Warhammer för noobs

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Youndi

Warhammer för noobs

Inlägg av Youndi »

Som ni kanske redan sett på min andra trådar här på forumet har jag precis börjat med hobbyn. Steg ett var att införskaffa en begagnad armé av en polare. På det hela taget var figurerna inte målade utan bara grundade vilket ju gör mitt arbete lättare. Så för er som gillar katastroffilmer kommer här att fotodokumenteras hur jag kladdar på färg på de stackars oskyldiga kaosmarinerna :)

Första sprejningen.
Bild

Lila Havocs:
Bild

Lite detalj:
Bild

Första shaden på en Havoc och lite blått på en Thousand Son
Bild

Användarvisningsbild
Röde

Re: Warhammer för noobs

Inlägg av Röde »

Välkommen till målerihörnan på forumet. Här finns gott om duktiga målare, rent av ett och annat ess. Du kan få massa tips och lära dig massor av trix genom att studera andras trådar och genom att be om dem förstås. Vilken stil på målning eftersträvar du? Realistiskt som i Ismenos fall eller mer åt cartoonish som min egen? En mix av båda kanske, eller nöjer du dig med att bara måla och ta det som det kommer?

Hur som helst, väl mött.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Kul med nytt folk, välkommen!
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Youndi

Inlägg av Youndi »

Vilken stil? Oj, jag målar bara på färg liksom. Grundfärg plus wash. Tips och tricks vet jag inte, jag verkar ha svårt att hålla mig innanför linjerna (notera axelskydden på flera av mina mariner på bilden) om någon vet nåt trix så man blir mer pricksäker?

Bild

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Övning, övning, övning.
Och i mitt fall så gjorde målningen mig uppmärksam på att jag behövde glasögon :)
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

När du håller modellen i ena handen och penseln i penngrepp i den andra, använd resterande fingrar på samma hand att ta stöd mot den hand du håller modellen i. För mig innebär det att jag tar stöd mot vänster hand med högerhandens lång, ring och lillfinger Hur du vinklar penseln spelar också stor roll när du ex. Målar trim på shoulderpads.

Alla kanske gör så, men jag tänkte det kan vara värt att nämna. Jag blir stadigare på handen så i alla fall. Men som en vis man skrev i posten ovan, öva.

Jag upptäckte för ett par år sedan att jag inte såg modellerna lika tydligt längre jag med. Glasögon blev det. :geek:
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Gw har skärpt sig på sociala medier på senare tid, bland annat med sjukt bra målningstips på Youtube. Nedan visserligen en Ultramarin, men dess färgschema är ju inte långt ifrån ditt.

https://youtu.be/_odi1c7ErCg

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Ett tips från mig är att grundspraya svart istället för vitt. För erfarna målare kan man diskutera om vit eller svart grundspray är bäst (jag anser även där att svart är helt överlägset, men det är mer en smaksak) men om du är nybörjare ger du dig själv ett onödigt handikapp genom att spraya vitt eftersom det är betydligt svårare att måla med vit grundspray. Om du grundar med vitt måste du täcka varje del av modellen med färg efteråt eftersom vita områden på svåråtkomliga ställen kommer att se konstigt ut. Med svart har du inte det problemet eftersom det kommer att se ut som en skugga. Och du behöver inte vara lika noga med att få färgen exakt rätt i övergången mellan två områden eftersom det ser helt OK ut med ett svart streck mellan dem. Det är till och med något som folk målar dit manuellt om de vill ha en lite mer "cartoony" målningsstil. Men med svart grundspray kan du bara låta bli att måla det området.

Här är ett exempel på några marines jag målade för massa år sedan:
Bild
Själva rustningen är rätt enkelt målad, utan shading och med väldigt lite highlighting. De svarta områdena är bara grundspray som syns mellan områden med färg.

Dessutom tenderar metallfärger målade på vit grundspray att se plastiga ut. Målar du samma metallfärger på samma sätt ovanpå svart grundspray blir det mycket bättre.
Den nackdel som finns med svart grundmålning är att man kan behöva måla flera lager av ljus färger för att de ska bli solida. Men med de färgerna du har valt hittills kommer det inte att vara ett problem.

Jag har målat modeller i snart 25 år, och det absolut största enskilda framsteget jag har gjort under den tiden är när jag gick över från vit grundspray till svart. Allt blev så mycket enklare då.

Youndi

Inlägg av Youndi »

En laddning färdiga

Bild

EDIT: "Färdiga" är väl iofs att ta i. Baserna skall ju snyggas till också.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Testa att piffa till plasma pistolen med lite ljusblå uppe i "kylelementen". Ett enkelt sätt att få vapnet att sticka ut lite till.
S.O.R.K

Skriv svar