrekt namn vore bloodjawz men allt som innehåller "blood" och "gore" är ju trademarkat av khorne så vi håller oss till iron :)

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 Elevatorlake, redigerad totalt 24 gånger.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Sedan något som är lite mer relevant för den här siten med ett återbesök i smurffabriken även om det är ca 10 000 år för tidigt :)

De första fem av mina fulmentarus terminators börjar närma sig upploppet. Första bilden är innan wash, den andra bilden är efter en wash av 50/50 strong tone och dark tone från army painter. I den andra bilden har modellen längst till vänster som står på egen hand även fått en omgång streaking grime från ak interactive.

Bild

Bild

Skriv svar