En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
holyalex

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av holyalex »

haha kan vi få den pinnad??

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Sköna insikter du delar! Stark igenkänning! :mrgreen:
Nurgle skrev:Hur långt tid har det tagit att komma hit? Sex? Åtta? Tio? Jag har inte en jävla aning.

Jag undrar på fullaste allvar varför jag håller på med detta? Sitter timme ut och timme in, böjd över en liten plastbit och söker betvinga färgscheman & styra över vätskornas flytkraft, densitet & placering på millimetern.
Mitt personliga svar på den frågan när folk utanför hobbyn frågar: För att det är roligt!

Lägger vi sedan på att jag i princip bara målar tyranider och har en fäbless för gaunts så är det fasen inte långt kvar till en vit fin rock med ärmar som möts och stämpeln "Loco", för när jag väl målat upp en full enhet på 30 gribblies så har jag bara fått 150 nya poäng att strida med.
Ändå är det något som lockar med att göra det igen. Och igen. :lol:

MEN... vad är de alternativa fritidssysselsättningarna för vuxna män? Att gå runt på vältrimmade gräsmattor i 4 timmar iklädd orimligt dyra kläder och skor, släpandes på en ännu dyrare väska med ännu dyrare metallklubbor - där det hela går ut på att med de olika klubborna klappa till en liten vit boll så att den till slut hamnar i ett litet hål, vilket ska repeteras 18 gånger innan det blir hemgång?
Eller att med 21 andra svettiga män springa runt i en ruta som är 100x50m och se vilket lag som på 90 minuter med fötter, eller huvud, kan få in en boll i ett nät flest gånger och sedan se vilka som kan åka hem efteråt utan att ha fått bestående kroppsskador?
Eller att varje helg gå ut sent på kvällen och lägga stora pengar på dryck som både förstör din kropp långsiktigt och lägger sorti på hela dagen efter, ackompanjerat av musik som spelas så högt att det inte går att prata med varandra, men som man betalat inträde för att få ha i bakgrunden?
Eller att jobba rumpan av sig under flera år för att till slut kunna köpa ett hus och få all den plats man önskat, bara för att därefter lägga all ledig tid på att renovera och rusta upp huset - vilket det aldrig går att bli färdig med - till den grad att det inte finns någon tid över att använda all den plats du nu har och betalar dyrt för.. så och att du i stilla gråt på kvällen längtar tillbaka till hyrestrean där det var skit samma om tapeterna i sovrummet var 10 år gamla?

När allt kommer omkring så är det kanske inte så illa att ha en stillasittande hobby som utvecklar kreativa förmågor och går att pausa i några minuter eller några veckor när verklighetens sysslor knackar på dörren. :D

Användarvisningsbild
Naz87

Inlägg av Naz87 »

Håller med kaptenen till 100%!

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

För att fortsätta på kaptenens första exempel: golf går ut på att spela så lite golf som möjligt. Översatt i figurspel vore golf att få klart sina figurer på minst möjliga tid. På senare dagar har jag börjat uppskatta tidsåtgången i målandet. Det har helt enkelt blivit roligare att se färg torka. Kanske för att man inte längre har lika mycket tid och pengar att budgetera till hobbyn. Då gäller det att få ut så mycket man kan ur investeringen.

Jag håller dock inte med om att allt behöver så många lager för att bli klart. Beror kanske på ambitionsnivån, men generellt målar jag nog färre lager nu än för 10 år sedan. Visheten och tekniken hos Duncan och andra har lärt mig ta rätt genvägar för det rimliga resultatet. Förr var det 10+ lager för vitt på svart. Med dagens bättre färg är vi nere på tre fyra.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Stort tack för den uppskattande responsen till er alla och alla kloka tankar kring att få rätsida på den långrandiga delen. Bara kämpa på.. Lovar försöka upprätthålla en fortsatt låghög nivå här i bloggen.

Körde en riktigt spännande match med "Infested Space hulk" nu i helgen.

Bild

En husregel inspirerad av min sjuårige son var att all tyrranidterräng utom den stora "ryggen" räknades som dangerous terrain inom 3" så fort man flyttade en modell i terrängen men gav också 4+ cover.
Tanken var att tentakler & tänderna lever och rör sig vilket ger skydd men kan också resultera i en spetsad/uppäten modell.

Så fick vi i alla fall bättre skydd men det gjorde det också lite spännande att göra en avvägning mellan att söka skydd eller hålla sig på säkert avstånd.

Det var lite bökigt att hålla reda på men rätt kul. En bra match som var spännande hela vägen ut.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Snygg bräda.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Det där var en riktigt snygg matta, får jag fråga vart du köpt den?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Zänk jou väry mötch!

Mattan är från deep cut studios.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:Zänk jou väry mötch!

Mattan är från deep cut studios.
Aldrig ens hört talas om men det måste jag titta närmare på.

Underbar detaljrikedom i mattan på dina bilder.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Elevatorlake skrev:Aldrig ens hört talas om men det måste jag titta närmare på.

Underbar detaljrikedom i mattan på dina bilder.
Ja, den är riktigt grym! Även på nära håll ser det knivskarpt ut, vilket inte gäller alla mattor. Forges of mars från Gamemat är väl en av få som håller samma standard. Deep cut har andra också som ser riktigt bra ut men denna var one of a kind iochmed Space hulk-temat.

Skriv svar