20+ years later...

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Twinkle
Inlägg: 205
Blev medlem: 29 dec 2015, 13:25
Ort: Göteborg

20+ years later...

Inlägg av Twinkle »

Nu då jag är tillbaks i hobbyn tänkte jag dokumentera mitt försök att skapa en 40K armé. Efter att ha köpt lite Space Marines blev jag lite Xenos galen och köpta Tyranider, bland annat en Tyranid Swarm box genom svenska40k forumet.

Efter att ha limmat ihop 40 Hormagaunts finns det mycket kvar:
Bild

Grundmåla i vitt är något jag föredrar när det gäller tyranider... dock är mina försök att måla små figurer inte alltid lyckade. Den här bloggen blir således mer glad amatör än konstnärlig målarmagiker. Bloggarna här är väldigt inspirerande (målarmagi överallt).

Här är första gruppen tyranider som skall målas:
Bild

Och här är färgschemat jag tänkt använda (en testmålning utan små detaljer, ex. tänder):
Bild
Jag planerar också att blanklacka dem för att få en organisk slemmig yta.

Tja, fortsättning följer...

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: 20+ years later...

Inlägg av L3go »

wow. bara att skrapa gjutskägg på en svärm-box är imponerande. ;)
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: 20+ years later...

Inlägg av Elevatorlake »

Skönt färgschema på de! Tänkte du köra blankt på hela eller bara på de mjukare delarna? Tror det kan bli en rätt skön kontrast om man får till den mellan blanka och matta ytor men det blir ju lite mer meck förstås.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: 20+ years later...

Inlägg av Lottomannen »

Nice! Känns dessutom som ett färgschema som man orkar hålla på en swarm. Titta in hos Kaptenen, han får till den blank-slemmiga ytan väldigt bra.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: 20+ years later...

Inlägg av Mortarion »

Ett tips om du ska blanklacka dem - gör det inte på hela modellen! Jag har sett mängder med personer som har försökt få till den slemmiga känslan från Alien-filmerna, men ingen som har lyckats. Problemet är att man när man ser en helt blank figur direkt tänker att det är lack (eller möjligen dipp). Det ser inte ut som en effekt som är medveten, utan bara en biprodukt av målningstekniker.

Om du istället använder blanklack på delar av modellen kan du få en betydligt bättre effekt. Då reagerar de olika ytorna olika på ljuset och det blir uppenbart att det är en medveten effekt. Ögat luras att tro att de blanka ytorna är slemmiga, våta, blankpolerade, eller något liknande.

Twinkle
Inlägg: 205
Blev medlem: 29 dec 2015, 13:25
Ort: Göteborg

Re: 20+ years later...

Inlägg av Twinkle »

L3go skrev:wow. bara att skrapa gjutskägg på en svärm-box är imponerande. ;)
Gjutskägg känns som en värdig motståndare, men jag kommer att segra. 8-)
Elevatorlake skrev:Skönt färgschema på de!
Lottomannen skrev:Nice! Känns dessutom som ett färgschema som man orkar hålla på en swarm. Titta in hos Kaptenen, han får till den blank-slemmiga ytan väldigt bra.
Tackar! Jag hoppas att det blir ett som håller i längden. Kanske att jag behöver få till en extra färg för Gargoyle vingar och större monster men det blir en senare uppgift. Jag har tittat in hos Kaptenen och fått inspiration.
Mortarion skrev:Ett tips om du ska blanklacka dem - gör det inte på hela modellen! Jag har sett mängder med personer som har försökt få till den slemmiga känslan från Alien-filmerna, men ingen som har lyckats. Problemet är att man när man ser en helt blank figur direkt tänker att det är lack (eller möjligen dipp). Det ser inte ut som en effekt som är medveten, utan bara en biprodukt av målningstekniker.

Om du istället använder blanklack på delar av modellen kan du få en betydligt bättre effekt. Då reagerar de olika ytorna olika på ljuset och det blir uppenbart att det är en medveten effekt. Ögat luras att tro att de blanka ytorna är slemmiga, våta, blankpolerade, eller något liknande.
Hehe, du skrev mest om lackning så här kommer mina tankar om det. Helst vill jag hålla det enkelt och blanklacka allt på de mindre tyraniderna. Tanken är att de bepansrade delarna ser hårdare ut om det glänser om dem och att även de har en lite organiskt slemmig yta. När jag fått klart min första svärm på 20 hormagaunts ser jag om det fungerar eller inte. Stort tack för din kommentar, jag kommer att behöva många tips/kommentarer för att lyckas på bästa möjliga sätt med det här projektet.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: 20+ years later...

Inlägg av Elevatorlake »

Vill du få lite fart i lackandet och ändå ha två nyanser kan du ju blanklacka de med spray och sedan använda pensel för att måla dit mattlack på pansaret, det tar inte många sekunder per gaunt.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: 20+ years later...

Inlägg av Leffegnu »

Helt rätt, ska en börja ska en börja rejält =)

Härigt färgschema, tummar upp :)
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Twinkle
Inlägg: 205
Blev medlem: 29 dec 2015, 13:25
Ort: Göteborg

Re: 20+ years later...

Inlägg av Twinkle »

Fått mycket inspiration idag efter ett par timmar på Gothcon under match #3. Har i veckan beställt magneter (från supermagnete.de) att ha tillhands när jag bygger lite större tyranider.
Leffegnu skrev:Helt rätt, ska en börja ska en börja rejält =)

Härigt färgschema, tummar upp :)
Stort tack! :mrgreen:

Twinkle
Inlägg: 205
Blev medlem: 29 dec 2015, 13:25
Ort: Göteborg

Re: 20+ years later...

Inlägg av Twinkle »

En liten fråga: är det här en Toxin Sac?
Bild
Finns det något bra plats för dem på en Hormagaunt... lite lustigt att de kommer med Termagants även om de gör mest nytta på Hormagaunts. :L
Mina Termagants skall ju leka med Devourers. :lol:

Skriv svar