Temat är: Tidshantering
Jag känner sällan att tiden är ett problem för mig när jag spelar. Långt mkt mer sällan än vad det verkar som att andra har iaf. Så, jag tänker att jag säkert gör ngt rätt i detta ämnet. Med andra ord, så vill jag dela med mig om hur jag hanterar tid / tidsbrist i mina matcher. Både med resonemang och med lite exempel från spelade matcher. Om detta hjälper en person ute i landet så e jag glad
Har vänner som spelar warmachine/hordes och tycker schackklockan är det bästa sedan skivat bröd. Jag håller inte med, jag har ju aldrig(sällan) tråkigt i 40k pga tid.
Så, saker jag vill avhandla:
- Min syn på tidshantering under matchen
- Prioriteringar under tidspress
- Hur man löser problem/disskusioner när klockan klämtar
- "Min motståndare slowplayar!"
- "Jag vinner om detta är sista rundan"
@Min syn på tidshantering under matchen
Man är alltid 2 pers som skall dela på 3h spelande. Vissa personer och armeer tar längre tid att spela än andra. Så är det och det kommer vi aldrig ifrån. Vidare så tror jag inte det finns spelare som medvetet väljer att spela vissa listor med målsättningen att ta andra rundan och sedan inte hinnas spela längre än runda 4. Men jag har full förståelse för att det ibland kan verka så, det är som alla vet lätt att vinkla saker när man talar om dem till sin egen för/nackdel(vilket som nu passar bäst). Om detta sedan sker medvetet eller omedvetet spelar mindre roll.
Jag anser att det till mkt stor del är bådas skyldighet att hålla reda på sin tidsförbrukning och att försöka dela upp denna så jämnt som är rimligt. Med det menar jag att om en hord-spelare möter 5 imperial knights så är det rimligt att hord-spelaren använder 80% av matchtiden. Har du 5 modeller att putta runt skall du inte sura för att den med 200 tar mer tid på sig än dig.
Jag tycker även att man skall hjälpa varandra under spelets gång. Att erbjuda sig att flytta den andres modeller så han slipper springa fram och tillbara runt bordet sparar tid. MEN om du gör detta så var för fasen ärlig/ställ modeller så bra som möjligt. Du är väl ingen idiot?
Finns många andra sätt att spara tid som jag tycker alla borde ha i åtanke som alla är lätt att tilllämpa:
- Rullar du mkt tärning under dina rundor så sträva efter att ha dem liggandes i högar om 5. Istället för en enda röra. Skall du kasta 20 tärningar så plockar du 4 högar. Mkt snabbare är att räkna upp alla. Du gör ändå inte mkt under mots. runda så du kan lika gärna räkan uåå tärningar för framtiden.
- Fundera ignom dina kommande drag under mots. runda. Du vet ändå typ vad du vill göra, hur han ställer sina pjäser spelar inte så stor roll i det stora hela. En grov ide har man alltid. Om inte annat kan du alltid förkasta några dåliga planer.
- Undvik regeldisskusion och springande efter dommare. För det mesta kommer man snabbt överens och skitsaker som cover/inte cover löser man lättast med 4+ tärning eller möts på mitten(4+ cover -> 5+ osv.). Snabbt och lätt!
- mkt mkt mer.
Det är de små sakerna som adderas upp i slutet.
@Prioriteringar under tidspress
När det börjar bli kort om tid. Börja med de som är viktigast och sedan går du nedåt. Lättast är att "komma överens" med motståndare. Modellen: "Denna gruppen ställer sig så att du inte kan kontesta objektivt, är det ok?" kör jag ofta på. Tycker mots det känns ok så läpper jag hela enheten i en hög över obj och så kan man gå vidare. Detta går lite snabbare än att med milimeter precision pillar på varje modell. Säger nu mots att det inte är ok så måste man pilla. Men då har man iaf försökt. Min poäng är att jag troligen med 2000 guardmodeller kan blocka ett obj
En annan jag ofta använder är: "Denna killen ställer sig så att du inte med ngt kan se honom, är det ok?". Har jag en stor losblocker med en 'ficka' i så kommer jag nog kunna hitta den platsen som du inte kan se. Men åter igen, säger han att det inte är ok så får man springa runt bordet och pilla.
Annan kul sak jag och PapaD gjorde en match under Lincon, vi slutade rulla tärning. Sjukt ball! "Denna enheten skjuter på den." -> räkna räkna -> "ok, 3 borde dö" -> plocka bort modeller -> nästa. Detta var när jag spelade reroll-save beastpack mot hans reroll-to-hit hord med ig gubbar. Så jäkla mkt tärning... och vi är båda snabba spelare... Men vi hann inte längre än r3.